Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 671 ggr
Fredrik85
0

1 eller 2 iuller

Ska man ha 1 eller 2 illrar?

Jag står o funderar på om man ska skaffa en till iller så min har sällskap när jag är borta. Problemet jag har hört är att då leker dom bara med varan o jag får inte vara med när jag är hemma. stämmer detta.

Odis
0

Beror helt på illern och hur mycket du syselsätter den. Min förra iller var ex livrädd för andra illrar så han trivdes bäst ensam.

Min nuvarande iller trivdes bra ensam och i princip lka bra tillsammans med en annan. Men då har jag aldrig varit borta mer än 6 timmar då han var ensam iller.
Om dom bara leker med varandra eller dig beror hur mycket du lägger dig i. Mina illrar kan ha görkul när jag jagar dem runt i lägenheten eller leker kurragömma i katttunnel med dom. Däremot den typen av lek som dom leker själva med och då jag inte får vara med är illerbrottning. De gör dock inte så mycket för vi människor är riktigt dåliga på brottning:P

Sedan beror det även på illerns ålder. Om illern är äldre uppemot 4-6 år  och alltid varit ensam så hade jag nog inte valt att introducera en ny iller då en äldre iller kan bli onödigt stressad av det, speciellt om den nya illern är yngre.

Fredrik85
0

Lite info om min iller Bamse.

Snart ett år gammal. Lugn o när jag var katt vakt så funka det jätte bra med katten.  Jag försöker aktivera Bamse så mycket jag kan men är inte hemma så mycket på vardagen. När jag  kommer hem så blir det ca 30 min lek o en promenad fall han vill sen slöar vi framför tv.  Därför vill jag skaffa en kompis så han inte ska ha så tråkigt när jag inte är hemma.

Funderar på att skaffa i samma ålder eller max ett år äldre så dom har samma energi nivå.

Odis
0

Vad jag skulle råda dig till är att försöka hitta någon i er närhet som du kan ta med dig Bamse till så att han får prova att leka med andra illrar och se hur det går.

Du kan ju också köpa en valp till sommaren och introducera en valp. Men jag skulle ändå försöka åka och hälsa på en annan lekkamrat först.=)

JossanH
2

De allra flesta illrar föredrar en vän. Att de kan leka illerlekar innebär bara att de får utlopp för sina speciella lekar inte att du som ägare inte får vara med! :) Det bästa är ju att busa upp 2 illrar som sedan jagar varandra och hoppar runt dig som ägare. Jag har haft illrar som älskat att brottas vilket de bara kan göra med varandra, och jag har haft illrar som föredragit att jagas med mig när de blivit riktigt busiga. En illerkompis ger värme och närhet när de myser tillsammans. En illerkompis ger sällskap när du inte är hemma. En illerkompis gör det möjligt att brottas och leka illerlekar som inte är möjligt utan en annan iller :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ferret Girl
0

Visst leker de med varann men våra är lika gosiga för det och vi har 5. Mvh Renée