Tänkvärda ord
lisette skrev ett bra inlägg inne på ridsport som jag vill dela med mig av till er andra.
tåls att tänka på
En dansk professor sto framför sina filosofitudenter med några prylar framför sig. När lektionen började, tog han utan att säga ett ord, en stor tom syltburk och började fylla det med golfbollar. Då han hade gjort det, frågade han sin klass om glaset var fullt, och det var dom eniga om att det var.
Sen tog professorn en låda småsten, och började hälla ner dom i glaset. Vid att skaka om på det, fördelade sig stenarna mellan bollarna och fyllde hålrummen. Därefter frågade han igen om glaset var fullt, och det tyckte studenterne att det var.
Då tog professorn fram en låda sand och började fylla på med sand i glaset. Naturligen fyllde den upp hålrummen som var kvar. Igen frågade han om glaset var fullt, och studenterna svarade enstämmigt ja.
Tillsist tog professorn två koppar kaffe och hällde dom båda i glaset. Hålrummen mellan sandkornen blev nu fyllda. Studenterna skrattade.
"Nuväl", sade professorn när skratten stillnat. "Om ni nu tänker er at detta glaset representerar era liv. Golfbollarna är dom viktiga sakerna i livet - eran familj, pojk/flickvänner, barn, hälsa, vänner och favoritpassioner - dom saker som, även om allt annat blev förlorat och endast dessa var tilbaka, ändå skulle göra era liv fullkomna.
Småstenarna är dom andra sakerna som betyder nånting - såsom hus, jobb, bil, etc. Sanden är alla andra småsaker."
Professorn fortsatte: "Om ni har sanden i glaset först, finns det varken plats till småstenarna eller golfbollarna. Det samma gäller i livet. Om ni spenderar all er energi och tid på dom små meningslösa sakerna, får ni aldrig plats med det som betyder nåt för er. Vär uppmärksamma på dom saker som är avgörande för eran lycka. Hitta ditt indre lugn. Akta hälsan! Inviter din partner på middag. Styr undan det som håller dig nere. Gör saker som gör dig glad!
Det kommer alltid finnas tid att göra rent huset och fixa avloppen. Ta hand om golfbollarna först - dom saker som verkligen betyder något. Ta reda på vad ni vill prioritera - rästen är bara sand."
En av studenterna räckte upp armen och frågade vad kaffet representerade.
Professorn log: "Jag är glad du frågar. Det är bara för att visa att oavsätt hur fullt ditt liv verkar vara, finns det alltid plats med några koppar kaffe med en vän.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jättebra Åsa. Tror du vi kan få den till hundsajten också om vi frågar lisette. 

haha, jag frågade aldrig. Jag bara tog. Men det tror jag inte är några problem. lisette är snäll hon ;-)
Audiatur et altera pars
Tänkvärt! =)
Tycker verkligen att det var intressant att läsa. Det stämmer ju verkligen. Vad är man utan familjen, vännerna & djuren.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Ingenting, fast det är klart just nu skulle jag inte ha så mycket emot att byta min sambo mot en säg iller hane i stället, bara för att få kvar lite jämnvikt mellan könen här hemma;-)
Audiatur et altera pars