Nyfiken
Jag undrar hur en iller skulle må och vad den skulle göra om den fick tillbringa det mesta av sin tid i ett rum på 15kvadratmeter? Planerar inte att stänga in en iller i ett rum men undrar hur den skulle reagera.
Om man gick ut med den (1 timma om dagen), iller hade någonting att göra (roliga möbler, filtar, leksaker mm) fick vistas i hela huset någon timme om dagen plus vara med matte halva dygnet.
Vad skulle den då göra i rummet? Sova? Leva rövare (mer en annars).
Skulle illern få värdens sämsta iller liv eller skulle det variera från iller till iller?
Jag frågar bara av ren nyfikenhet!!
Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling
Tror den skulle må bra…
😉 men kanske sova lite mera!😕
Jag bor ju på 20 kvm och illrarna är ensamma när jag är i skolan. De sover nog mest. När jag är hemma och behöver plugga så sover de för det mesta. Dom får ju sina busryck när man engagerar sig i de. På natten ibland får mina busryck och busar med varandra ca 30 min upp till en timme,så jag antar att dom kanske får sina ryck när jag är borta också.
Vad gäller hur illrarna mår jag skulle vilja säga att jag har pigga glada illrar=)
tack för svaren!
kom på några frågor så skriver de här
1. Hur mycket sover en iller per dygn (ungefär)?
2. sover de mest när man är borta?
3 brukar era illrar krypa upp i sängen för att sova med er?
Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling
#3 Jag tycker att utrymmet i sig inte behöver vara det avgörande för hur lycklig en iller är sålänge som den får vara med hela tiden, och utforska och vara delaktig i det matte/husse gör. Aktiveringen och stimuleringen är destå viktigare och det sociala samspelet mellan djur och ägare (eller djur och djur).
På sommaren bor jag i en stuga på 10kv och i anslutning till den har illrarna en bur på ca 20kv. Dom har sammanlagt ca 30kv och jag känner ngnstanns inom mig att dom säkert hade önskat att stugan var större och att dom istället då kunde ha gjort avkall på en yta av själva illerburen. Anledningen till att jag tror det här är att dom har mindre möjlighet att delta i min vardag och får då mindre socialt utbyte av mig.
1. Hur mycket sover en iller per dygn (ungefär)?
Det variar stort mellan individ till individ och årstid. Vintertid sover illrar desto mer. Valpar är mer aktiva än äldre illrar. Med det naturliga åldrandet sover äldre illrar mer än yngre. Jag skulle säga att en iller lugnt kan sova upp till 17 tim/dygn eller mer. Mkt beror på miljön den befinner sig i. Finns det mer att göra, finns det fler anledningar att vara uppe.
2. sover de mest när man är borta?
Svårt att svara på då man inte kan se vad dom faktiskt gör. Men jag vågar nog svara ja på den. Illrar är oerhört sociala djur och vill vara med när det händer saker. Finns det lite att göra alernativ inget händer så blir dom lätt uttråkade och går och lägger sig istället.
Men visst har man kommit hem och möts av ett lerstampat jordgolv, vilket gör att man inser att dom har hållt sig aktiverade i timmar och haft kul utan matte/husse.
3 brukar era illrar krypa upp i sängen för att sova med er?
Det varierar, jag har haft en del illrar genom åren och mkt har med deras personlighet att göra. Vissa har varit keligare som unga men "vuxit" ifrån den, andra har bara blivit mer klängiga och "mammiga/pappiga".
Min första iller Lucifer sov i min säng, han klättrade upp i sängen nästan varje natt. Tigern klättrade aldrig upp själv men uppskattade väldigt mkt att man själv la honom tätt intill sig själv när man skulle sova. Hugo var en iller man fick sno när han själv sov för att man skulle få lite mystid. Bernard ville aldrig ligga i famnen, de få gångerna var mkt speciella. Man fick även sno honom när han sov :) Druie var mkt för att sova i knäet och i sängen som liten, men det växte han ifrån. Timja & Mynta är sängsovare :)
Tack för svaren!
- J.K. Rowling
#4 skulle du tycka att det var för litet om du inte hade haft utegården?
- J.K. Rowling
*om du inte hade haft illerburen menade jag
- J.K. Rowling
#7 Ja, absolut!
Jag förespråkar inte litet utrymme, jag tänkte mer som Odis när hon skrev om hennes 20kv. Den ytan kan vara "stor" om illern får vara med hela tiden och över allt. Men är den avdelad eller instängd i bur är den för liten, på samma sätt som att den är det om den är ensam där.
Så jag skulle aldrig skaffa iller/illrar om jag från början enbart kunde erbjuda mindre än 20kv. Att livet förändras och man kanske i nöd måste begränsa utrymmet en period kan jag förstå. Men 20kv kan vara enough om det finns engagerade mattar/hussar.