Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 783 ggr
AnnaJosefine
2013-03-18 15:47
0

Appropå Carnia

Har läst här att en del upplevt att deras illrars avföring luktat värre vid den senaste tidens omgångar Carnia.

Vann en säck på Mälarillern nyligen som jag öppnade för ca 5 dagar sedan och från att ha varit var 4-5e gång lite löst bajs till att ha blivit jättefina i magen!

Bara jag som har märkt att det "gått på det hållet" och utan den starka lukten?

Kom bara att tänka på det när jag satt och läste här!

FerretCrow
2013-03-18 16:22
0

Ja alltså att vissa bajsar är lösare än andra är ju ganska normalt vid ett foder byte. Bytta du rakt av till carnia eller har du blandat i bara lite?

AnnaJosefine
2013-03-18 16:30
0

#1 Jag har alltid haft Carnia och har därför inte gjort ett foderbyte men en del har ju (vad jag förstått det som) upplevt att deras senaste omgångar av Carnia har gett förändrad lukt i avföringen, varpå när jag nu öppnade en ny påse (min förra säck köptes innan det började märkas skillnad).

Nussen
2013-03-18 16:37
0

Ingen värre lukt här hemma vi har haft carnia  1 år minst

AnnaJosefine
2013-03-18 16:45
0

#3 Lite det jag menar. Jag har inte känt någon luktförändring utan snarare att det blivit blivit bättre avföring.

Jag blir lite förbryllad, men det är ju visserligen åt det bättre hållet det har förändrats

Ceciliaolucifer
2013-03-18 17:17
0

Ingen skillnad här eller :)

JossanH
2013-03-18 17:48
0

Tur för er :) Jag trodde ju på allt annat än fodret under en lång tid men jag måste erkänna att skillnaden blev markant när jag bytte till orijen.. Ska nog försöka mig på ett test till när saker och ting lugnat ner sig bland mina illrar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
2013-03-18 21:53
0

Nej här har jag inte heller skillnad på avföringen av carnia

enbartmalin
2013-03-20 12:56
2

Samma gamla vanliga skit,

Hälsningar Malin

JossanH
2013-03-20 13:01
1

Upp till bevis! Orijen var slut så fick beställa carnia istället så nu får vi se!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Bogey
2013-03-21 11:20
0

Kör med Carnia här och det funkar bra. Provade Orijen tidigare och våra illrar blev hemskt lösa i magen. Det blev bara lite bättre med tiden men så länge vi körde Orijen var de väldigt lösa i magen och det blev betydligt bättre när vi bytte över till Carnia. Så hädanefter kör vi Carnia tills det dyker upp nått ännu bättre.

Jag vet dock att nån här på forumet, kommer inte ihåg vem, har haft motsvarande erfarenhet fast när de gått åt andra hållet(från Carnia till Orijen).

Har f.ö. testat Ferretastic då jag begärde en provpåse sist jag beställde från FerretPlanet men det verkar inte uppskattas av våra pälsar. De plockar ut Carnia'n och lämnar Ferretastic-bitarna men jag kör försöket ett tag till.
Bogey och Imie verkar i.a.f. inte följa devisen att omväxling förnöjer 🙂

Michaelaloretta
2013-03-21 13:38
0

Vi har kört en blandning av orijen och carnia väldigt länge och våra har varit riktigt dåliga i magen till och från av någon anledning (luktat konstigt också), det enda logiska har varit maten enligt oss och veterinären som tagit prover på pälsarna när de har varit riktigt dåliga. 

Det är ju svårt att veta vilket av fodren de är känsliga emot, när man blandar. men är det fler som har haft problem med carnia så kan jag nog tro att det är just det som är boven.

Är lite lost nu när orijen verkar ha försvunnit från markaden :S Jag har beställt en liten påse Eukanuba från animail nu för att testa.. det såg helt ok ut, lite tråkigt med ris och majs så högt upp på innehållsförteckningen vad tror ni?

http://animail.se/eukanuba-cat-adult-chicken-liver-2-kg.html

Någon som har info om när orijen kommer tillbaka?

Är det några av er som blandar foder, eller kör ni bara tex. carnia?

Michaelaloretta
2013-03-21 13:38
0

Vi har kört en blandning av orijen och carnia väldigt länge och våra har varit riktigt dåliga i magen till och från av någon anledning (luktat konstigt också), det enda logiska har varit maten enligt oss och veterinären som tagit prover på pälsarna när de har varit riktigt dåliga. 

Det är ju svårt att veta vilket av fodren de är känsliga emot, när man blandar. men är det fler som har haft problem med carnia så kan jag nog tro att det är just det som är boven.

Är lite lost nu när orijen verkar ha försvunnit från markaden :S Jag har beställt en liten påse Eukanuba från animail nu för att testa.. det såg helt ok ut, lite tråkigt med ris och majs så högt upp på innehållsförteckningen vad tror ni?

http://animail.se/eukanuba-cat-adult-chicken-liver-2-kg.html

Någon som har info om när orijen kommer tillbaka?

Är det några av er som blandar foder, eller kör ni bara tex. carnia?

Mixxy
2013-03-21 13:58
0

#11 här har du ett nytt foder Amhs tagit in. http://www.amhs-illertorg.se/shop/product_info.php?products_id=208 Jag tycker det ser bra ut om man tittar på innehållet. Ska själv beställa en påse och se vad våra pälsar tycker :)

Bogey
2013-03-21 14:39
0

#12 Kan ju vara Orijen som är problemet också eftersom vi hade det problemet. Verkar vara lite olika från iller till iller.

Testa med det ena och se om de blir bättre.
Våra blev som sagt bättre när vi skippade Orijen och gick över till Carnia. Inga luktproblem heller.