Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1135 ggr
Wisby9211
0

Vulvan större nu

Idag såg jag och sambon att våran lilla illerhona har börjat komma i brunst. Hennes vulva har svullnat men det är ytterst lite, ska man vänta ett tag till, tills det svullnat mera eller boka snarast för chip kastrering?

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

UlrikaD
2

Ju tidigare du gör det, desto större chans har du att klara dig från att hon blir skendräktig. Chippa kan du ju göra närsomhelst, hon behöver inte ens ha kommit i brunst för det.

Så gör det med en gång.

Wisby9211
2

Jaha, jag har fått höra att man måste vänta tills dom är i brunst innan man kan sätta i sånt där suplerionchip eller hur det stavas 😛 Men då ringer jag till veterinären på Måndag och fixar det så fort som möjligt 🙂 Tack för svaret 😃

Norrskenets
0

Håller med Ulrika, chippa så fort du kan så hoppas jag du slipper en skendräktig hona som tar dig som "valp" vilket inte är så lika sött som det låter ;)

Suprelorinchipet kan man sätta in tidigare, satte in chip på Peppar som föddes 2010, chippade henne 21 dec men det är bara för att jag skulle försöka få chippet att gå ur den här sommaren så håller tummarna för det då hon beräknas paras i år. Annars kan man chippa i slutet av vintern innan honans vulva börjar svälla/går i brunst så är man på den säkra sidan :)

Wisby9211
0

Hade jag vetat det så hade hon redan varit kastrerad :P Fick en tid den 2 april :)

JossanH
2

#4 men var det inte du som ville bli illerveterinär och som i en annan tråd skrev att du läste vetenskapliga artiklar och annan fakta för att fördjupa dig om illerns hälsa?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Wisby9211
0

Jag ville bli illerveterinär men dom tankarna lade jag ner för länge sen så har inte läst om supleroinchipet mer än det lilla jag hört från andra vänner. sitter inte vid datan så mycket och läser längre :)