Protestbajsande iller
Som rubriken lyder så har jag en liten protestbajsande iller, för att vi har delat av lägenheten med hjälp av plexi.
Han är hur duktig som helst att gå på lådan så länge man är i den delen av lägenheten som är hans, men om jag lämnar den delen för att tex gå på toa i nån minut så är han vid plexin direkt och lämnar en pöl och kotte.
Kom på nu att jag ska pröva lägga en filt där han brukar bajsa, men är det fler som har stött på det här beteendet? det börjar bli frustrerande att behöva torka bajs hela tiden bara för att han inte kan följa efter mig 24/7.
Har haft lådor ståendes där men han bajsar som sagt utanför med flit då, han är 7 månader och fullt frisk så det borde inte vara pga fysiska problem.
Det är väl en klassiker?!? I alla fall hos mig…. Har bardörrar till illerdelen av huset, och det ligger nästan alltid en hög med skit när man kommer hem. Jättekul. Har provat allt. Inget hjälper här.. Behöver nog också lite tips. :S
Är han 7 mån och antagligen okastrerad? I sådana fall tror jag det kan bli bättre efter en kastrering (kemisk eller kirurgisk) så att han slipper känna sig lika revirhävdande och kanske kan slappna av lite mer. Han vill visa för dig också att det minsann är hans del av lägenheten när du lämnat den.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Haha ok får räkna in det i biten som illerägare då. Men nu har jag klämt fast en filt i det hörnet och han har inte bajsat där hittills iaf :)
#2 viste att det var nått jag glömde nämna, jodå han fick sitt chip som började verka för ca 2-3 veckor sen :)
#3 började det verka då så att han är helt ur brunst nu? Hoppas du knäcker koden ;) ibland är skitungarna envisa ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Oj oj oj. Välkommen till världen som illerägd. ;)
Exempel 1
Min första iller Mili fick vara lös i hela lägenheten, när jag gick till jobb gjorde hon alltid en protest innan för ytterdörren(Förövrigt 100% på lådan).
Exempel 2
När jag skulle flytta från lägenheten hade jag 2 illrar, dom kunde inte springa runt i flyttkaoset och blev hänvisade till köket. Dom som alltid annars gick på lådan slutade helt att hitta den dvs dom protesterade inte bara vid dörren utan överallt!.
Exempel 3
Min nuvarande situation.
5 illrar, ett eget rum. Vid den dörren till det rummet väljer alla barnen att visa sitt missnöje över att dom inte får vara i hela huset jämt.
Jag har inga tips och inga råd utöver: lev med det ;)
Hälsningar Malin

Har oxå protestbajsande illrar här hemma.
Fick om målade luckor i köket och stängde då ut dem ifrån köket (de har annars tillgång till kök & vardagsrum) och då bajsade de preccis vid plankan och normalt går de aldrig där.
Jobbar jag mycket så protestbajsar de också.
Gäller att hitta trix för att få dem att sluta gå på golvet…
Möblera om, lägga tidningar, filtar osv.
Eller vara snabb när de vaknar och "gå åt dem" till toalådan så de sätter sig där o kan "byta väg för att kissa/bajsa" när de vaknat och gå till toalådan istället =P
Min gör lika dant. Protest bajsar utanför när han inte får som han vill. Gör rent med grön såpa med citron doft + citron efter rengöringen.
Tips 1: Papper. Om han går jämte lådan lägg ut en tidning.
Tips 2: Ställ maten där han går.
Tips 3: Jag köpte ett "sko ställ" på netto för 40 kr. Det ser ut som en stor mat bricka med en 1 cm hög kant på. Lägga A papper i o se fall han tror att det är golvet eller B lägg i vatten. Jag vet ingen iller som är villig att vada ut i 0,5 cm vatten för att gå på toa i hörnet.
Tips 4: Lådor, lådor o lådor. Fyll ut med låder överallt där han går. Min gick jämte o då ställer jag en till låda där. Hade nog ett 10 tal låder i köket ett tag. När han slutar gå jämte så börja ta undan lådor
Vi har också en som protestbajsar. Det som funkar bäst på honom är att ställa lådor där han oftast protestbajsar, men alltid hjälper inte det heller.
Låtsas att du går undan och försök stoppa honom innan han hinner göra något och flytta honom till lådan och beröm?
Jag har slängt ut handdukar och filtar i hela lägenheten nu för att försöka förhindra bajsandet, de har funkat delvis. igår till exempel satte han sig på en filtfri fläck precis brevid mig och sket när jag satt på golvet och putsade på akvariet, han blev sur för att jag ignorerade honom i 30 sekunder :)
Men jag fortsätter med den vanliga tekniken, berömmer varje gång han är på lådan, sätter honom på lådan om jag ser att han försöker göra brevid. dock har jag märkt att ibland så kan man sitta i 5-10 minuter och försöka få honom att gå på lådan efter att han har visat att han behöver uträtta sina behov, sen ger man upp för att han inte gör nått och 5 minuter senare ligger det en korv någon annan stans.
Så nu hamnar bajset lite överallt där det finns golv att bajsa på tyvärr, men vi jobbar vidare på det, han är ju inte ens ett år så hopp finns det ju :)
(att ställe ut lådor går tyvärr inte, dels för att han bajsar sällan på samma ställe, och för att vi har en hankatt som blev kastrerad lite för sent så han tar över dom lådorna och sprutar ner väggar och allt i närheten av lådorna då)
Tror att jag kan sälla mig till denna skaran av att bli illerägd. Min tös går jättebra på lådan i sin bur, men så fort hon är ute i lägenheten så används den som hennes personliga toalett. Blir lite uppgiven ibland. Kan förstå att hon inte tänker sig för ifall en låda är för långt ifrån, men när hon demonstrativt går upp till en och sätter sig PRECIS intill den istället för i..? Ugh >_<