Iller frågor
Hej!
Jag har planer på Att skaffa iller (inte för ens till nästa år i sådana fall men lika bra att börja förbereda nu!) Jag har läst på i forum både här och på zoonen samt på andra sidor men lyckades inte hitta svar på alla mina frågor.
Här är några obesvarade frågor:
1. Jag har tidigare haft råttor, har illrar och råttor något gemensamt?
2.Hur mycket av kostnaden för tex en operation täcker försäkringen?
3. Finns det någon bra iller bok på svenska?
4. Har du förslag på vilken kattmat man skulle kunna ge illern?
5. Om man inte har möjlighet att ha iller i hela huset hur många rum tycker du att illern so mints ska ha tillgång till?
Är det någon viktig fråga som jag har glömt att ställa får ni gärna besvara den!
😉
1. Jag har tidigare haft råttor, har illrar och råttor något gemensamt?
Det enda jag kommer på som skulle kunna vara likt en råtta är väl att dom gillar att gräva och att klättra typ. Annars är ju en iller mer lik hundar och katter.
2.Hur mycket av kostnaden för tex en operation täcker försäkringen?
Jag är inte jätteduktig på detta då jag för första gången tar hand om en försäkring själv, men jag är rätt säker på att om du betalar ca 650kr/år så kan du få högst 10 000kr under en försäkringsperiod tror jag det är. Men dom ska tydligen ha gjort en ändring så att du kan välja att betala 1300kr/år istället och få upp till 20 000kr under en försäkringsperiod.
3. Finns det någon bra iller bok på svenska?
Kan jag inte riktigt svara på, har 1 svensk gammal bok och 5 st engelska. 🙂
4. Har du förslag på vilken kattmat man skulle kunna ge illern?
Vi ger våran päls Orijen kyckling som han fick hos sin förra ägare. Det är ett slags torrfoder för katter.
**5. Om man inte har möjlighet att ha iller i hela huset hur många rum tycker du att illern so minst ska ha tillgång till?
** Det känns svårt att säga, vi har våran iller överallt förutom badrummet. Det beror ju på hur stort huset är antar jag! Är det i storlek med vårat hem som är på 49,5 kvadratmeter tycker jag att all yta förutom badrummet är bra. Finns ju mycket schampoo, tvål och ställen som är svåra att illersäkra i ett badrum så våran iller har det bättre utanför de rummet iaf! 😃
"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor
Agria täcker upp till 10 eller 20 tusen beroende på vilken av försäkringarna man har, 650 eller 1300 per år. 700 kr i självrisk o sen står de för 80 % av beloppet.
Orijjen eller carnia lynx är bra kattfoder som går att ge!
Tack för alla bra svar!
Kan illrar öppna dörrar? Och hur gör ni för att få era illrar att låta sladdarna vara?
Tack på förhand!
Om dörren inte är helt stängd så kan de krafsa upp den. Oftast låter illern sladdar vara. Har aldrig haft en iller som rör vanliga sladdar men om sladden är i ett extra gott gumma kan de bli tuggade på.
Sajtvärd på Iller.ifokus