Undrar?
Jag undrar var man ska dra gränsen mellan lek och Bus? Tyson biter en i fötterna och jagar en. Men det är när han e uppspelt och då lyssnar han inte på nånting. Han riktigt hoppar upp och hugger efter en och man kommer inte undan.
Jag har testat att spruta vatten på honom och det gick bra i början men nu har han kommit på att det inte e så farligt och bryr sig inte. Har även testat att ta han i nackskinnet och trycka ner han i marken, och då ble han tossig och attackera så fort jag släppte honom.
Sen läste jag nånstans att man skulle doppa en tops i citronvatten och stoppa i munnen när han bits, den smaska han bara på och tyckte det va jättegott. Och snart funkar inte nej och fy mer.
Han e supergo och allting men när han får sina spel e han inte kul att ha att göra me =o(
Några nya tips??

Jag tycker att det är lättast börja med att ha en regel att den varken får bitas lr naffsas när man leker, när den inte biter längre så får den naffsas när man leker men om den börjar bita igen så börjar man om från början funkar jätte bra här.
Och det gäller att ha tålamod när de inte reagerar rätt på bestraffningar. några minuter time-out om det går för vilt till.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
En time out tycks vara det enda som fungerar på min tös också…hon kan bli lite bitig när hon är uppspelt…
Hon blir som galen om man tar henne i nacken eller något annat, det har känts jobbigt ibland…men vad gör man? :S
jag har aldrig testat time out. Skulle jag göra det med skrollan skulle hon skaka så på buren med gallret coh jag skulle inte klara av det :(

Jag tycker att illrarna ska få naffsa när de leker, det är ju ett tecken på att de är sociala. Det är ju skillnad på om man har en eller flera illrar. Har man flera illrar kan de ju naffsa på varran, men har man bara en så är ju man själv illerns enda lekkamrat.
Min valp får naffsa, men inte i fötterna, då säger jag nej med mörk och stark röst, nyper honom i nackskinnet tills han gäspar, då blir han som galen och bara mer triggad, men då skjutsar jag iväg honom och ignorerar honom. Då får han inte vara med längre.
Naffsar han för hårt i händerna eller nån annanstans när vi leker så säger jag nej högt. I början nöp jag honom i nacken och ignorerade honom även när han bet mej i händerna, men nu verkar han ha fattat och naffsar lösare när jag bara säger nej.
Jag testade också med att tjuta till varje gång han naffsade för hårt, som om att det gjorde ont. Det funkade bra i början, men efter ett tag hade det ingen verkan längre.

Det är ju Du som sätter gränsen, för det är du som ska tycka att det är kul att leka med honom.
jag håller med. För när jag leker med dom så kittlar jag dom och håller på. Så att dom måste ju få leka tillbaka, hur ska dom annars leka tillbaka ? :)

precis, de hade ju lekt så med sina syskon om de hade varit kvar i kullen, om man blir ju deras kull sen.

..OCH man blir ju deras kull sen*

Mina illrar får naffsas men inte när dom blandar det med att bitas. då är det stopp för allt men bara under den lekstunden
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Men man måste också klara av att sätta gränser samt hålla dem tills målet blivit uppnått? Dessutom så käns det som om alla som är med illern måste köra med samma metoder för det blir lite fel annars om hon får bita på min pappa/syster men inte mig…eller?

Ska testa time out. För att ignorera honom funkar inte. Då blir man jagad i hela lägenheten. Han tycker mest det e kul när man går iväg för då får han jaga =o) Återkommer med resultatet…
jag hoppas jag kommer slippa time out :/

#10 Min iller får naffsa lite hårdare på mig än på mamma, men han naffsar ännu hårdare på min pappa. Jag tror att illern känner igen lukten från personen, och så småningom förstår hur hårt han får naffsa på olika lukter = personer.

Jag har nolltolerans mot nafsningar och bett. De får bita varandra men inte mig.
Sedan är det självklart upp till var och en vad man tillåter och inte.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
jag föröska att lära groggie att när jag slutar leka så är det slut, då får han leka med skrollan. Men han vill inte, igår satt jag ca 20 minuter, sedan la jag ner honom på golvet så fick han göra det han ville bäst han vill.e

Svar till nr 14. Ja, men det e ju svårt när man bara har en =o( Då e man ju själv dens lekkamrat. När man kommer hem på eftermiddan så e han jättelekfull och då vill man ju inte fya honom. Men han får inte bitas. Men nafsas tycker jag e ok. Bara det inte gör ont. Men det e så svårt nu för har har fattat att ingen bestraffning e farlig så just nu lyssnar han inte på nånting =o(

Hur gör du när du tar honom i nackskinnet? För poängen som avskräcker dem från att fortsätta bitas är att de lessnar, och upptäcker att det inte alls var nå kul att bitas.
Vi har gjort så att vi lyfter upp dem, håller i dem med ena handen och tar dem i nackskinnet med den andra. Tittar dem i ögonen och säger lugnt och bestämt "fy". Då gäspar de, vilket är deras sätt att säga att de ger upp. Det är här poängen kommer in som är viktig att komma ihåg: Fortsätt hålla i illern efter den gäspat. Håll i med ena handen och stöd rumpan med den andra, och vänta tills illern lugnat sig. Först när illern sitter lugnt och stilla hos dig och accepterar att det är du som bestämmer när han/hon får gå ner släpper du ner honom/henne, och berömmer :) Då upptäcker de att "hoppsan, får man inte fortsätta busa om man bits?!" och det har funkat enormt bra för oss :) Nu räcker det med att knäppa med fingrarna när det blir för hårt bitande vid lek, så reagerar de. För de vill ju fortsätta busa, inte sitta still hos husse eller matte!
det ska haf testa att hålla kvar honom fast han gäspar, jag brukar släppa ner honom direkt, och han forsätter iaf.

Nypa i nackskinnet funkar sådär på min, han tycker bara att det är ännu roligare då. Men att ignorera, och skjutsa bort honom funkar. Vi har också börjat testa en metod, som jag fick tips om här på iFokus, att väsa och peta på honom, det funkar.

#16 Precis, någon måste han ju få leka med.
#19, ja väsa är enligt mina erfarenheter bäst.. illerspråk liksom.. De väser ju åt varandra när leken går för långt o den ena säger ifrån.
En snabb tillrättavisning tycker jag är viktigt också, några sekunder räcker och då viktigt att det är precis efter de gjort fel. Man ser att de lyssnar och sen kan man återgå till det vanliga myset..
min skrollan tror hon är en katt och min katt tror att hoin är en iller ;)

testa att spruta vatten med nåt i, tex citron. Det funkade på ett litet troll jag hande :)
det låter så hemkt, men hjäkper det så hjälper det :P
Måste bara säga att väsandet funkade på Nova…fast hon blev oergört sur på mig första gången jag använde det på henne, så en bra stund gick hon bara och surade. Men nu så använder jag det bara när Nej inte hjälper…
det är bra :)

Har börjat med att ta han i nackskinnet när han biter för hårt och säga fy. Funkar faktist 99 gånger av hundra. Nån gång har han blivit så arg så han attackerar mig efteråt. Men oftast nu så biter han ´bara jätteförsiktigt och det tycker jag e ok. Idag när min sambo kom hem så hade Tyson satt på radion så det dåna i hela lägenheten. Han blir mer och mer framåt och mindre blyg. Idag när jag satt och åt i soffan så hoppa han upp och snodde en kyckligbit från tallriken och snabbt gick det. Hann knappt reagera =o) Gulliga e dom =o)