Änteligen!!!
Igår hämtade jag hem min lilla tös, hon har varit hon Atlas i över en vecka så måtte hon vara dräktig…Jag längtar tills jag får se henne med ett par små ulltroll. Hon blev så glad när hon kom hem, hon har fått vatt i en bur på parningen så gissa om hon sprang runder där hemma å glädje kuttrade.
Ha en underbar sommar allihopa
jisses har inte atlas parat alla okastrerade honor i sverige snart?
Nu kommer dom hoppa på dej som hungriga hyenor. Man ska passa sej vad man skriver här har jag märkt.
Hoppas hon är dräktig och att det blir en okomplicerad dräktighet och att det blir fina valpar =)
MVH Sofia
Medarbetare Akvariefisk.ifokus

Är det Atlas från Gay?
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Så roligt för dig!=) Hoppas att det blir många söta ulltussar!:D

vad kul, hoppas hon e dräktig för din skull nu då :)

Va kul=) hoppas hon är dräktig, ska bli kul att se valparna sen

Hoppas att allt går bra för dig och tösen. Och att det blir en okomplicerad förlossning.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#1: Inte mina i alla fall :-)
#2: Liiite onödig komentar kan jag tycka.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
8# Säger bara vad jag tycker.
MVH Sofia
#0 Lycka till, hoppas allt går bra för dig och din tös :-)
lycka till och hoppas att förlossningen går bra !
ja då blir det fler halvsyskon till Miilo=)
har athlaz stamtavla? =)
nej det har han inte
okej.
varför undrar du det?
eftersom han verkade vara en populär pappa :P

Men det bättrar ju inte precis stammen ;)

#19, Nej precis, verkligen inte.
Det är klart att det inte gör ;P
nej det fattade ju jag oxå, jag skrev bara varför jag trodde folk ville ha han så sluta hoppa på mig och prata med dom som avlar på han varför dom vill ha honom som hane!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ursäkta om du tog det som ett påhopp på dig, det var inte alls menat mot dig! Mer bara som en allmän påpekan, att det inte förbättrar illerstammen. Det var inte alls riktat mot dig. Så jag ber om ursäkt om det verkade så!

det är absolut inte ett påhopp!!!! jag skrev bara att det förbättrar inte stammen, är det personligt mot dig eller ?? nej !!! :)
å jag ber om ursäkt om du tog det så, men det var inte menat så ;)
tror ingen menade illa. tror tyvärr du tig åt dig förmycket :)
Ja folk skulle inte missuppfatta saker med mera om folk här kanske skrev lite trevligare. herre gud om dom nu vill para sina honor med atlaz så låt dom göra det. tyvärr så kommer det aldrig att finnas enbart illrar med stamtavla.

Nej, inte i här den här takten….

å synd e väl det, å jag såg inget otrevligt i det jag skrev….läs det 2 gånger å tänk inte bara att allt är dåligt å riktat mot dig ;) då lovar jag att det inte ser lika hemskt ut :D

Nej, det är kanske en dröm att sträva efter att alla illrar ska ha stamtavla. Men visst kan man väl få fortsätta sträva dit ändå? Varför skulle man ge upp det, när det är dit alla vi illerägare borde vilja komma? Och visst får man ha åsikter om hur andra väljer att avla? Det är ju vi köpare som bestämmer hur aveln ska se ut, genom att ställa krav på uppfödningarna.
Lägger till att jag har försökt skriva inlägget i trevlig ton, det är bara min åsikt och inget påhopp på någon :)
ja och vissa vill få bort all farmuppfödning och vissa inte så det kommer ju alltid vara så. precis som att det är krig i världen så vill folk inte ha det men dom som krigar struntar i det. så tyvär kommer det aldrig gå. det man kan göra är bara att sj hålla koll vart man köper valp eller vad man ska kalla det och en som föder upp får ta sitt ansvar för sitt avelspar om dom har stamtavla eller inte. jag hoppas ni förstår vad jag menar annars får ni fråga=)

men, haha, vi har ju förstört hennes tråd :P
förlåt :P hihi
ska vi låta den återgå till det den handlade om :P ?? haha

Ja, jag håller med dig i att det är upp till både köpare och uppfödare att ta ansvar över illrarna och se till att allt står "rätt" till. Men jag håller inte med dig om att det är som att det är krig i världen, för det har vi som civilbefolkning inte nåt att säga till om hur mycket man än försöker. De ser inte till oss, eftersom de inte vinner något på det. Men uppfödare måste se till köparna, för annars säljer de inga valpar och kan alltså inte gå runt. Så vi som köpare har allt i världen att säga till om!

#32, ja det har du rätt i, haha! Ursäkta att vi förstörde tråden lite här på slutet.. Vi försöker återgå till det den handlade om :P

#32 håller med dig till 100 %
det är väldigt synd att vissa inte verkar bry sig ens utan avlar på illrar utan stamtavla så fortsätts det avlas på dom osv osv, det är synd, ist kan man väl försöka hitta en hane som är lämplig för avel + att den ska ha stam….hittar man ingen just det året man vill ha en kull får man väl vänta, å det är onödigt att ta en kull bara för nöjets skull !!
#32 ja men nu är det ju så att så länge det finns folk som kan/vill köpa en farmar iller så har dom ju köpare så då fortsätter dom ju. och det verkar ju vara extremt många som köper valpar och struntar i om dom har papper eller inte.

#35 ja men då kan väl dom som köper hitta vanliga uppfödare ist……köpte inte du därifrån ??

#35, Javisst finns det alltid de som köper valpar utan bakgrund ändå, och det är där man får fortsätta kämpa. Informationen om hur illerstammen i sverige förstörs pga oseriös avel måste nå fler valpköpare.
det finns tyvärr måmga åsikter om det =/
#36 ja jag och min kille köpte en iller från en farmare, och han är precis likadan som en iller från en uppfödare. det enda som är att det inte finns stamtavla på han men jag vet vilka hans föräldrar och mor och far föräldrar med mera är ända tillbaka till 1991. jag föll för miilo och så är det, jag var nära på att ta en annan valp som hade papper men det blev ingen direkt kärlek mellan oss med mera.

#39 okey, härligt att det klicka ;)…..har inte sagt att det är nå fel på valparna heller ;)
#40 nej och det är nog inte så att jag tänker avla vidare på han. jag vill bli en uppfödare men det behövs läsas på med mera=) och då vill jag få tag i en hane och hona med riktigt fin stamtavla

#41, Bra att du tänker sunt och väljer att avla på ett par med bra stamtavla om du vill starta uppfödning i framtiden! Kul att höra! :)

#41 vilken tur :) det är bra, fler ska tänka som dig tycker jag ;) du kan säkert hitta en fin å stor hane till aveln ;)
bara man tänker rätt :)
#26 "herre gud om dom nu vill para sina honor med atlaz så låt dom göra det"
Bara en kommentar till ovan, inte riktat till dig specifikt :-)
Problemet är att det kommer blir mycket svårt att finna avelsdjur som är obesläktade, eftersom det har blivit vad som kallas för "mastodontavel" på Atlaz. Vilket leder till att det blir för många avelsdjur med samma linjer i sig. Jag tycker det är synd att han blivit "överanvänd", då han använd i mindre omfattning, kanske kunnat tillföra stammen något istället.
#45 ja jag tycker sj att han blive parad med för många honor detta år för det är nu närmare 20st men alla har inte fått valpar heller vad jag fått fram. men som sagt det är ju ägarna till honorna och atlaz ägare som bestämmer om det ska paras eller inte.
det är det som tyvärr är synd =(
Något jag funderat över (som helt okunnig) är att,tänk Om Atlas har något genetiskt fel som nedärvs, i så fall är det många illrar som kanske dör på förtid eller blir sjuka.Verkar som väldigt många illrar har honom i släkten.
#48 alla i atlaz släkt har levt till dom vare 14 år gammal och inte haft några sjukdommar iaf dom hans ägare har följt upp och dom hans vänner och hans själv haft. och jag håller fortfarande atlaz ägare upprättad om miilo=)
#49: Oj 14 år…då verkar de ju vara friska iaf. =)
(bara sett honom på bild och sett några avkommor efter honom)
det var verkligen jätte gammalt…. och att alla har levt så länge också.
ja jag tycker det är jättebra och jag gillade allt med uppfödaren därför sket jag i om att han inte hade papper.
#49 #50 #52, hur ska man kunna veta att de uppgifterna stämmer? Det kan ju lika gärna vara bara som han säger…
för att man pratar med dom som har valpar efter honom sen flera år tillbaka och jag tror ju inte alla ljuger direkt
Jag belv chokad av åldern :) trodde inte ens att en iller levde så länge :P

skulle ju va bra om illrarna levde så länge….men ojj 20 st ?! tillslut blir det kanske inavel om alla parar med honom :S vrf in´te bara para med en "perfekt" avels hane med stamtavla å utan sjukdomar, det finns ju dom som har släkt som har levt hur länge som helst, para med dom då !!! =)
håller med.

Att komma med ett påstående att alla hans släktingar blivit 14 år är rent utsagt löjligt. Att sedan backa upp sitt påstående med att "pratat med valpägare" verkar bara otroligt naivt.
Denna iller måste vara en riktig superiller för att använda aftonbladet-vokabulär.
Hur vore det om uppfödare tog aningen större ansvar. Dessutom vore det uppmuntrande om de som håller på med uppfödning gör det av genuint intresse och inte för att "min hona är såååå söt jag måste ha valpar, de är såååå gulliga".
Ridå!
Var det inte snack om att vi skulle sköta oss här på forumet? =P
Jag tycker vi ska gratta illergudrun å hoppas att det går bra, för i slutändan vill ingen av oss att det ska gå illa med hennes iller.
Eller hur?
Peace and Love =P
MVH Sofia
#58 men hur mogen är du? låt folk avla om dom vill och vilken hane dom har är väl deras val. atlaz är extremt stor och fin med mera, förstår att folk vill ha honom som hane till sina valpar. skulle sj kunna tänka mig det.
#58 word ;)

Kan inte låta bli att skriva en liten tråd här…. Atlaz kommer från Gay.. det ser jag…. Han påstår att alla hans illrar är jääääätte gamla. Jag vet motsatsen. Hur kan han sen låta tex när jag var där för ett ex antal år sedan låta en hona ligga och krampa i buren… Vildillerhanen störtföryld med en snorblaga hängandes 15 cm ner för nosen och valparna som var helt irriterade i ögonen av sågspånen. Ursäkta…. men detta är fakta
Ett annat exempel på att ta för många valpar på samma släkt kan ge följande effekt i slutändan. Det fanns ett antal hanar som parades in i Svenska stammen som kom från England och man trodde man gjorde en god gärning för stammen. Hanarna lånades ut härsan och tvärsan och många valpar blev det. Efter bara ett par år upptäcktes det att ena hanen hade en ärftlig hjärtsjukdom som han hade spridit till många av sina valpar… Den andra hanen hade en annan ärftig sjukdom som även han förde vidare. Det fanns tom valpar som hade båda hanarna i stamtavla. Tycker ni detta är rättvist mot de stackars valparna som dör en tidig död och även mot de som köp en bäbis och beräknar att den ska leva och ha hälsan i ca 8 år.. ? Nä… ta aldrig mer än 3 kullar på honan / hanen det minskar effekten vid spridning av ärftiga sjukdomar. Och ni som söker valp…. Hör med uppfödaren om släkten om det finns några som inte finns mer… Vad dog dom av ? En seriös uppfödare svarar ärligt och uppriktigt ( i alla fall jag )
#62 det första du skriver så det med vildiller vet jag om och både den och valparna avlivades och sen så har alla illerägare som köpt av han bara sagt gott…

#58, Fan vad bra skrivet.
#62, Tack för att du berättar om det, det behövs tydligen!
ja men hon är den enda av typ 15 pers som sagt något dåligt så jag tror inte på det tyvärr

Att höra kommentarer som "han är så stor och fin" skrämmer mig.
Det hela handlar ju inte om hur han ser ut på utsidan. Vad säger generna? Vad säger sjukdomshistoriken?
OM det nu är så att alla illrarna har levt i 14 år så skulle det finnas stamtavla eller dokumenterade saker om det. Det är verkligen något som man som uppfödare skulle skryta med. Eller hur?
Jag undrar faktiskt varför man inte hört om dom här illrarna som blivit så gammla. Vet bara woodoo.
ja, just därför man blir så schokad. en sådan iller som är så otorligt fin och gammal borde ha papper =/

#65 Jag är inte den enda…. det finns många mer med mig som absolut inte skulle rekommendera honom…. Hur länge har du varit aktiv i illervärlden ? Jag har suttit både i styrelsen i stor STIF och suttit i styrelsen för STIF lg Skåne…. jag har haft iller själv sen 1993. Jag har sett mycket… det finns fler storuppfödare som inte är att rekommendera MEN det finns också de som är seriösa.
Jag har nämligen fått vara fostermamma och omplaceringskoordinator till många oseriösa valpuppfödares valpar som de sålt vind för våg… och det inkluderar även honom. Tycker du själv att det är bra att ta hur många valpar som helst på en linje ? Iså fall tycker jag att du borde tänka om… innan stammen är helt utrotad……

…. och du… det kanske bara är jag som vågar säga vad jag tycker…
Jag förstår er riktga uppfödare, att det är mkt frustrerade. tycker även det själv. =(
#70 tyvärr har det blivit mkt så här. Många håller hellre tyst än säger vad de tycker, det är synd..

Det kan väl till viss del bero på attså fort man säger sin åsikt ang. det här med farmar-illrar så anser en del folk att man sysslar med påhopp och är otrevliga osv. Det ska lallas och gullas hela tiden så fort det är valpar inblandade. Och blundas för sanningar framför allt.

#59, "sköta sig", innebär det att vi ska stå i raka led och alla ska tycka lika? Ledsen, men så fungerar det inte i stora världen, alla tycker inte lika.
Naturligtvis vill jag inte att något ska hända hennes valpar. Men genom tvivelaktig avel har inte valparnas liv fått optimala förutsättningar i sin start på livet. Och detta är uppfödarens ansvar, ingen annans. Dessutom genom att välja en hane som avlats så hårt så skadar man illerstammen indirekt.
#60, ja, låt alla göra som de vill. Låt oss avskaffa alla regler och lagar. Anarki till folket! Genom att skriva "atlaz är extremt stor och fin med mera" så tror jag inte ens jag behöver kommentera min egna mognadsnivå.
Att du själv skulle välja atlaz som hane säger mer om dig än om honom. Att ta en hane utan någon historia, som dessutom avlats runt till förbannelse är oansvarligt. Dessutom tyder det på brist på fundamentala kunskaper hur avel ska bedrivas.
Men det kanske inte behövs, det är ju bara ta en stor och fin hane och para med sin söta hona så blir allt bra!
#69, tycker det är bra att du skriver vad du tycker. Inte för att jag någonsin skulle avstå visserligen 
#69 ja jag började ha illrar för 6 år sedan. min första iller skaffade jag när jag var 15. och visst du har säkert fler erfarenhets år av illrar för att du är äldre. ja men om du fått omplacera valparna är det ju inte uppfödarens fel utan dom som har köpt den och ändrat sig av någon anledning. och nu är det ju så att jag har redan sagt vad jag tycker och tänker inte tänka om. det är ca 5 pers på denna sida som rekomenderat honom för mig och iller_tjejen och även sofiablomberg funderar på att ta en valp av honom nästa år.
#70 & 72 jag säger som jag tycker. har alltid gjort när det gäller allt i denna värld. take it or leave it.
#73 vissa saker kan man ju kalla påhopp men inte allt. vissa kan skriva mycket otrevliga saker mot andra baar för att dom har andra åsikter.
#74 som sagt jag sa bara att det är därför många säkert vill avla på honom inge mer. det finns ju hur många som hellst inne på detta froum som tage valpar från gay och alla tycker valparna är jätte bra psykisk med mera och ingen av dom har inte heller klagat på uppfödaren.
Att en hane är stor är absolut ingen garanti för att det är en bra iller. snarare är det ett mindre bra tecken,. en iller skall inte vara extremt stor och kraftig, det är inte hälsosamt. Det kan ge problem med organ etc.
Sedan tillhör även jag en av dem som inte anser att denne uppfödare är seriös. Har även jag mina skäl, och känner till både ditt och datt om valparna etc. MEN jag tänker inte nämna det här eftersom det inte vore lämpligt för en Medarbetare. Så nu ber jag er att återgå till ämnet.
#76 nej jag har inte heller sagt att det är någon garanti men mina förra hane kingen var nästan lika stor som atlaz och ahn va de inge fel på.
att para med en hane utan bakgrund som parat sig med så många honor att det knappt går att räkna är vad jag kallar extremt oseriös avel.
Då kan man likagärna börja avla på alla djur som är söta- många verkar ju tro att det funkar bäst så..
Men faktum kvarstår. Så länge folk inte vet vad de avlar på för material och avlar för "nöjes skull" så kommer det inte bli några förbättringar i illerstammen.
Kan man inte bidra med något bra för den redan sönderavlade illerstammen utan bara hjälper till att dra ner den till bristningsgränsen ska man inte avla! Alla illrar som är släkt idag kommer vara släkt med ALLA illrar inom snar framtid. har sett mycket som pekar på det (denna tråden tex).
jag är bara så extremt ledsen över alla djur (illervalpar) som får lida för vissa personers nöje och egoism och jag personligen är väldigt ledsen över att jag om 10 år inte kommer kunna köpa mig en iller som jag kan glädjas med i mer än 3-4 år.. Jag tänker inte köpa ett djur som är utdömt efter bara halva dess egentliga livslängd…
Sajtvärd på Iller.ifokus

#75 Hmmm … Jag anser att det är uppfödarens ansvar att se till att valparna hamnar i rätt familj… skulle detta inte funka är det fortfarande uppfödarens ansvar att se till att dennes valpar hittar ett nytt kärleksfullt hem… Det är ingen uppgift som andra ska ta på sig.
för att få stammen att överleva måste vi börja dokumentera den. se bara på aveln inom hund och katt världen. Iaf vad gäller renrasig avel. Där MÅSTE djuren ha stamtavla. Genom att avla utan stamtavla så sänker vi själva illerns värde. Hundar och katter har en högre "status" som husdjur. Och genom att vi avlar på iller som om de vore guldfiskar eller möss etc så gör vi oss själva bara en björntjänst. Hur skall vi någonsin kunna få allmänheten att förstå att illern är ett "riktigt" husdjur som kräver mycket om vi själva tillskriver illern ett mindre värde? så länge vi själva inte tar vårt ansvar kommer vi inte heller att få någon annan att göra det. Denna massavel gör att illern blir lika lätt att få tag på som en kanin. tänk bara på när man skaffar hund. Oftast så bestämmer man sig för en ras och kollar runt bland uppfödare och väljer sedan en som verkar bra och verkar ha fina djur. Varför kan vi inte göra så med iller? vad är skillnaden. Det fanns en tid då tamillern blev lika gamal som en hund, men så är inte fallet längre. i dagsläget hinner man med 3-4 illrar under en hundslivslängd. Varför kan inte folk reagera på det? varför bryr sig ingen? jag vill inte förlora mina pälsar vid 4 års ålder för att folk inte kan ta sitt ansvar och dokumentera, göra efterforskningar etc på djuren de avlar på.

#80 Tack Sara ! Mycket bra skrivit…. Stor kram till alla dina pälsar från oss i Malmö. Pappa Baloo hälsar till sin lilla flicka "Buffy"
#79 ja men nu är det ju inte så många som hör av sig till uppfödaren om sånna saker utan försöker hitta hem själva. och det funkar säkert för en person som vet mycket om illrar och haft ett gäng men det kanske inte funkar så brö för vissa som måste omplacera sin första iller och inte ha så mycket kunskap. men det är ju olika i alla fall oftast.

#82 Jag har ett kontrakt på mina valpar att omplacering ska göras genom mig… alltså tar jag mitt ansvar som uppfödare att hitta ett lämpligt hem till mina valpar. Jag lastar ingen annan att försöka hitta ett hem till dem… det borde alla uppfödare göra som anser sig vara seriösa. Det är bara ett sunt tecken på att man älskar sina valpar och vill dem det bästa i livet.
ja, att man i kontraktet för in att illern inte får omplaceras utan uppfödarens vetskap/hjälp är toppen! Har själv sånt kontrakt på en av mina pälsar, och dessutom står det i skills omplaceringskontrakt. Att omplacera en iller är svårt. Att hitta ett hem är enkelt, men att hitta rätt hem kan vara ett rent hel*ete. Och det tar tid. Och som privatperson har man oftast inte den tiden när man vill bli av med sin päls. därför är det bäst att ta hjälp av omplaceringskoordinatorer eller uppfödare. på så viss "försvinner" inte heller några illrar i mängden. Detta förebygger också ofta att illrar inte blir vandringspokaler. ett öde som inget djur förstjänar eller mår bra av. som sagt, vill vi höja illerns status måste vi börja dokumentera, om det så är stamtavlor, som chip nummer, som vart illern tar vägen. Annars kan vi aldrig få vare sig myndigheter eller veterinärer att förstå att illern är mer likvärdig en hund eller katt än en liten råtta eller mus.
#81 stor kram till er där hemma oxå! ;) Buffy hälsar till pappsen.
förstår inte hur man kan hålla på männikor som avalar på "fel" djur utan stamtavla och skydda dom. Inte riktat mot någon speciell, tycker bara det är fel.