Iller fråga
Jag har planer på Att skaffa iller om ett år eller så. Men jag har också hund. Jag vet att illrar och hundar kan gå bra ihopp men man kan ju aldrig vara säker.
Om det inte skulle funka mellan illern och hunden så har jag möjlig het att dela upp hemmet i två läger. Men nu till frågan! Jag undrar om illern mår dåligt av att inte kunna röra sig fritt i hela hemmet?
Tacksam för svar!
Jag har delat upp lägenheten i två läger, halva lägenheten kan illern springa fritt i och andra halvan är avstängd för att katterna ska kunna få vara ifred om dom vill det.
Så våran iller har kök, hall och sitt eget rum och han verkar inte missnöjd :)
Tack! Då vet jag.
Jag kan sägs att det är högst individuellt. Sedan vi skaffade barn har illrarna bara tillgång till ett eget rum och får vara ute och busa emellanåt annars är deras stimulering i första hand deras utegård. Jag har illrar som har tråkigt i illerrummet ibland men visar det inte speciellt tydligt mer än att de går omkring förväntansfullt när någon är i närheten och så har jag illrar som inte pallar en avspärrning eller stängd dörr om de inte är riktigt trötta och aktiverade. Det sistnämnda bodde ute hela nätterna i somras då man vid 6 på morgonen tröttnade på allt grävande på avspärrningen, och då var vi ändå ofta ute på rejäla promenader på kvällarna. En del illrar klarar helt enkelt av att vara nöjda på mindre ytor medan andra inte alls är till freds med det. Oavsett om hela huset utom sovrum och badrum finns till förfogande så är det förstås till sovrum och badrum som det ska grävas på dörren.. Med galler kan jag inte heller spärra av med då ena illern blir stressad av det och biter och drar i gallren. Minknätet i uteburen fungerar dock bra. Så det kan funka fint men det kan också komma att kräva enorm aktivering för att inte illern ska gräva och gräva och gräva på avspärrningen.
Sajtvärd på Iller.ifokus