Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 233 ggr
sofie
0

OT Äntligen

Jag har äntligen fått min Canon eos 350D nu. Blev så arg när elgiganten inte skulle få in den och Siba inte hade så många kvar så vi åkte och köpte en :)

Så nu ska vi ta massa massa bilder :)

skrollan
0

Trevligt. Vad kostade den om man får fråga ? =)

sofie
0

Betalade 5838 kr för den och då köpte jag till ett minneskort. För en gång skull visste jag vad jag ville köpa för mina födelsedagspengar :)

skrollan
0

vad härligt. och du kommer dessutom få en massa bra bilder :D

sofie
0

Ja verkligen. Har suktat efter den i ett år nu. Så ikväll blir det att fota en massa :)

Nettan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Grattis till den nya kameran.
Jag har ju samma och den är en riktig pärla ju.

Jag bifogar ett foto jag har tagit på en kattunge som bor hos en illerägare här på forumet.

Madde
0

Oh vad skoj att du äntligen fick din kamara. =) ja nu vill vi se massa fina bilder. För det vet jag ju att du kan ta då du övade med min förut. =)))

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

sezierra
0

Skit, du han också skaffa en innan mig! :) Nu ska jag definitivt köpa den så fort jag kommer in till stan i morgon eller övermorgon. Fast jag kanske borde bestämma mig för vilken innan jag åker in dit. ^^
(önskar fortfarande att canon eos 20D fanns kvar, men jag var för seg)

smurfb
0

#7, 20D är ju en uråldrig kamera med dagens mått.. varför skulle du vilja ha den? :) Miniskärm dessutom.

sofie
0

Tackar. Madde det kommer massor av bilder när vi lärt oss allt. Just nu har vi bara lyckats med en bra bild. Så det blir att sätta sig och läsa igenom manuallen och testa och testa tills vi hittar hur allt ska va :)

Madde
0

#9: Det är precis så man lär sig. =) Lycka till. =)

skrollan
0

lycka till :D

sofie
0

Tackar, finns ju en del här inne som har denna kamera så hjälp finns det säkert att få om vi inte lyckas. Och så ska vi träffa sara nån dag så hon kan nog hjälpa till också :)

skrollan
0

haha, bra =)

sofie
0

Nu så ni alla som har denna kamera eller nån som är duktig. Den är inställd på auto alla inställningar är som den va när vi fick den. Försöker man fota Tara syns hon inte. Sitter långt ifrån och zoomar. Även i dom andra fallen. Det blir super ljust. Värre än våran kassa digitalkamera. Antar att det är inställning som ska ändras, men vad?

Nettan
0

Ovanpå kan du ändra inställning, en rund knapp bredvid tryckknappen. Den är oftast inställd på "grön ruta". Ändra den till macro "blomma". Då kan du ta fina närbilder. Så som närbilden på Ior som jag skickar med.

Du kan prova att ta bort blixten, det gör jag oftast på Ior eftersom han bara blir ett ljust blurr. Det gör du på den där "blixten" vid snurrhjulet.

Jösses så bra jag är på att beskriva.  ;)

TottsiGirl
0

#9 hehe kanske vi kan plugga manualer ihop då.. Har haft min kamera sedan jul men ännu inte fått tiden att läsa igenom allt… seg som få..

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

sofie
0

#15 Vi har testat, utan blixit blir det bara suddigt. Och Tara blir bara en vitfläck då med. Bianca ser ut som Kola när man tar på henne. Hihi. Men vi får prova och prova, ska ut och fota och se om det går bättre :)

sofie
0

Här kommer några bilder.

Manne som fotat Göris

sofie
0

Örjan

sofie
0

Och ja så här blir bilderna, brukar bli värre.

babsan
0

fina kort ;) så söta dom är allihop :)

skrollan
0

mycket fina kort ! :D

sofie
0

Här kommer fler kort. Har försökt hålla för handen för blixten.

Örjans mumsiga tass

sofie
0

Örjan igen

sofie
0

Örjan igen. Perfekt för er som vill se bilder på prinsen :)

sofie
0

Örjan. Manne som fotat

skrollan
0

mer fina kort :D

sofie
0

Och det sista på han

sofie
0

#27 Tackar :)

sofie
0

Sen har vi på födelsedagsbarnet :)

babsan
0

örjan e ju såå söt, särskilt med sin "strimma" på nosen :)

skrollan
0

myckjet fina :D

Guteillern
0

Grattis Sofie, roligt att du fick din kamera!

Det tar ett tag att lära sig en ny kamera, jag tycker ni lyckas bra med de flesta av bilderna ni lagt upp. Du ska se att det blir lättare, när ni exprimenterat några dagar.
Örjans tass blev riktigt läcker, då det skarpt vita, nådde precis upp till tassen och resten har en mild rosa ton.

Sara
0

Min far har en Panasonic FZ30, är det en kamera i klass med sofiemannes kamera?

Kan ju verkligen nada om kameror. Men är den det kanske jag ska ta och "låna" den. Han använder den i princip aldrig å jag vill oxå få sånna fina kort.

Sara

sofie
0

#34Oj vet inte alls. Nån annan som kanske kan svara på det. Vi har ju många duktiga fotointresserade här inne :)

Madde
0

#35: Jag gav ett tips i din andra tråd, Testa ett kaffe filter, helst ett vitt, sätt det över blixten så tonar den ner den .=))

Faxlin
0

Vad skojigt för dig att du fick din kamera. Förstår att lyckan är stor. Så nu kommer vi få se ännu fler snyggis bilder.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

DG
0

#34 Jag googlade lite på den kameran och den verkar vara ganska lik men vad jag förstog så går det inte byta objektiv på den.
Har aldrig använt just den kameran då jag har också Canon Eos 350D.

skrollan
0

jag ska också googla på den :)

Veronica
0

#14 Det finns en inställning som heter blixtexponeringskompensation (ja vet…långt namn =) som du kommer in på genom vrida "snurrknappen" till P-låget och trycka på meny-knappen. Den finns på andra röda fliken (en kamera med en 2:a bakom), det står expkomp blixt. Tryck på set-knappen (lilla runda i mitten) och vrid den åt minus när du fotar ljusa illrar =) Brukar räcka med runt 1. Lycka till med din nya kamera!

Amor vincit omnia

sofie
0

#40 Tack för tipset :) Men har fått en ny kamera då blixten smälte sönder blixtglaset för den var för stark. Nu funkar det som det ska :)

Veronica
0

#41 Ja, jag läste det nyss….har haft lite att läsa igen efter en veckas semester! Men tipset fungerar bra om du vill fota mörka tex mörka illrar mot vit snö eller vita illrar mot en mörk bakgrund eftersom kamerans automatik ofta blir lurad och försöker kompensera antingen det ena eller det andra, det mörka blir svart utan toner (platt) och det vita "fräter ut" så det inte finns någon "bildinformation" kvar att redigera i ett fotoprogram. Hoppas du förstår hur jag menar…..börjar bli liiite trött nu….GeneradSkrattande

Amor vincit omnia

sofie
0

#42 Åh toppen bra att veta. Tur att det finns så många duktiga som kan hjälpa till här inne.