vad tycker illern är roligast?
Jag undrar om en iller skulle ha någon glädje av att få vistas på ett halv stort utrymme ( ca 20 kvadrat meter) som förutom två bokhyllor några filtar och lite leksaker var tomt? Eller vill de hellre vara på ett lite mindre utrymme där det finns massor av möbler och roliga saker?
Utrymmet på 20 kvadrat skulle inte vara det enda stället de fick vara på men jag undrade bara om ett stort nästan tomt utrymme skulle vara bättre en ett hälften så stort men mycket "roligare" utrymme.
Tacksam för svar!
Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling
Jag skulle säga ett mindre ställe med mer aktivering som ger illern möjlighet att gömma sig, klättra och undersöka.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Varför kan du inte ha massa roliga leksaker i rummet på 20kvm istället? Det bästa av två världar;)
Jag har hantverkare hemma nu i några dagar och illrarna är instängda bakom galler i vardagsrummet. Med mig. Jag har ett stort vardagsrum, men de är inte glada direkt. Skakar galler och beter sig som om de är i fångläger eller nåt:)
Fast tror mest de saknar sin garderob som de gör inbrott i jämt för att sova i.
Jag har själv märkt att storlek inte spelar så stor roll. Vad som spelar roll är hur mycket det finns att göra och hur mycket du själv vistas där.
Ex jag bor i Uppsala i en etta på 20 kvm illrarna krafsar ALDRIG på ytterdörren eller på andra dörrar som till garderoben utan trivs alldeles utmärkt.
När vi är i göteborg är de instängda i vardagsrummet med galler för min sambo har en inneboende som inte är van vid illrar och dräller iller farliga saker kring sig så för illrarnas säkerhet har de ett eget rum. Vardagsrummet är också ca 20 kvm, men det är lite mindre möblerat vi rör oss inte konstant i vardgasrummet och då skakar dom mer galler och vill ut. Trots samma utrymme storleksmässigt.
Jag brukar ha rätt mycket grejer på mitt golv i mitt rum (Kläder oftast) och när jag plockade bort allt och det är helt rent. Då har jag henne i sängen hela natten typ för hon vill leka. Så min vill gärna ha saker på golvet :)
Har dock nu massa massa leksaker som hon har i hela rummet x)
Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.
Tack för svaren! Då har jag lite mera koll på vad som uppskattas mest. Jag får se till att fylla vardagsrummet med roliga saker! Innan min iller kommer ( troligtvis mer en ett år tills dess eftersom vi har andra djur nu men bäst att vara redo)
En fråga till:
Klättrar illrar över kompostgaller? I så fall kan man på något sätt sätta fast något slags tyg över kompostgallret som hindrar illern att klättra över?
Om det inte funkar har ni någon annat förslag på tillfällig avspärrning?
Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

Kompostgaller har ju stora fyrkanter så där klättrar illern snabbt ut. Har man en valp eller en liten hona går den dessutom rakt igenom:)
Finns valphagar som man kan ha som avspärrning. Där är det smalt galler som bara är vertikalt och så en horisontell spjäla på mitten.
Finns det någon särskild valphage som är bra?
- J.K. Rowling

Det finns nog bara en sort vad jag vet som man kan öppna upp och ha som avspärrning. De andra är just enbart hagar.
Jag har ingen länk eller bild tyvärr, men det har säkert någon annan.
ok om någon har bild eller länk är jag tacksam! Vad "heter" valphagen?
- J.K. Rowling

Var kan man få tag på en sådan?
- J.K. Rowling
ferretplanet.se har hagar

#11 Jag vet inte vart du bor nånstans, men har du vägarna förbi Enköping och utställningen Mälarillern på lördag den 9:e mars så kommer 24pets dit och de har hagar till försäljning om man förbeställer innan.
Bara att dra iväg ett mail till dom så att de är förberedda i så fall. :)
De har dessutom specialpris på hage med botten och väska nu om det är av intresse. :)
#10 det går bra :) Även rejäla grabbar kan klämma sig rakt igenom kompostgaller! ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus