Lax
Jag har letat efter vetegroddsolja men inte hittat någon…då sa hon i affären att de hade någon laxxolja (mins inte exakt vad den hette men i alla fall) jag köpte den inte för att någon här sagt att lax var dåligt. Så nu undrar jag om laxolja (var kanske laxleverolja?) om det är skadligt. Sen tänkte jag även höra om Greenis med laxsmak…är det ok eller?
Och ännu en grej…det fanns små bitar greenis som var billigare än "vanlig" greenis är de ok att ge till illrar? Hur gör ni?

jeg ville ikke ha brukt den oljen. jeg lager min egen olje som jeg som ilderene er kjempe glad i. Den er det heller ikke no sukker i :)
Trine
Kan du inte dela med dig av receptet… ;)
Kanske skulle funka för min kräsna mara…hon vägrar till och med Greenisar men coops optimal balance kitten funkar jätte bra som godis…varför vet jag inte.
putt

joda , ikke noe problem:)
det er 75% solsikkeolje og 25% olivenolje.
Jeg tar da 7,5dl solsikkeolje og 2,5 olivenolje. Da har du olje lenge. Jeg pleier og dele med ei veninne.
Jeg kjøper da det billigiste oljen dem har på matbutikken.
Håper at barna dine liker denne blandingen :)
Trine
jag ger mina lax olja, och det funkar super här hemma. fina glansiga pälsar har de allihop. Ger dem hellere en olja som är baserat på animalsika produkter än en som är till 100% från växtrriket ;)
Då kanske man kan våga sig på det :)
ja det tycker jag, fast som vanligt i måttliga mängder. ger man för mycket så blir de lite lösa i magen. Men det känns som ett bättre alternativ än vetegroddsolja.
ska jag också testa :D
Det var ju bra…då slipper man leta land och rike runt efter vetegroddsolja! ^^

#5. Hvorfår ville du ikke gitt dem den oljen jeg gir? Jeg gir denne vær dag og har alldri merket noe på dyra. De får ca 1 ss vær dag. Men i tilegg får mine også rått kjøtt :)
Trine
Jag fick höra här inne att man kunde köpa salmoped laxolja (bara ordet säger det är lox) det skulle innehålla pressad lax & massa vitaminer. och det skulle vara bra för hjärta, blodomlopp, torr hud och tassar.
Är inte det farligt såna fall, att det är pressad lax dessutom ?
putt??

Jag funderar också enormt mycket på det skrollan! Iaf så skrev någon att det finns ett ämne i lax (och andra röda fiskar) som tar bort ett viktigt ämne i kroppen på illern (var det tiamin?) och därför kan ställa till med problem och sjukdomar. Vi har iaf slutat ge våra laxolja, och funderar på andra alternativ istället.
Frågan är om det under tillverkningen ev. upphettas eller nått så det farliga försvinner.
Sara

Ja, precis, det är ju mycket möjligt! Ska försöka hitta tråden där det skrevs, och se vad det var för ämne.. Borde det inte gå läsa sig till information om det nånstans?
Är laxleverolja samma sak som den där laxoljan?

Njaaeee, alltså den heter bara Salmopet Laxolja, också står det att det är pressad färsk lax. Inget om lever.. Så jag tror inte det!
Ja, men eftersom att det var någon här inne som jag skulle ge mina så undarar man ju =/
Men är laxleverolja ok för illrar då? Om det nu inte är samma sak?

Frågan är ju vars det där ämnet i laxen finns, och om det tas bort på nåt vis.. Om det inte gör det, så skulle jag tro att laxleverolja är lika illa som laxolja. Fast jag har aldrig hört talas om laxleverolja, men det finns ju fiskleverolja så varför inte :P

Hittade tråden nu, så jag har puttat upp den.. Läs om ni funderar vad jag svamlar om för ämne :P
Jag kanske blandar ihop allt… jag är ju lite vimsig :) Kan man få tag på vetegroddsolja hos vet kanske?
finns på djuraffärer :)

Vetegroddsoljan vi har är köpt på en avnlig hälsokostaffär, så du hittar den nog där också :)
Jag blir galen… Jag har tillgång till Halmstad, någon som vet var man hittar det där? Jag har nämligen letat i halva stan…antingen är jag blind eller helt fel ute. *Mutter*
Annars får jag väl beställa på nätet som den lantis jag är ^^

#26 Fint, då vet jag vad jag letar efter också. :)

Och såhär ser den mest troligt ut om du hittar den i hälsokostaffärer..
Varför kan de inte ha samma flask! Pjosk! ;) Tänk vad mycket lättare det hade varit för sådana som mig om alla saker med likadant innehåll var lika förpackade, alltid. Men det går ju inte för människor kan då inte ha något som är för djur…eller nått? Man börjar undra i bland :)

Ja, det är en djungel att hitta rätt grej ibland! Men gå in på en djuraffär eller hälsokostaffär och fråga efter vetegroddsolja, då kan det inte bli fel (förhoppningsvis:P) :)
tycker ju inte det :)
Fast man vet inte… är det en sån som jag bakom disken så ^^
precis :)
#26 annars om du bor i halmstad har du ju inte såå långt till Gekås där har dom i alla fall haft vetegroddsolja tidigare :) Brukar dessutom vara billigare :D
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Ska man gå så är det visst långt! :) Jag får väl muta någon att skjutsa dit mig :)
#35 E klart ska man gå blir de en bit.. Jag ska dit i helgen och sen till min syster i Falkenberg, blir lite kortare att gå men kanske inte jättenära :S
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
#36 FUSKIGT! Kan ni inte plocks upp en liftare på vägen :P Jag ska försöka ta mig dit…måste fylla min garderob mer :) IOch sen har jag ju en liten att handla till :D
#37 hade jag passerad söderifrån hade du säkert kunna hänga på men tyvärr kommer vi norrifrån och svänger av vid varberg… :S
Hmm.. jag får ta cykeln, då får jag ju i alla fall träna ^^
Hmm ja då lär du få en liten träningssväng.. Men går det inte bussar och så till Gekås?
Kan ju alltid kolla, men jag har ingen broska att komma dit…har jag inte varit där på tio år så kan jag nog vänta i tre veckor till tills min kille kommer hem och kan köra mig :)
jag ska kolla! =)

Jag ger inte laxolja till mina. det finns inget som bevisar att det är dåligt, men heller inget bevis åt andra hållet så jag avstår.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag hoppas hitta vetegroddsolja idag…och att fröken tycker att det duger annars kommer jag nog vara sur på henne ett par dagar, så mycket bekymmer för att göra henne glad! Men vad gör man inte för sin älskling :)
du borde hitta det lätt. lycka till :)
Jag hittade oljan! Det gick lätt när man gick till Hööks! Visste inte ens att det fanns där. Hon kanske gillar den lite med tanke på hur hon tuggade på mig efter att fått smakat några droppar, så det blir att nästan återgå på ruta 1 med bitandet på fingrar. Men jag antar att jag bara får ännu en sak att öva mitt redan bra tålamod på. Jag är bara glad om det visar sig at hon gillar det! Kräsna odjur :)
Vad skönt och bra :)