Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 592 ggr
[kastrullfreak]
0

Tröttnat på kött?

Hej, jag har en lite illerklille som enda sedan vi hämtat honom fått kycklingvinge och inälvor, han fick det även hos uppfödaren.

Nu råkade de bli ett uppehåll på 2 veckor då han bara fick torrfoder, och igår skulle han äntligen få en kycklingvinge igen, den vanliga reaktionen brukade vara att han slet åt sig den och sprang iväg och och åt upp på nolltid.

Men igår kollade han bara på den och åt torrfoder istället, han beter sig helt normalt annars, pigg, matglad och inge problem på lådan.

Kan han helt enkelt ha fått för sig att han inte gillar kyckling längre?

illernettan
0

#1 Han kanske var mätt? 🙂

Nä, jag tror inte det är något fel på honom utan han kanske inte var sugen just då. Lät ni honom få den iallafall? Har ni tur så kanske den ligger till sig och blir uppäten lite senare.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

[kastrullfreak]
0

Hej Nettan :) vingen låg kvar i matskålen i morse, inte ens tuggad på.

Men ska prova med lever ikväll istället och se om det passar honom bättre :)

Ceciliaolucifer
0

Mina illrar barfas, och jag kan säga att dom tröttnar ibland på vissa saker. Men det går i perioder. Det är dock svårare här hemma att ge något nytt och få dom att tycka om det. Så blir dom utan tex kycklinglever här i typ 1-2 veckor eller mer, så är det svårt att få dom att börja äta det igen.

JossanH
0

Har du ändrat märke på kycklingen? Kan sägs att mina föredrar helt klart lite mer kvalitetsmärken än det billigaste, då kan dom rata det. Mina älskar majskyckling tex :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
0

Tänk på att om du helbarfar måste de få kött från lite olika djur. Det är lite olika sammansättningar och de behöver variation.

Mina äter ogärna kycklingvingar från butik, det är inget blod och det verkar som att de inte smakar gott jämfört med den kyckling jag annars köper.

Men, har han bara fått smak på torrfoder kan man behöva ta bort det och låta illen bli hungrig för att få den att äta kött igen. Torrfoder är ju som en drog för vissa :) (Om man nu inte vill att de ska äta torrisar).

kredka
0

Mina killar började också att rata vingar till fördel av kyckling halsar :) prova med lite olika delar och olika sorter av kött mina tex gillar starkt kanin och häst

Välkommen till ferretplanet.se :)

Odis
0

Mina har faktiskt också börjat rata kycklingvingar den senaste låg under soffan i tre dar, och när jag ville ta bort den för att den luktade då skulle dom minsann ha den, de luktade inte gott i munnen efter det:P

men annan barf försvinner mycket snabbare, jag funderar helt enkelt på om dom är lata för att inälvor, hund barf, små kycklingar behöver man inte jobba med som man behöver med en vinge:P

UlrikaD
0

Byt från vingar till kycklingsskrov och kolla om det funkar bättre. Benen i skroven är ju mycket mjukare än i vingarna. Mina är inte särskilt förtjusta i vingar heller, kräver för mycket jobb. De äter emellanåt, men skrov är det som är basen och då går precis allting ner.

Odis
0

#8 Ulrika du som kör med skrov vad för skrov är det? Dom gångerna som jag har fått tag i kycklingskrov så är det hos fågelslaktare i saluhallen i göteborg. Men dom skroven är ju från stora kycklingar dvs sånna kycklingar som vi människor äter. Jag är så orolig för just alla ben. Känns som dom kan sätta dom i halsen ganska rejält, speciellt revbenen. Eller är det bara jag som är för mammig?

UlrikaD
0

#9 Ja, det är skrov från stora hela kycklingar. De väger väl 2kg från början så det är jäkligt stora skrov. Jag köper från en lokal slaktare som föder upp och slaktar själv, sen får jag hemkört ända fram till ytterdörren en gång i månaden.

De sätter inte i halsen om man klipper i ordentliga bitar. Det får inte vara småbitar så de kan stoppa in hela biten på en gång, utan lite större bitar. Det som mina nån gång har satt i halsen på är faktiskt fettet från kyckling. Att det lagt sig som en hinna i gommen och varken kommit upp eller ner. Sen har ju någon nån gång satt i halsen också, men det har de även gjort på torrfoder så det har nog mer med hur illern äter än just vad den äter för någonting.

För mig blir kycklingsskrov mer ekonomiskt för de äter allt på skroven. Köper jag lika mycket i kg i kycklingklubbor så lämnar de ju de grövsta benen, mina kommer inte igenom där iallafall. Så då blir det ju mycket svinn istället (under soffan) och det är ju lite slöseri.

Men känner man att man är lite orolig för att de ska sätta i halsen så ge dem bara när du är hemma och har koll på dem, så ser du ju hur de äter.

Odis
0

Okej ska testa att klippa nästa gång, jag har ju gett exempelvis hela stycket där revbenen sitter för jag har varit orolig att klippa då jag tänkt att det blir för smått och vasst.
Men vad jag har haft problem med skrov också är lukten. De luktar ju rutten apa efter bara en natt.:S är det jag som har haft otur med dåliga skrov eller blir de "dåliga" så fort. Illrarna har ju inte haft något emot det men jag har…speciellt eftersom de är så stora så blir ju lukten väldigt stark..

UlrikaD
0

Jag känner ingen skillnad på mina skrov eller kycklingvingar från frysdisken. Jo, möjligtvis att vingarna luktar plast ibland:(

Men de skroven jag köper är färska och styckfrysta så de är perfekta att ta upp en och en.
Jag kan hitta nån bit under soffan efter nån dag eller två men då har den mer torkat än är äcklig och luktar faktiskt.

Enda nackdelen för mig är att jag skulle behöva köpa en riktig frys. Har bara en sån där halv-liten sak så jag får slänga in mina skrov hos grannen när jag beställer för en månad;)

Odis
0

Okej hmm, dom jag har köpt har varit pinfärska, de säljer bara skrov från dagens slakt annars slänger de dem, så ibland har jag fått skrov för 1 kr styck eller helt gratis.
Men om jag inte fryser in dem utan har dom i kylskåp ca 2 dagar då är dom äckliga ochpåväg att bli grönaktiga…Men jag kanske helt enkelt haft dom i förstora bitar såatt blod och sådant påskyndat förruttnelsen.

UlrikaD
0

Du kan inte ha kyckling i kylskåpet mer än över natten, sen blir det dåligt. Kyckling är någonting du antingen måste ge direkt, eller frysa in.

JossanH
0

Jag har skickat efter kycklinghalsar från jipotimas. 6,5 kg fördelat i 2 förpackningar. När de kom fram var de fortfarande frysta men var lite tinade emellan så de gick att bryta isär och lägga i burkar. Tar jag upp en burk brukar jag kunna ha de i kylen i ca 3 dagar tills det börjar lukta. Halsarna har små ben som är lätta att tugga och dessa är av majskyckling som illrarna är helt tokiga i! Alice tandsten försvann över natten då hon i smyg ätit hals! Det är absolut de allra bästa benen för att få bort tandsten om ni frågar mig!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Odis
0

Ja kycklingvingar brukar också kunna ligga i kyl i ca 3 dagar, därför vart jag så förvånad när skroven började lukta efter knappt 2.

Vad kostar dom på jippotimas har du någon länk?

JossanH
0

Har ingen länk nu, men bara att googla. Tror jag gav 250:- för 6,5 kg och då låg frakten på 100:-..

Sajtvärd på Iller.ifokus