Råttor / Möss
Yo!
Är det många som är intresserad av råttor och möss till sina illrar?
Eller är det inte så vanligt att folk ger dom det?
Det finns nog ett ganska stort intresse skulle jag vilja påstå :) Det beror nog mycket på pris, frakt osv. Det som jag är mest nyfiken på är hur mössen och råttorna har fötts upp, hur ser burarna ut tex?
Sajtvärd på Iller.ifokus
Alright! Vad brukar folk köpa råttor och möss för?
Jag har min farm i ett X antal labburar typ3 och typ4.
Foder. Kan man få se bild på burarna? Jag tycker sådant känns viktigt innan jag bestämmer mig själv :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Allt från 4-10:- per vuxen mus
Hälsningar Malin
Hahahaha! Vad brukar folk köpa råttor och möss för- till foder förstås svarar jag haha *smått korkad*
Sajtvärd på Iller.ifokus
Syftade på vad folk betalar för dom inte gör med dom.
Har ingen möjlighet att lägga upp en bild på burarna just nu, men ska försöka fixa det till senare :)
#6 schysst:)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Labburar? Är inte dom små? Råttor kräver mycket större utrymme än så.
Hur har råttorna fått växa upp då? Vilket burspån har du? Sånt är ju också ganske viktigt att veta då råttor inte får ha kutterspån i sina burar :)
#8 nu är det ju uppfödning till foder och de har det garanterat inte som råttor som är till sällskap.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#9 Nä herregud de vet att det är till foder. Men jag har själv råttor och kan en hel del å de är ju bra om ni får friska råttor. Kutterspån är absolut inte bra för deras luftvägar. De är ju viktigt att veta att dom är uppväxta i den miljön dom ska leva i :)
Jag arbetar inom forskning och därmed även försöksdjur. Labburar är inte synonymt med små burar. Det är faktiskt så att många labbdjur i svensk statlig forskning har det bättre än många sällskapsdjur då stressade djur inom forskning ger dåliga resultat så ingen vinner av att djuren har det dåligt, därmed brukar burarna vara stora.
#11 När det kommer till foderavel och folk nämner labburar så är det tyvärr oftast många möss på liten yta utan aktiviteter mer än att äta.
Det är inte forskningen som ger labburarna dåligt rykte.
Hälsningar Malin
Det kan jag tänka mig, lät bara på carlott_ i inlägg #8 att själva buren skulle vara liten bara föratt det vart en labbbur. Vilket det definitivt inte behöver vara sen att folk kan "missbruka" burarna och knö in på to för många djur det är möjligt. Ville väl mer förtydliga att just labbbur som bur inte är synonymt med liten bur=)
#8 Jag antog att alla som skulle läsa denna tråden kunde läsa allt. Och googlar du lite så ser du att typ 3 och typ4 är dom största labburarna som finns idag. Vad jag använder som bottenmaterial är beroende på vad jag har hemma, oftast Alspån eller liknande.
Vad har du för planer när det kommer till försäljningen? Pris? Skickar du?
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag kommer att skicka / leverera beroende på tillfälle och vart dom ska någonstans.
Jag har min prislista hemma så kommer inte åt den just nu.
Men på större råttor kommer priset att vara cirka 125kr/kg
och mindre kommer det att vara styck priser på :)
Kommer att sikta på att vara billigast till återkommande kunder och erbjuda så bra service som möjligt.
Hälsningar Malin
#14 Bara för att du har dom största så betyder ju inte det att dom är stora ;)
Så vitt jag vet så är den största den enda som är laglig att ha möss i, vilket säger en hel del ;)
Hälsningar Malin
Enligt lagen får du ha 5 möss på 30x30cm, Kortaste sidan måste vara 20cm, lägsta höjd 20cm. Detta är absolut minimum. Mät själva fram ytan och tänk er hur litet det faktiskt är ;)
Makrolon III är 42 cm lång, 26,5 cm bred and 15,5 cm hög, mätt på utsidan. _**- Olaglig!
_Makrolon IV är 60 cm lång, 38 cm bred and 20 cm hög, mätt på utsidan. _Detta är den enda gamla labburen som är stor nog att ha möss, nataler, taggmöss osv i.**_
Hälsningar Malin
Jag väntar fortfarande på bilderna :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#19 kör med liknande IV, 2-3 råttor per låda :)
Sen har jag även liknande III fast högre cirka 20cm, som dom gravida honorna hamnar i ett litet tag innan det är dags.
Brukar flytta runt dom i mån av parning/födsel och liknande.
#20 Håller på att bygga ett nytt hus där råttorna och kaninerna ska få bo så har inte varit hemma/haft tid för att fixa bilder.
Men dom kommer inom sin tid :)
Kan slänga in att råttornas minimått är på minst 30cm höjd. minsta sidan får aldrig understiga 30 cm. och innehålla antal kvadrat jag inte mins nu. Men den får aldrig understiga typ 30djup, 60 lång, 30höjd. eller typ 45djup, 45ång 30 hög.
Snabb koll på burarna man har hemma: http://www.ratpower.se/?page_id=88 Glöm ej klicka i ENLIGT LAG L80. Rekomendationerna är ej lagliga!
Jag har 3 gamla Makrolon IV hemma. De är inte lagliga till råttor då alla delar på buren inte överstiger 30cm höjd om man kör med förhöjt galler jag har på dom. Även ena buren är ännu en äldre modell som bara är 17cm hög. Så den är inte ens laglig till möss som ska ha minst 20cm.
Värt att tänka på med de labb burarna. Jag kan tänka mig köpa foder till iller som reptil. Men köper inget från djur som bott i försmå burar, avlivats på fel sätt eller inte fått en bra varierad kost.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Kommer föda upp möss sen när jag flyttar hemifrån.
Då bor dom i en jätte stor råttbur och behandlas som vanliga tammöss innan dom avlivas genom att man drar av nackkotorna på dom.
Snällaste sättet att avliva en mus är på så sätt och dom får en riktigt stor bur. Kommer även sälja som sällskapsmöss om det blir riktigt fina.
Bra foder och då jag är utbildad djurvårdare och fött upp möss förut så vet jag vad jag gör.
Ska ta en hona och hane från en uppfödning för reptilfoder så jag vet att dom inte har några sjukdomar och inte sånt.
Ni kan redan nu berätta om någon är intresserad och kommer bara ta kullar om intresse finns. :)
Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.