Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 478 ggr
Sara
0

Jä..a skabbdjur!

Fasen oxå! Tror jag har fått in öronskabb i illerkolonin..

Har ingen aning om vem som har skabbat ner och det spelar heller ingen roll eftersom det är så lätt hänt att de få öronskabb.

Men, hrm Generad, jag kan ju inte skicka iväg varken omplaceringsillrarna till deras nya hem eller Amy till sin ägare med öronskabb så det får bli en tur till veterinären. Svindyrt blir det iaf för alla pipetter..

Sara

Robinsnel
0

aj då.. ja öronskabb är ingen rolig historia. Men är det verkligen rimligt att du ska betala för alla? Räcker det inte att du betalar för dina egna?

edit: tog bort det fula språket :P

Sara
0

Nathalie kommer att betala Amys. Omplaceringarna vet jag inte, kanske föreningen står för det.

Jaja.. Huvudsaken är ju att de blir av med ohyran iaf.

Sara

MissFerret
0

Jag håller fullständigt med… de är ett fruktansvärt elände med dessa helt onödiga djur…. Har själv ett antal gånger råkat ut för dem och med svindyra mediciner och till och med injektioner bara för att bli av med dem. Nu har jag satt förbud på att någon annans iller får komma hem till oss… i alla fall tills valparna är utflugna… och de vuxna har utegångsförbud… stackars Frasse… För det första älskar denna illern att vara ute och promenera… så jag kan riktigt höra vad han tänker…. " Först får man utegångsförbud… och sen ska man stå ut med en hel klunga med snorvalpar som hela tiden ska bita mig i öronen… Det är kanske dax att se sig om efter ett lugnare pensionärshem :) "

skrollan
0

ja. och jag kan tänka mig att det inte är kul heller när man har en massa illrar. Tyckte det blev dyurt med bara två illrar och en katt.

sezierra
0

Vad kostar skabb medecinerna? Om man nu råkar få det på sitt lilla odjur?

TottsiGirl
0

En paket med pipetter tror jag kostar runt 155 kr på apoteket då innehåller depaketat 3 pipetter och du behöver 2 pipetter till varje djur.  Sen tillkommar ju ev veterinärkostnader oxå..

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

emoflickan
0

sist vi behandlade för skabb gick veterinärkostnaden på 1000kr och stronghold lite över 300 kr.

skrollan
0

kan det vara möjligt att amn måste behandla en tredje gång? börjar att bli orolig för mina faktiskt =/

MissFerret
0

#8 Enligt Torkel Falk så ska man behandla med Stronghold 2 ggr med uppehåll på 3 veckor emellan. Jag början också undra om detta hjälper på våra illrar…
Hade ett exempel för några dagar sedan. Min kompis hade tagit 2 st stronghold doser på sina med tre veckor emellan behandlingarna… Nu hade ändå den ena illern synliga skabbdjur i öronen… Man börjar ju undra ? Ska faktiskt ringa Torkel och fråga honom i början av veckan.

skrollan
0

ja, för att jag blir inte klok. ska man behöva gå och pröjsa 300 spänn igen för att kolla om det är kvar för att medlet inte funkar? Känner mig snål, men måste man så måste man. Jag hade två veckor i mellan, var någon som sa det här inne .

Sara
0

Det har fungerat på mina med 2 doser med 2 veckors mellanrum.

Sara

Neeevis
0

haha jag är grön och trög men jag ställer en korkad fråga ändå hur ser öronvax ut då? (A)

Sara
0

Ibland är det gulbrunt och ibland är det nästan svart. Ibland ser man inte ens skillnad på om det är skabb eller inte.

Sara

Neeevis
0

kan illern ha blod i öronen?, jag vet inte om mitt ser ut som skabb tycker det mer ser ut som öron vax det är svart, lite kletigt kanske .. :/ ska försöka ta en bild på hans öra!

Sara
0

Om det är ganska kletigt och lite klumpigt så tyder det iaf på att det är öronskabb.

Sara

sarae
0

ja en iller kan ha blod i örat men det är inget bra tecken. såvida det inte rör sig om bara ett sår. annars kan det vara te.x spräckt trumhinna, allvarlig öroninflamation med mera och det är inte bra. man kan nästan aldrig se med blotta örat om en iler har skabb elelr inte. eftersom det precis som sara säger kan vara svart även om det inte e skabb…bättre att kolla med ett mikroskop eller be veterinärern kika. Om illern kliar sig mycket, skakar på huvudet och verkar besvärad så bör man misstänka skabb….

Neeevis
0

det luktar, och jag rengörde hans öra och efter ca 2 dagar var det tillbaka, men han kliar sig inte på örat. hans syster har också sånt i örat? hmm jag ska i alla fall till vetten och kolla jag blir ju orolig att det kan vara något sår eller något. :/

Sara
0

Ibland så kliar sig inte illrarna nått i öronen när de har öronskabb. Det kan vara riktigt svårt att diagnostisera om man inte tar ett prov och kollar i mikroskåp.

Ibland har jag trott att illrarna haft skabb för att de har kliat sig till förbannelse men sen har det visat sig att det inte är nått i öronen.

Sara

sarae
0

nej det låter som vanligt öronvax…möjligtvis vax….vaxet är oftast rödbrunaktigt.

Min Buffy har en överproduktion av öronvax, och har alltid haft det…medans de andras öron kan hålla sig fina i flera veckor/även månader så blir buffys äckliga 4 timmar efter att jag rensat….och detta även när hon e skabb fri,.

Neeevis
0

ja det är faktist rödbrun aktigt! för man ser det på topsen och när man kollar in i örat, finns det inget att göra åt det? luktar ju inte bra kan jag säga.

Sara
0

Pilla inte för mkt. Ju oftare man pillar ju mer vax bildas.

Sara

sarae
0

vaxet luktar inte direkt hallon nej ;) fast luktar det mcket så finns ju risken för skabb. Rensa öronen enbart när det verkligen ser ut att behövas, låt dem sedan vara….ju mer man petar desstå mer vax produceras…..

Sara
0

Du är lite efter ikväll Sara.. Flört

Sara

sarae
0

#23 moahah jo jag märkte det hehehe borde verkligen gå å lägga mig tror jag…men jag har så lite internet tillgång att det e svårt att slita sig ;)

Neeevis
0

jag tror det kan vara vax , men jag åker och kollar ändå för om jag ska på HC tror jag att jag vill ha bekräftat vadhan har , så jag inte tar med honom om han har skabb i öronen usch!

Sara
0

Ja det förstår jag. Själv har jag en Bus i knät (händer inte så ofta) så jag vill inte heller resa mig.

Sara

sarae
0

#26 fy va fuskigt! jag får inte ta in några pälsar i huset….så jag har suttit på golvet i lekstugan med krypen mellan rätterna under 3 rätters middagen ;)

sezierra
0

Det skulle nog inte vara så poppis om det slutar med att alla som varit på Hc-träffen får skabb… tror det skulle vara lite utfrysningsrisk där om det kom fram att det var ens lilla päls som drog dit skräpet :S

sarae
0

#28 skabb är aldrig kul, men nån utfrysningsrisk bör där inte vara. Vi illerägare är så vana med skabb, och vet hur lurigt det kan vara. Så det är ytterst sällan om nånsin det blir fingerpekningar om vem som kan ha tagit dit det ;) Man förutsätter helt enkelt att alla har koll på sina egna. skulle skabb spridas så e det bara att behandla, visst, det e inte kul men det är en risk man e medveten om när man åker på träff ;)

Neeevis
0

saaaaaaaaaant

Nettan
0

Jo visst är det så. Man är alltid medveten om att man kan få skabb på träffar. Men om man får veta att någon misstänkt skabb på sina djur och ändå åker på träff och då smittar andras djur.. ja då skulle jag faktiskt bli sur.

Visst är träffar roliga, men hellre avstår jag från en träff eller två än att jag smittar andras djur. Man kan faktiskt åka på träff och lämna sin päls hemma.

sezierra
0

# 29 Säkert svårare när det är många också…kanske inte någontin man skyltar om men jag skulle nog vara en att ta på mig skulden oavsett om nova var bidragande faktor eller ej. Ful ovana

#31 Precis… jag själv skulle då aldrig vilja riskera att smitta någon annans djur…men så är jag väl lite sjukligt omtänkssam ^^

skrollan
0

jo, så santy som det är sagt. :)