Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 766 ggr
Fredrik85
0

Tid med iller?

Jag har läst att många omplacera sina illrar för dom känner att dom ej har tid med dom.

Min är i sitt rum 8 till ca 21 när jag är borta o då sover han ändå. När jag kommer hem så leker vi en stund eller tar en promenad.  Han går fritt i lägenheten så han är med när jag lagar mat o gör andra grejer tills nästa morgon då han får vara i sitt rum igen. 

Men hur mycket tid behöver en iller egentligen?

UlrikaD
0

Det är väl individuellt beroende på iller. Men jag skulle personligen aldrig lämna en iller ensam hemma 11 timmar varje dag. Så mycket sover den inte, även om en iller sover väldigt mycket.

Det är ju också så att har de ingenting att göra, eller har tråkigt så sover de ju.

Hade jag varit borta så länge så hade jag helt klart skaffat en kompis till min iller. Mina kräver iallafall några timmars ordentlig uppmärksamhet varje dag. Sen så är det ju några timmar till när de bara "är med". Är i vägen när man städar, diskar, bäddar. Eller myser när man kollar på tv, eller värmer fötterna när man läser en bok.

De vill ju ha sällskap och närhet, iallafall alla de jag har träffat.

Fredrik85
0

Dessa tider är ju bara på vardagar på helger så blir det ju självklart mer.

Jag har funderat på att skaffa en kompis o ska ha en lek träff nästa helg så jag kan kolla hur han är med andra illrar. Fall det går bra så hoppas jag ha en kompis till han inom en månad. Ett problem jag har är att vi leker en stund sen vill han bara gå o lägga sig igen även fast jag vill leka.

Ceciliaolucifer
0

Hur gammal är din iller? 
En iller ska normalt sätt alltid vilja vara delaktig på något sätt, är det inte genom direktkontakt i form av lek eller kel bör den ändå ha ett stort intresse av att ha koll på vad du gör. 

Vintertid sover illrar destå mer, men att inte ta tillvara på ett gyllende tillfälle till att utforska känns inte sunt. Vad menar du med att leka en stund? Är det 10 minuter eller 1 tim?

Säger som föregående, att vara borta 11tim per dag är mkt. Varför får han vara på ett rum när du är borta? Han har garanterat mer stimulans av att få gå fritt hela tiden. Om du illersäkrar så finns det ingen risk för att han skadar sig. Tips på aktivering när du är borta är aktiveringsleksaker.

Ang att ha illrar instängda när man inte är hemma känns konstigt, skulle du stänga in en katt eller hund i ett rum när du inte är hemma? Om inte, vad är skillnaden?

Fredrik85
0

Jag har som många andra ordnat så att han har sitt egna rum där alla hans grejer finns o många leksaker av olika slag. Han är ett år gammal o full med energi o har en tendens att riva allt som man lätt glömmer framme.  Vi leker minst 30 min så fort jag kommer hem. Sen busar jag o plockar upp han lite då o då när han är med o kollar vad jag gör under resten av kvällen.  Jag slutar inte bara tvärt att hålla på med honom. Han han hoppar ibland även upp i sängen o vill mysa o han är varmt välkommen.

Vad det gäller hundar o katter så har du hund gård till hundar o många med katt som har större hus stänger gärna några rum för att slipp katt hår överallt. Men just nu håller jag på att renovera så mitt hem är inte så iller säkert som jag vill ha det så han får inte springa runt utan uppsikt. Målet är att hela lägenheten ska vara tillgänglig.

sotlynx
0

Oavsett yta och antal leksaker är 11h väldigt lång tid för ett djur att lämnas ensamt. Och vem har sagt att hundar som sitter i hundgård får den stimulans och närhet dom behöver? Är det mängden "trashing" som avgör? En iller som sover när du är borta ( hur vet du det förresten?? ) har med all säkerhet det ganska ensamt och trist. Prylar och leksaker kan aldrig ersätta umgänge! Minst två illrar säger jag!

Fredrik85
0

Kompis på väg.

Hur mycket tid lägger du normalt på iller. Börjar fundera om jag lägger tillräckligt o om en kompis kompenserar tillräckligt för min frånvaro.

Vad det gäller tid som en del nämner så vet jag inte hur andra gör men om du normalt jobbar 8 timmar har 30 min resa till o från jobb så är du bara där uppe i 9 timmar. Tar du buss så tar det lite längre tid o komma till jobbet. O om du har något fritidsintresse mer än iller så tar den lite tid. Ex: Gym pass ca 90 min. Springa eller besök vänner ja va du än gör tar lite tid när man tänker på det. Så hur mycket tid är DU bort från din iller?

Det viktiga tycker jag att han ska må bra o ha ett bra liv så när jag är borta finns det saker o göra o när jag är hemma så gör jag vad jag kan för vi ska ha skoj o trivas i varandras sällskap. En kompis kommer snart till han.

UlrikaD
0

Många som jobbar är ju två om en iller och kanske jobbar olika tider så illern får sällskap lite mer. Bor du själv så hade jag nog illersäkrat hela lägenheten så han har hela den. Även fast han får en kompis så är ett rum inte kul varje dag.

Jag är ju hemma hela dagarna så illrarna har ju sällskap jämt. Sen har de ju varnadra och katterna. Och om jag går nånstans så hänger oftast en eller två illrar med. Om jag inte ska handla mat eller så förstås. Så mina illrar kan ju välja ganska mycket om de vill umgås med mig eller busa för sig själva.

Men de har inte hela lägenheten, jag har ett rum till mina chinchillor. Där får de inte vara. Och efter en fruktansvärd "nära döden händelse" i ett strömförande badrum för många år sedan så är badrummet förbjudet område också. De har vardagsrummet, hallen, köket och ett rum till som jag vet inte riktigt vad det är. Nån blandning mysrum, slappa rum, busa rum. Mer grejer till djuren än till mig därinne iallafal. Fast soffan därinne får jag låna ibland, det är alltid snällt;)

JossanH
0

Ju större ytor desto bättre skulle jag säga. Mycket miljöombyte och stimulerande miljö är saker som aktiverar illern. Jag har haft iller i 10 år och har haft alla möjliga olika lösningar då jag har flyttat runt endel. Jag har haft illerrum, har varit inneboende där illrarna bott i mitt rum, haft dem lösa i små lägenheter på 40kvm och stora på 99kvm och de har även haft olika aktivitetslösningar så som möjlighet att vara på verandan, illersäkrad hönsgård och utegård. Just nu har jag ett illerrum då vi bor ganska litet med ett barn också. Jag älskar inte den lösningen. Det som är bra är att det blir betydligt större berikning när de kommer ut ur rummet för att busa än om de haft tillgång till alla ytor hela tiden, samtidigt som de hade fått mer stimulans om de kunnat välja när de ska vara med oss och inte. För att jag inte har riktigt den vardagstid som jag önskar till illrarna så är dom ute mycket i utegården och jag försöker hinna med att busa med dom varje dag även om det ibland är svårt.. Jag längtar tills vi hittar ett passande hus på landet så att illrarna kan få det bättre med större utegårdar/stall att vara i och gärna större ytor inomhus för dem också :) Oavsett så tycker jag att illrar kräver mycket tid för att vara glada illrar. Det märks snabbt när de känner sig understimulerade.

Sajtvärd på Iller.ifokus