Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 446 ggr
Ljusa
2013-04-08 15:27
0

Frågor

Hej! Min familj funderar på iller men jag har några frågor: 1. Var kan man köpa en lekhage som går att "öppna"? 2. Drar illrar ut böckerna från bokhyllan? 3. Hur länga kan man vara ifrån en iller varje dag? 4. Om man måste avgränsa huset på grund av att illern inte kommer överens med familjens andra djur hur stor yta måste då iller få? Tacksam för svar!

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

JossanH
2013-04-08 16:02
0

1. Var kan man köpa en lekhage som går att "öppna"? Hur menar du? En hage att leka i är oftast väldigt liten för just lekstunder. Busa vill de gärna göra på stora ytor. Har ett rum till mina illrar men där inne busar de i stort sett aldrig då de vill ha möjlighet att springa runt i räserfart ;) En hage för att tillfälligt stänga in eller skärma av kan du köpa på ferret.planet eller amhs illertorg om de har kvar sina hagar. 2. Drar illrar ut böckerna från bokhyllan? Ja. De gillar inte att saker över lag står nära väggarna så det mesta brukar puttas ut. Det man ska vara mest beredd på är att ha sina blomkrukor på behörigt avstånd om man inte vill få hjälp med att plantera om växterna. 3. Hur länga kan man vara ifrån en iller varje dag? Det beror lite på. Har illern en kompis klarar den sig längre. Jag är inte ifrån mina illrar men de är ensamma i utegården ca 12 timmar per dag men där har de mycket att sysselsätta sig med och mycket ljud, dofter och intryck. Annars skulle jag säga att man kan lämna den ca 8 timmar per dag beroende på iller och aktivering i hemmet. 4. Om man måste avgränsa huset på grund av att illern inte kommer överens med familjens andra djur hur stor yta måste då iller få? Minst 5 kvm men ofta vill de ha så stort som möjligt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Bogey
2013-04-09 16:07
0

För att förtydliga pkt 4 i Jossans inlägg ovan.

5 kvm är ett lagkrav på minsta yta att hålla iller på så det är inget "hittepå" av fanatiska illerägare.
Har illern mindre yta än så bryter ägaren mot djurskyddslagen. Dessutom säger lagen att av de 5 kvm så får kortast sidan inte vara kortare än 1 m och lägsta höjden får inte vara lägre än 1 m.

Men som sagt en iller vill oftast ha ännu mera yta än så för att trivas, så tänk innekatt.