Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 1108 ggr
lolla87
0

olika iller mat

var och pratade med djuraffären här hemma. köte mat där till iller och hn sa att han kunde beställe hem en storpack med mat så blev det billigare för mig. men skillnaden var att den jag köpte var bakad som han sa. den var dyrare eftrsom den var "lyxiare" då antar jag att den andra är mycket hårdare. så jag vet inte vad jag ska göra.??

det är ju så svårt att få tag på mat här, så näst gång jag hittar i en affär så köper jag massor!

sofie
0

Vad heter maten?

JossanH
0

alltså, det finns både bra och dåligt illerfoder. Bra illerfoder är tex vitalin och totallyferret. det ska inte finnas bilder på grönsaker på förpackningen eller bilder på gnagare.. då är förmodligen fodret inte bra anpassat till iller.

ett bra kattfoder som du kan blanda ut illerfodret med är tex Orijen, ett kattfoder som innehåller mycket proteiner eller hills kattungefoder. Då slipper du så mycket problem att hitta illerfodret.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

Illern behöver tugga ordentligt för att tänderna och tandköttes skall hållas frächa, så "hård" mat är inget dåligt.

Sara

JossanH
0

jaha, var det "blötmat" du skulle få köpa från din djuraffär?? Det är inget att rekomendera. dels så gillar ju illrarna att gömma mat och dels ska de ju ha mat framme hela tiden och den blöta maten håller sig inte speciellt länge i vanlig rumstemperatur.

Så torrfoder är helt klart att föredra!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

Tror inte det var blötmat utan bara att det ena fodret var "bakat" och det andra hårdare. Vet inte riktigt hur bakat foder skiljer sig.

Sara

lolla87
0

den mat jag har heter vitakraft. så det kanske är det märket dom får hem då för han sa att den mat jag har fanns bara i små förpackningar men obakat (hårdare) fanns i säckar….

Saaba
0

Vitakraft är i kartong lr va sist jag köpte. 800 gram. Det andra du beskriver måste va mjukmat. Satsa på torrfodret.

lolla87
0

#7 nej det andra skulle oxå vara torrfoder bara att det skulle vara hårdare. men jag tycker bobby har svårt att äta hårdare…

Saaba
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ok, ska spana vidare vad det kan vara.. är det detta du använder?

lolla87
0

#9 nej, den ser ut så på framsidan av kartongen fast det är i torrfoder…. det är det enda han äter.

Saaba
0

den här?

Om han trivs med den så fortsätt med den, tycker jag.

Hoppas några fler kan ge råd.

lolla87
0

#11 ja den är det! han gillar den och jag tycker han mår bra av den med!

Saaba
0

Den har jag också kört med, poppis hos illern och innehöll rätt mängd av allt. Enligt en tabell jag alltid hade med mig, tyvärr har den blivit bortpackad när jag flyttat omkring. Roffe ska också få prova framöver, har inte hittat hans favoritsort än riktigt.

Finns Vitakraften kvar hos Parva i Karlstad?

Robinsnel
0

Vitakraften har jag hört ska va riktigt bra innehållsmässigt…

Saaba
0

#14 Om vi köper i Ksd, ska vi ta med åt dig då?

Robinsnel
0

nä, det är lugnt.. blandar mitt anf o totally ferret som vanligt.. funkar bra…

skitminken
0

#9 var finns den maten som du visade på bilden där, tänkte om man skulle köpa och se om våran iller vill äta det…

Saaba
0

Bilden hittade jag på www.hagsatrazoo.se " rel="noopener noreferrer" target="_blank">www.hagsatrazoo.se www.hagsatrazoo.se " rel="noopener noreferrer" target="_blank"> men tror inte man kan köpa den lilla förpackningen där. Du kan ju höra med dom.

Morr! Det där med att länka var inte my cup of tea..

sarae
0

Maten å bilden är blöt foder och inget man bör ge till illrar annat än som godis nån gång ibland eller efter sjukdom. en iller ska äta torrfoder.

lolla87
0

#13 ja den ska finnas där. var där och frågade ohc dom hade slut men det skulle komma in igen sadom så det borde ju ha kommit in nu..

babsan
0

#11  sånt foder har jag :)….Bab´s var sjuk förut och när hon vi bytte foder till det där så blev hon frisk på en vecka och tjockare än nånsin ;)   det fodret är väldigt bra tkr jag :D haha, alla djur i det här huset gillar den maten ;)

lolla87
0

#21 hehe min katt äter sånt som efter rätt. heeh

Tyson07
0

Jag har vitakraft till Tyson. Köpte det i en vanlig djuraffär.

skrollan
0

#11 men jag tror det var det som carla och nina gav melker och blunda . och det sa sofie och menne inte alls var bra ?! =/

sofie
0

#24 Nepp vi har hört att det inte ska vara ett bra foder.

skrollan
0

då var det inte jag som missförstod :)

babsan
0

sofiemanne:  vrf är det inte bra ??  *vill ju veta vad det är jag ger mina pälsar ;)*

ViktorMarina
0

#27, Vad är det för näringsvärden på fodret, och vad innehåller det? Kika på det och jämför med artiklarna om foder eller skriv ut det här så kanske du får svar på om det är bra eller inte :)

sofie
0

#27 Det ska tydligen inte ha så bra innehåll vad vi har fått lära oss

Gasoline
0

Medans alla snackar om illermat här. Finns det ingen hemsida med många olika foder? För jag vill gärna köpa olika sorter och blanda ihop så blir det inte enformigt för min päls när den kommer hem. Finns ju illermat på sidor där man beställer illergrejer men då är det typ en sort.

Nettan
0

Du har ju faktiskt 2 olika sorter på Amhs illertorg. De har Vitalin och ANF.

Du kan även beställa ifrån Illerboutiq (tror det heter så, rätta mig gärna om jag har fel). De har Totally Ferret. Vilket också är ett bra foder.

Jag har Vitalin som bas och blandar i lite kattmat av hög kvalitet. Just nu är det både Royal Canin kitten och Purina Pro Plan.
Detta gör jag för att inte få kinkiga gnällspikar som matvägrar ifall det skulle råka bli slut på Vitalin någon gång.

Jag har även ett illerfoder som illrarna fick i gåva. Detta ges nu mer som tillskott till maten. När de står och tigger godis av mig så brukar jag "dutta" ut lite i matskålen och då äter de som galningar igen. Kul med variation tydligen.

skrollan
0

ska kolla om jag kan beställa för mon plånbok :/

lolla87
0

hmm så det ska inte vara bra är inte de gjord för illrar… är det dyrt och beställa ehm mat, tjänar man på det. vill ju att bobby får i sig det han behöver..

sarae
0

det finns så otroligt mycket dålig mat, och ytterst lite bra mat för iller. så bara för att det finns en iller på bilden så betyder det inte att det är ett bra foder. Min första iller höll jag på att ta livet av pga fel foder. och även där fanns det en iller med på bilden på paketet….så att det är gjort för iller är ingen som helst garanti på att det är bra. det finns ett fåtal iller foder som är lämpliga…Jag tycker att man skall hålla sig till dem och strunta i att experimentera med de andra sorterna.

Illercafe
0

# 31. Ja det stämmer att Zoobutiq har Totally Ferret men kommer även snart att få ett nytt foder som är i prisklass med Vitalin och som passar bra som utblandningsfoder. 

Jag kan även ta in lite andra sorter om det finns intresse, det är bara att höra av sig.

Mvh
Liselott

Robinsnel
0

#33 dyrt.. det är faktiskt mkt billigare att beställa hem illerfodret än att köpa i butik. Jag köper ANF på mitt djurmagazinet, då kostar 1.5 kg 165 kr. det blir 110 kr/kg

Jag köper Totally Ferret från TEBA (www.teba.se) Då köper jag två 7.5 kg's påsar och det kostar då 440 *2 + frakt 39 kr. det blir 61 kr/kg.. ;)

Alltså, bra foder i butik: 110 kr/kg

Bra foder med posten: 61 kr/kg

Liten prisskillnad där ;)

sarae
0

#36 e frakten så billig på Teba??? attans att mina kräsna odågor inte gillar TF

Ja…det billigaste med iller är inköpet….sen kommer resten. Vill man ha en frisk och sund iller, eller iaf ge den en chans att vara det så får man faktiskt kosta på bra foder. Det är livsviktigt!

Illercafe
0

# 37, TEBA har avtal med posten och jag tror att dom sätter som krav att man ska göra en förskottsinbetalning men det är otroligt billigt och man får nog det bästa fodret som finns på den Svenska marknaden idag.

sarae
0

#38 ja det är verkligen billigt….men har man kräsna monster så har man…suck….

lolla87
0

#36 så Totally Ferret är ett bättre foder? då får jag beställa hem det och bröva då!

Nettan
0

Jag vet inte om man kan säga att Totally Ferret är bättre än ANF eller Vitalin. Jag tror nog att Vitalin, Ferret complete, ANF och Totally Ferret är likvärdiga ändå.

Får man däremot tag på andra illerfoder bör man kanske vara lite kritisk till dem. Många innehåller helt fel saker.

Illercafe
0

# 41. Enligt senaste utgåvan av Ferret Husbandry, Medecine and Surgery så är TF det närmaste man kan komma det ideala balanserade illertorrfodret, om man tittar på dom märken som finns på den svenska marknaden idag.

sofie
0

#42 Ferret Complete då?

Illercafe
0

# 39   Oftast sprayas foder med gammal restaurangfett för att det ska bli aptitligare för djuren så när illrarna ratar maten kan bero på att den maten inte är sprayad.

Illercafe
0

# 43 TF ska vara bättre innehållsmässigt och balanserat foder men FC är inte mycket sämre.