Illersäkra balkongen
Nu när sommaren snart är här så börjar det bli dags att illersäkra balkongen. Ifjol försökte vi bygga ihop kompostgaller för att hålla illrarna ifrån balkongen men det funkade inget vidare. Dessutom vill jag att de ska få möjlighet att gå ut på balkongen. Har funderat på att sätta upp kycklingnät så att dom inte ska kunna ramla ner, men kan tänka mig att det blir bra fult. Är det någon som har något bra tips att illersäkra på?
hade nog behövt en bild på din balkong :p
Jag ska försöka fixa en bild till senare. Men balkongen är ca 2,2m x 1,25m. Betong golv och tak samt att balkongräcket är gjort av heltäckande plåt och är ca 75cm högt. Vi har en balkong ovanför dit är det nästan 3m mellan tak och golv. Så det finns inte värst mycket att fästa någonting i heller.
Skaffa plana skivor i bra höjd och hägna in balkongen med.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Om din balkong ser ut såhär \____/ ovanifrån med öppningen där hålet är på \____/ så blir det enkelt för dig. Jag har skälv gjort det med lyckat resultat.
Bygg tre ramar som precis passar innanför ditt balkong reke. Ram ett o två är lika stora o ram 3 är den stor ramen som ska vara framåt. Se ful ritning hur ramen ska byggas. Ramarna fäst i varan med ståltråd o i väg.
Del 1 är skiva så iller ej kan klättra på o del 2 är nät så iller kan se ut
Material
3 tum 3, Bra nät, trä eller plexi/plast skivor.
Ska ta några foton så jag kan visa min. Är nå¨got oklart bara fråga.
Ska vara 2 tum 2 skrev fel.
Som hönsägare kan jag berätta att hönsnät inte håller iller/mink/hermelin ute ur hönsgården, så jag misstänker att det inte håller dem inne heller. Vi använder putsnät att hägna in med istället. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Tillbehor/Putsnat-87838/
En annan variant är att köpa plexiglas från ex Biltema och fästa upp. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-26207/
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
De flesta illrar hålls inne med hönsnät men de hålls inte ute om det finns något spännande (höns, kaniner etc) innanför nätet. Självklart är det säkrast med puts eller minknät.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Mina hölls inte inne med hönsnät……
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
#8 om någon i ett gäng inte hålls inne så gör den ju en dörr till alla dom andra också ;) Skulle aldrig bygga en bur med hönsnät men skulle inte tro att mina skulle ta sig ut om det var en tillfällig lösning.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#9 Som tur var så hittade inte alla dom andra den dörren, så det var bara Mathilda som skrämde slag på mig och grannen 🙂. Nä,jag skulle inte heller använda hönsnät till illerbur. Här är det inköpt riktigt minknät som ska användas till den nya buren…..håller en tumme för att vädret blir okay under sommaren……
Hillbiörns illrar finns på Facebook.