Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 996 ggr
colleen-95
2013-02-20 22:02
0

Sur iller

Hej jag har en iller…

Har haft honom i snart ett år. Och jag har en katt också.. I början när ja fick illern så var katten och illern bästa vänner , dom kunde pussa på varandra leka gjorde dom jämt men nu har illern börjat bli aggressiv mot honom och biter honom hela tiden i öronen och i halsen…
Vet någon vad det kan bero på?

JossanH
2013-02-20 22:32
0

Är illern kastrerad? Det låter som att illern vill busa/brottas med katten. Tror inte att den skulle vara aggressiv..

Sajtvärd på Iller.ifokus

-Idaoh-
2013-02-21 01:03
0

Katten kanske inte vill leka längre men illern vill ? 😃 Katter blir rätt bekväma och skippar gärna lek när de blir äldre ..

Har själv två gamla katter som är 14 och 10 .. Den minsta ska alltid jävlas med den äldre för han vill leka som de gjorde förut men den gamla kissen har tröttnat och vill helst bara vara 😉

[kastrullfreak]
2013-02-21 13:06
0

Jag har haft min iller i snart 6 månader tillsammans med 2 unga katter, i början lekte dom ganska lugnt men har blivit lite vildare, mer bitande i ansiktet och på halsen på katten. Men jag är rätt så säker på att det fortfarande bara är lek, men att illern försöker leka på ett vis katterna inte är lika förtjusta i. 

Kanske är det samma sak hos er?

Om han nu skulle vara aggressiv så vet jag tyvärr dock inte vad man kan göra, se till så katterna kan gå undan och få lugn och ro när dom vill det.

JossanH
2013-02-21 13:16
0

Illrar älskar ju att brottas med hårda tag, inte lika uppskattat hos alla katter ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ferret Girl
2013-02-22 05:06
0

Är illern en hane och katten en hona vill han bara para sig. Har haft det scenariot själv. Katten livrädd och illern lycklige Ture hahaha.

JossanH
2013-02-22 07:55
0

#5 en brunstig illerhane kan möjligen vilja para sig med det mesta, oavsett kön. Är den inte brunstig har den inte den driften.

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
2013-02-22 14:27
0

Har haft en brunstig hane nu i två säsonger. Han har aldrig försökt para sig med katterna, däremot med de andra illerhanarna. Vad det nu ska vara bra för;)

Nilam
2013-02-23 14:33
0

#7 Är man inlåst med en massa karlar och lite småkåt så tar man väl vad man har ;) LOL

colleen-95
2013-03-03 18:36
0

katten är också en hane, men när väl illern vill bitas lite så står bara katten där som en fjollja och tar emot, men katten har faktiskt bitit till en gång när illern bet lite väl hårt och blev sur… Det roliga är att när dom väl ''bråkar/ leker'' så kuttrar iller som f*n! ha
Men nu har illern faktiskt lugnat ner sig lite :)🥵

Odis
2013-03-03 19:05
0

Om han kuttrar jättemcyket så låter det som om han försöker para sig. Illerns strategi är att kuttra jätte mycket sedan bita sig tag i nacken och sedan humpa:P

UlrikaD
2013-03-03 19:53
0

Det svarades aldrig på om illern var kastrerad. Men om den inte är det så slutar den vara på katten ifall den blir det. Om den är kastrerad så kan den ha ett överskott av hormoner ändå som gör att han beter sig så. Visar han andra hormonella beteenden så kan man ju kolla upp det.