Iller iFokus

Iller

Etiketterfotonfilmer
Läst 3224 ggr
Odis
2012-11-16 16:50
8

Grabbarna bus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har nu fått hem våra tillökning som är Dandelion från Dashing Ferrets. Han är hitills här på prov för han skall funka med både Fridolf och mig och min sambo.

Dande som han kallas har nu varit här i ca 2 timmar och så här ser det ut^^

Blueshift
2012-11-16 17:01
0

Ser ju ut att ha det hur skönt som helst tillsammans :) Är de släkt?

Odis
2012-11-16 17:06
0

Dom är lite släkt, dom har samma mormor. Men Dande  kommer från förra årets kull och fridolf kommer från årets tidiga kull så det skiljer ett år mellan grabbarna.=)

FerretCrow
2012-11-16 20:03
0

men du det ser ut som dom funnit varandra direkt. att se det där efter vara 2 timmar är inte ofta det händer

Odis
2012-11-16 20:12
0

Fridolf och Dande har träffat varandra två korta stunder hemma hos Susan innan dom km hit på Fridolfs terretorium. Men dom har faktiskt aldrig gnabbats särskilt. Utan dom har respekterat varandra ganska väl redan från början. Dande är väl den som är lite pipig:P

Odis
2012-11-16 22:19
4

Lite fler bilder på grabbarna från kvällen här^^ Det ska gå att ligga två illrar i en enillers puff!

Odis
2012-11-16 22:19
4

Puff mys i soffan under en av fredagens obligatoriska fredagsfilmer.

Odis
2012-11-16 22:20
4

Två sötnötar en stor och en liten blir en mega stor sötnötsbus

Odis
2012-11-16 22:34
6

Och en ensam bild på Dande som verkar sova hel coolt^^

Mixxy
2012-11-17 15:34
0

Herre gud vad det syns att han är släkt med vår Valle! En exakt kopia på när han sover :)

Odis
2012-11-17 15:52
0

Hehe antar att du syftar på Dande för Fridolf busen är också lite släkt med eran Valle isåfall Jammie(Jamila) är ju Fridolfs mormor=)

Mixxy
2012-11-17 17:21
0

Ja precis, det var han jag menade, missade att skriva den lilla detaljen ;)

Odis
2012-11-17 19:22
10

Illerhjärta^^

Odis
2012-11-17 19:27
7

Stör ej vi sver schas iväg med dig!

kredka
2012-11-17 19:34
0

Vad bra att de har funnit varandra :) Iller-hjärta är bara för sött :) Puss på nosen för båda snyggingar :)

Välkommen till ferretplanet.se :)

Odis
2012-11-17 20:14
0

Ja iaf i sovläge så har de definitivt funnit varandra har dock svårt att få dem att leka ihop, de är jätte busiga var för sig och busar gärna med mig men tillsammans vill de inte riktigt busa, det kan vara så att antingen Dande eller fridolf hoppar poppandes mot den andre och den andre bara går iväg då ger den som hoppade på först upp och lägger sig platt iller, efter en stund ligger de båda som en platt iller…Men det kanske ger sig, de bråkar ju iaf inte.

Ceciliaolucifer
2012-11-18 10:35
0

Stort grattis!! Mycket fina :D

JossanH
2012-11-18 11:23
0

Ibland tar det lite tid innan de är så pass bekväma med varandra att businviter inte tas för något annat. Och ibland busar de olika så att det är svårt att få dom att leka ihop. Mina första 2 pojkar lekte väldigt olika. Den första ville inte brottas utan ville jaga så han och jag jagade varandra i lägenheten och hade jättekul, den andre ville inte busa lika ofta men då var det hårdhänt brottning som gällde :) Samma sak nu, marcello vill helst hoppa och jagas och vicente vill brottas.. Vicente vill nog helst ha en busig valpkompis så han får utlopp för all energi han sitter inne på ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Odis
2012-11-19 21:24
2

Såhär lätt är det numera att göra popcorn hemma hos mig*suck*

[Thiah]
2012-11-20 19:50
0

Sötnosar. Går Dande ihop med sambon lika bra som med kompisen?

Odis
2012-11-20 20:10
0

Jag vet inte vi ska till Göteborg över helgen till husse^^ Men Dande har varit väldigt snäll mot mig så jag skulle inte se varförhan skulle vara elak mot min sambo. Han har ganska låga krav. han vill ha en snäll iller som inte flyger på en med en bit attack närsom och man ska slippa ha tofflor på sig. Och ja här så lever Dande upp till dessa krav^^

[Thiah]
2012-11-20 20:17
0

Va bra Glad

Odis
2012-11-23 10:12
7

Liten update på killarna främst Dande. Vi är i Göteborg nu denna helg och Dande har verkligen släppt lös. De leker, kuttrar och viftar svansar dagarna i ända. När Fridolf och Dande hittade mattan i vardagsrummet som lekplats så har jag ALDRIG sett så mycket svansviftande på en gång som jag såg den tiden dom lekte. Och dande har kuttrat massor, hoppat hopp på ca 50 cm och varit allmänt super tokig. Båda har varit så upphetasde under lek så att de låtit sådär valp flåsande. Och när de är trötta efter leken så krachar de tillsammans i en och samma lilla hängmatta(som jag oroar mig för ska brista:P) trots att de har varsin hängmatta, den andra är dessutom större och en sovpåse och en puff. Men nej vi ska sova tillsammans i den lilla^^

Även stor husse tycker Dande är väldigt charmig, behöver lära sig att inte bitas så hårt under lek och lite mer toaträning men han är ändå godkänd^^ Så Dande kommer med största sannolikhet att stanna hos oss=) Då det gått så himla bra med allt.^^

Nussen
2012-11-23 14:21
0

#22 Så skoj grattis Skrattande

Ceciliaolucifer
2012-11-23 21:46
0

Grattis Angelica!
Compact living is the shit ;)

Odis
2012-11-24 11:56
0

#24 det var längesedan jag såg/hörde mitt riktiga namn:P
Haha ohja tycker illrarna iaf. Och jag som inte skulle ha mer än en iller:P

[Thiah]
2012-11-24 17:47
1

#25 problemet med djur = man kan aldrig få nog…….. Flört

Odis
2012-11-25 21:25
4

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vi har ju varit på lite minisemster med grabbarna ner till Göteborg, till min sambos lägenhet. Och här kommer en urgullig filmsnutt på när grabbarna lekte med mattan i vardagsrummet och Dande vart så glad så att han viftar svans^^

Odis
2012-11-27 19:42
3

Dande kom till oss som en omplacering. Vi har haft Dande här på prov för det var en del saker som skulle klaffa för att han skulle kunna få stanna. Då Fridolf verkar stormförtjust i Dande( Jag är jätte tråkig och leka med numer) Och Dande tycker med jämna mellanrum att Fridolf är en liten tjatig valp men för det mesta så gillar han fridolfs sällskap, ex när han sakta smyger på fridolf i puffen och lägger sig tätt, tätt intill.

När Dande kom till oss så fick jag intrycket av att detta var världens ledsnaste lilla iller. Under hela sitt liv(hela 1½ åriga liv) har han haft mycket illrar att leka med men omständigheter i hans förra hem gjorde att han helt plötsligt blev ensam iller. SEdan kom en hemsk flytt där han först gick tillbaka till upfödaren, och sedan hem till oss. Dande verkar vara en kille som verkligen behöver en trygghet, så efter detta så kan man förstå varför vi fick hem en väldigt ledsen iller. I början så sov han mest, ingenting var roligt, gosa ville han inte heller, det verkade som han avskärmade sig från allt och alla. Han har nu varit hos oss lite mer än en vecka. Han har blivit en helt annan iller. Han är mycket mer aktiv, han busar gärna både med mig och fridolf. Han poppar när man leker med honom. Viftat svans har han också gjort. Han rusar till matskålen på morgonen när han hör torrfodet eller ett "squisch" när köttet landar. Gosa är fortfarnde inte riktigt Dandes grej men han kan ligga i famnen en stund, och under tågresan till göteborg låg han massor i famnen. Han har helt enkelt blivit en gladare och tryggare iller.

Då Dande funkat så bra med Fridolf och min sambo inte hade något att anmärka på angående Dandes beetende  och med tanke på hur hårt flyttar verkar tära på Dande så har vi bestämt att denna killen får stanna hos oss=) Så Dande har nu ett nästan lika permanent hem som Fridolf. Det finns två anledningar som skulle kunna göra att Dande får flytta. Den första är om Fridolf går i brunst och blir skittaskig mot Dande även efter kastering såatt miljön för att ha dem ihop blir ohållbar och jag har ingen möjlighet att ha två läger i min lilla etta då det inte går att dela på rummet. Detta är dock ganska osannolikt då jag hört att illrar som går bra ihop i början även fortsätter gå bra ihop sedan, och att illrar som kastreras förändras inte så jätte mycket i beteende till det sämre om de varit trevliga från början. Och anledning två är om jag skulle på något sätt bli så sjuk så jag inte skulle kunnaha dem kvar vilket är ännu mer osannolikt.:P Så ja Välkommen på riktigt till ditt nya goa hem Dande=)

Odis
2012-11-27 20:01
1

Och här kommer en bild på två nöjda grabbar med varistt ägg tidigare idag^^

JossanH
2012-11-27 21:05
0

Så bra att han får stanna! :) om du inte låter fridolf gå helt in i brunst kommer hans beteende troligen inte ändra sig alls utan han kommer bara lukta lite mer en period.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Odis
2012-11-27 21:16
0

Vi har tänkt att chippa honom så fort han börjar bete sig skumt;)  Hur är det går illrar i brunst mitt under den mörkaste vintern? Odis var född i april och givk i brunst redan i oktober så honom kastrerade vi i november. Men Fridolf är född i en senare kull antingen i slutet på maj eller början på juni för vi hämta hem honom sista veckan i juli då vart han 8 veckor. Och han har inte visat minsta tecken på brunst än och kulorna syns inte alls:P

JossanH
2012-11-27 21:19
0

Egentligen ska dom gå i brunst till våren men ibland gör dom det redan under vintern.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Thiah]
2012-11-28 20:27
0

Ohh så roligt! Visa mera videos, jag älskar att se på iller videos.

Hade jag bott i sverige hade jag så gärna kommit hem till någon av er alla med illrar och hälsat på och förhoppningsvis gosat. Glad (och hoppats på att sambon skulle godkänna ännu en "gris" i lägenheten Tungan ute)

VeronicaKahlbäck
2012-11-29 14:58
0

#27 Inget dåligt svansviftande inte :P

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Odis
2012-11-29 20:11
0

Nej jag har helt enkelt två väldigt glada killar^^ Kan säga att dom höll påsådär kanske en 10 minuter men vi fick inte filmat så mycket för vi kikna av skratt^^

Odis
2012-11-30 10:18
2

Snön har kommit till Uppsala så jag tog ut grabbarna för en tur i trädgården. Det är Fridolfs första snö någonsin och Dandes första för iår^^

Lite skakig film men det är inte lätt med två illrar i ena armen och en kamera i andra:P

Odis
2012-12-07 12:22
2

Efter en hemskt lång väntan på stockholm Central så var grabbarna helt tossiga när vi väl kom fram till Göteborg igår. Det lektes en massa och dom var verkligen överallt^^

Här har dom superkul med mattan igen^^

Odis
2012-12-28 21:21
0

Grabbarna busar runt. Dande och Fridolf är verkligen bästa vänner numera, de svansar efter varandra jämnt och sover nästan alltid tillsammans. De tillochmed pussar på varandra^^

Och Dande känns verkligen hemma trygg nu han är glad nästan varje dag och är gärna med mig och min sambo vi har märkt att han är en titta på iller, ska gärna åka på armen medans man donar i köket. Och plastpåse kaoset står grabbarna för^^

Odis
2013-01-18 11:31
0

Liten update på Dande. Han har nu varit hos oss sen november. Han är fortfarande inte riktigt hemma trygg men han gör fortfarande framsteg. Vi har märkt att Dande har så otroligt mycdket mer att bjuda på än vad han visat, han har dock trygghets problem som blir bättre och bättre för varje vecka som går, detta är en kille soml del  behöver mycket tid föratt bli nöjd med förändring.

Hans senaste framsteg har varit att från att inte alls vilja bli upplyft/gosad med och han har spänt sig i hela kroppen så fort man lyft honom, så är han nu avslappnad när man lyfter honom. Han har även börjat uppskatta gos en hel del i veckan så låg vi och tittade på film och dande klarade av att ligga och gotta sig hela filmen.

När vi är ute och reser så börjar han få mer ro istället föratt konstant skaka galler i buren.

Fridolf är fortfarande bästa kompisen även om Fridolf kan vara väldigt irriterande pga av sin brunst men båda är så snälla så det är inget prolem^^

Odis
2013-01-18 13:55
3

Grabbarna sussar gott

Nussen
2013-01-19 08:43
0

Så roligt att höra Glad superfina killar du har Glad

Odis
2013-01-19 13:12
0

Tackar^^ dessa charm troll kommer att finnas på Mälarillern=)

Nussen
2013-01-20 23:52
0

#42 Kul , hoppas att ni vinner massor med roliga saker Glad Kommer ihåg när lilla Fridolf låg och tog igen sig på min sko- så himla sött Skrattande

Odis
2013-01-23 10:50
0

Hehe ja han kan fortfearnde ligga så;) Och han är inte så stor heller ibland när jag har båda busarna ute på promenad så tror folk att Fridolf fortfarnde är en jätte liten valp föratt Dande är stor:P

Odis
2013-01-23 10:54
1

Såhär gottigt kan Dande numera ligga hos mig=)  Stort framsteg från att knappt vilja bli upplyft^^

Odis
2013-01-23 10:54
1

En till på sötgrisen^^

VeronicaKahlbäck
2013-01-23 10:55
0

#39 Fina killar :) Visst är det roligt att se deras personlighet utvecklas allt efter de känner sej bekväma!

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Odis
2013-01-23 10:59
0

#47 Ohja Dande är en väldigt speciell liten herre otroligt snäll men ack så försiktig av sig och har avskärmat sig väldigt mycket. Men nu börjar han bli riktigt gottig och ska nästan alltid vara med och sitta på axeln istället föratt bara ligga och se surmulen ut mitt på golvet:P

Odis
2013-01-25 20:52
1

Vi har tagit en tur till Göteborg i helgen. Båda grabbarna börjar bli väldigt resvana nu. Såpass resvana att de kräver eget säte på tåget^^ Såhär kommer lite bilder från reseduon Dande och Fridolf på tåget^^

Odis
2013-01-25 20:53
1

Dande hade hittat ett intressant sätt att ligga på en timme:P

Odis
2013-01-25 20:54
1

Och avslutande en sötis bild på Dande^^

Nussen
2013-01-25 21:53
0

#45 & 46 Visst är det en underbar känsla när man vinner deras förstroende Glad

Vlken otroligt bra träning för dem att resa, klart killarna ska ha eget säte Skrattande Vi har illrarna i sele varje gång vi åker någonstans dom skruttar runt som ett mindre knippe hundar gud så förvånade människor blir att dom sitter/ligger fint på sätet och går i rätt riktning och alla tillsammans Glad

Odis
2013-02-12 20:01
3

Liten uppdatering på livet med Dande och Fridolf.

Dande känner sig väldigt hemma hos oss, och vi känner oss väldigt hemma med Dande. Då han hade en del dåliga beteenden när han kom till oss(han kunde sporadiskt bita, och under lek så bet han riktigt hårt.) så har vi tränat mycket för att få bort dessa. Denna träning har lett till en väldit mycket gladare iller och en matte som litar mer på sin iller. Denna tillit har i sin tur lett till att Dande har kunnat känna sig mer trygg. När han kom till oss i november så litade vi inte på att ha honom liggandes i famnen för nära ansiktet, vi litade inte på att gosa med honom i ansiktet, vi litade inte på honom när han var i närheten av fötter, vi litade inte på att plocka upp honom i trånga utrymmen eller under lek. Nu efter att vi tränat i små små steg med bitningen så är det otroligt sällan han gör det, han har varit totalt bitfri sedan mitten på januari. Alla uppräknade situationer ovan litar vi numera på honom i. Att man litar på honom och han gosa rejält med honom och ha riktigt mycket kontakt har gjort att han har öppnat upp sig mycket som iller. Han är väldigt kärvänlig av sig och ligger numera mer än gärna och gosar i mattes famn/knä under film eller då jag pluggar i soffan. På dagarna är han mer aktiv, gladare och piggare än vad han varit förut. När vi var ute med honom i koppel så traska han på väldigt bra för han bara gick. Nu är promenadeerna mer givande för honom då han gärna lunkar på lite mer och vågar stanna och sniffa på saker. Ska man vara upplyft under promenaden så är att sitta i min luva/ på mitt huvud det bästa som finns=) Och jag får numera illerpussar iallafall en gång i veckan^^

Eftersom Dande har utvecklats så ofantligt mycket sedan november och faktiskt är en helt annan iller än vad vi fick hem, så har han helt klart tillrättafunnit sig i våra hjärtan och vi ångrar inte en sekund att vi öppnade upp vårat hem för denna super goa kille.

Odis
2013-04-05 21:13
1

Livet med Grabbarna bus. Nu är våren i full gång och lika så grabbarna. Dande hade världens lyckorus härom veckan. Han hade fåt vara ute på loftgången utan koppel då det blåste rejält en dag. När han kom in var han helt vannsingt glad. Han hoppade högt och kuttrade massor, han hoppade på fridolf som en liten iller gepard, när Fridolf chokat gömde sig för honom högt upp i en hängmatta, så struttade Dande vidare till toalådorna där han proppade munnen full med träpellets och kastade det runt sig samtidigt som han hoppade runt, när han vart färdig med de(dvs då all pellets var slut) så klättrade han upp på buren, hppade till en hängande ljuslykta i fönstret och klättrade upp på gardinstången därifrån anföll han mig med en flygande attack iller. Förtom denna glädje orgie så busar han till det riktigt ofta och är helt i extas. Nackdelen med denna glädje är att han lätt rycks med i leken och glömmer bort att matte och husse är människor så ibland har vi fått ett par riktigt nasty bett. Han har börjat rata torrfodret Dande är helt klart en BARF iller så fort det serveras kött så sitter han och tittar på en samtidigt som han viftar svansen^^
Fridolf har blivit kastrerad med chip och har mer eller mindre totalt gått tillbaka till valpstadie:P Han har jätte mycket valp beteende och ska busa häftigt och länge inte alltid som Dande är s förtjust i det och man ser hur han suckar över fridolf samtisdigt som han försöker vifta bort honom med tassen^^ Fridolf ser dock upp till Dande och svansar gärna efter honom för att lära sig nya och fler hyss som Dande kan…När det dock ska sovas så ska man kramas nästan jämt så de är definitivt icke separerbara längre^^

Nussen
2013-04-07 23:32
0

#54 Underbart att pojkarna har det så bra tillsammans 🙂

Lillstrumpa är fortfarande så att hon tar i för mycket när hon är riktigt glad och busig. Vi har löst det så att att vi har en ungshanske och när vi tar på den får hon bita hur mycket hon vill. När min sambo säger till Strumpa att nu hämtar jag handsken hoppar hon jämfota av glädje 😃

Odis
2013-04-08 19:51
0

#55 Haha så sött^^
Jag är så glad att grabbarna går så bra ihop för det skär i hjärtat att tänka på att denna goa kille som väldigt lätt kan bli missförstådd antagligen hade blivit en flytta runt iller om han inte gått ihop med Fridolf.
 "problemet" med Dande är att han är så inni bomben stark på alla sätt och vis. Jag skulle fatiskt inte ens vilja busa rejält med Dande ens med handske på, så vi försöker få bort beteendet helt och hållet. När han kom till oss så vart ju bit= vara sur föratt jag får inte som jag vill. Genom att helt enkelt vara super envisa och tagit x antal bett så är det sällan han biter när han inte får som han vill, nu får vi mest bett då han busar och blir uppspelt. Vad vi gör nu är att ska vi lyfta honom när han är uppspelt så försöker vi lugna ner honom lite, låta honom komma till en sen ta upp honom, sedan så försöker vi lära honom människobus då använder vi knytnäven(gör inte lika ont och få bett när det inte finns nåt att bita igenom) och liksom busar, brottas lite med honom och sådär. Han har gjort jätte framsteg men nu är det, det där sista som behöver slipas. Sedan så är Dande väldigt bra på att jävlas. Han känner direkt om det är någon som är rädd/osäker eller någon som har ett väldigt häftig/flackande kroppspårk då är han på dem direkt medans vana iller människor och sådana som har ett tydligt kroppspårk är han snäll mot så han läser människor jätte mycket.