Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 1025 ggr
Fredrik85
0

Promenad träning

Vid minsta lilla ljud så vill bamse springa iväg. Han vill gärna ut men vi kommer ca 5 meter utanför dörren sen kommer något läskigt o bamse vill springa in. Jag brukar gå in med honom i trappuppgången då går det bra sen ska vi ut igen tycker han. Min fråga är.

Hur ska jag göra när han få panik. Ska jag bara ta upp honom o hålla honom till han lugnat sig eller ska jag fortsätta att gå in och ut tills han har vant sig vid alla ljud. Har provat att ge godis men det funkar bara en stund. Om ej "faran" försvinner så ska vi springa tycker han.

LGJ
0

Hur gammal är han?

Min första Iller vande jag ända sen han var valp att gå i sele.

Han blev också rädd ibland men då ville han hellre komma upp så han kunde gömma sig i min jacka och kika ut genom mudden på ärmen.

Min tanke är att om du har honom med ute "hela" tiden så kommer han till sist känna att du är "hemma" och välja att komma till dig istället för att försöka springa och gömma sig under en bil eller liknande. När det sker så kommer ju "hemma" vara max 5 m ifrån honom hela tiden och han kommer känna sig säkrare. Det klar att man bar på honom ganska mycket men eftersom han hittade en bra plats att kolla in omvärlden så var det inte så jobbigt direkt.🙂

VeronicaKahlbäck
0

Vad ser han som faror?

Kanska har du möjliget att börja träna där det är lugnare och mindre risk att han blir skrämd, typ skogen? :)

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

JossanH
0

Jag har haft både skogs och stadsillrar och en iller som känner sig lugn i skogen brukar bli lätt stressad i stadsmiljö oavsett om det är lugnt omkring eller inte då det ändå finns både ljud och lysen som rör sig i städer. Håller med Veronica att du kanske ska ta med honom ut i skogen och då inget välbesökt spår utan där ni kan vara ifred.

Sajtvärd på Iller.ifokus