sjuk iller?
Hej! Min iller är lite hängig, hon dreglar lite och har munnen öppen ibland, hon börja va såhär imorse och vi har aldrig sett henne så förut! Vi kommer inte på att hon ätit något olämpligt eller så.. Nån som känner igen dehär? Och vet vad det är och vad ni gjorde?
Kan vara en förkylning. Den kan sätta sig i lungorna på dem. Om han har munnen öppen så låter det som att hon har svårt att andas. Skulle kolla upp hennehos vettis snarast.
Fast hon öppnar munnen bara nån sekund som att hon ska spy Elle så.. Hon andas helt normalt och låter inget när hon andas heller,
Håll henne på en begränsad yta så ni håller koll på om hon kräks och så hon kan bajsa. Ge vatten och erbjud mat för att se om hon vill äta. Har ni paraffinolja hemma så ge en tesked och avvakta så ni ser om oljan kommer ut igen. Om hon inte bajsar och verkar hängig och verkar vilja spy så åk in till veterinären och gör en kontraströntgen! Det kan ju som sagt även vara förkylning..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Allt dedär är gjort åohon har vart förstoppad förut å hon beter sig inte såhär då.
#0 Hur gammal är hon? Är hon äldre skulle jag misstänka insulinom.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Där sa du nåt Nettan :) Insulinom kan göra att de mår illa och tuggar/gnisslar tänder. Det brukar bli värre om dom blir utan mat en liten tid och/ eller anstränger sig. Är hon mer törstig än vanligt? Vinglar hon eller är ostadig på benen?
Sajtvärd på Iller.ifokus
Vill direkt varna för en väldigt elak variant för influensa som verkar gå just nu. Vi har precis förlorat en av våra där vanlig antibiotika inte bet. Om du ens misstänker att det kan vara influensa så håll noggrann koll på henne och åk till vet hellre en gång för mycket än en gång för lite. Den här varianten är riktigt elak och det går snabbt.
#7 Det låter väldigt otrevligt 😮
Vad hade din päls för symptomer på denna elaka influensan?
"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor
#7 Jag och vetenskapen skulle bli väldigt förvånande om antibiotika bet på någon form utav influensa. Då influensa är virus och antibiotika bara hjälper mot bakterier, och är det bakterier då är det inte influensa utan lunginflammation, halsinfektion och infektion i allmänhet..
#9 Jag håller definitivt med dig och vetenskapen *flin* men som de flesta illerägare vet så utvecklas influensa väldigt lätt till lunginflammation och det var det vårt lilla knyte fick - det var nog jag som uttryckte mig alltför luddigt. Och det gick fort. Trots 18 års illervana så hade vi inte en chans - ingen av oss kunde ens föreställa oss att det skulle gå så fort. Och när hon väl hade fått lunginflammationen så var hon chanslös i o m att antibiotikan inte bet.
Vi har alltså en till nu som troligtvis har samma som medicinen inte biter på - han har nu fått byta till en annan antibiotika. Som tur är så är han inte lika hårt drabbad.
#8 Från början var det på båda som en vanlig, enkel förkylning. Peregrin utvecklade sen en rejäl skrällhosta som han inte blivit av med än. Han har inga problem med lungor eller så.
Irinas "förkylning" utvecklades otroligt snabbt så att man kunde höra hur det gurglade i lungorna, då påbörjades antibiotikabehandlingen. Trots antibiotikabehandlingen blev hon inte bättre utan hennes tillstånd försämrades snabbt.
#10 Om man har influensa först som utvecklas till lunginflammation så är det en virus orsakad lunginflammation, vilket återigen inte är konstigt att antibiotika inte hjälper emot.
En influensa kan inte utvecklas till en bakteriell lunginflammation. Det som händer vid lunginflammation är att virus eller bakterier som från början orsakat influensa/förkylning(virus), eller halsfluss(bakterier) blir så omfattande att den sprider sig längre ned i luftvägarna.
Ganska korkat av vetrinären att i detta fall därför skriva ut antibiotika då det inte kommer hjälpa och med tanke på den antibiotika resistens som finns så är det ännu mer korkat.
Däremot om man har tagit en bakterieodling på illrarna och hittat resistenta bakterier då har dom aldrig haft influensa, utan då har dom haft en övre luftvägs infektion av resistenta bakterier som har spridigt sig till nedre luftvägarna. Och om de har haft resistenta bakterier då bör hela din flock sitta i karantän då resistenta bakterier verkligen inte är att leka med och sprider sig lätt, och skapar bärare.
Hela min flock sitter i princip i "karantän" för jämnan i o m att vi bor ute på landet och träffar andra illerägare och illrar ytterst sällan.
Resistenta bakterier inom illervärlden är ingenting ovanligt eller nytt…det vet nog varje illerägare som varit med ett tag.
#12 Då jag är legitimerad biomedicinsk analytiker och har arbetat inom både mänsklig diagnostik på mikrobiologen och även på djursjukhus VET att resistenta bakterier hos djur även iller är ytterst allvarligt. Och ovanligt. Man är väldigt försiktig med djur som har resistenta bakterier då de kan överföras till människa också. Så om varje illerägare vet att resistenta bakterier varken är ovanligt eller nytt ja då bör man ändra attityden och inse allvaret med resistenta bakterier.
Och även om dina illrar inte träffar andra så kan ju valpar som du har sålt vara bärare och det bör man informera köpare om anser jag om man vet att man haft resistenta bakterier i sin flock. Eventuellt att man håller avels illrarna och valparna i karantän från de illrar som har haft bakterierna. Men som van illerägare och uppfödare så vet du väl redan detta…
Jadu, det kanske är lika bra att avliva Peregrin då efterson han hittills inte svarat på antibiotikan…..
Resistens oavsett vad det gäller är nånting som faktiskt inte är speciellt ovanligt inom illerkretsar och visst, det handlar mycket om okunskap. Och jag har faktiskt inte sagt att varje illerägare vet, eller hur? Utan att dom som varit med ett tag, vet.
#10 uschdå! Tänker på den lilla pälsen här hemma som hostar ibland när han sover. Men han har varit på 2 veterinär besök under 3 veckor och ingen har hittat något fel på honom och han mår bra i övrigt. Hoppas bara att det är som veterinärerna säger, att de antagligen inte är nån fara. :)
#15 Att hosta till lite då och då är nog ingen fara - det gär nog de flesta illrar. Dom lever ju golvnära och får i sig en massa damm osv, och så är många benägna att "simma" i bajslådan osv. Så länge dom inte blir riktigt "förkylda", dvs får influensa så är det nog ingen större fara.
#16 ja visst behöver det inte vara någon extrem anledning till hostan men denna hostan kommer verkligen bara när han sover och han väcker oss varje natt med hostan. Folk som kommer på besök blir oroliga och undrar hur de ljudet kan komma ur en så liten varelse. :o
#14 Vad du anser vara bäst för ditt djur är ditt beslut. Dock så verkar du ju inte ha en susning om vad för sjukdom din iller har, om det är virus dvs influensa eller bakterie dvs infektion.
Då känns det för mig underligt att "varna" andra för "elak" influensa när du inte vet. Kan ju lika gärna vara en helt vanlig virus förkylning som din iller hade otur med. Ska man varna för allvarlig sjukdom så bör man ju ha lite kött på benen och vara säker på sin sak.
Och att du säger resistens är inte ovanligt i illerkretsar, Jag undrar vad du får det ifrån. erafrenhet är en sak och en uppskattad åsikt vilket du kanske har, men kunskap är någonting som är grundat i fakta. Och min kunskap från att det är mitt yrke och att jag har sett faktan i form utav prover och provsvar så ärdet ovanligt med resistens och allvarligt. Däremot att antibiotika inte biter för att det är fel antibiotika är inte resistens.

det som nettan skriver om bör kanske kollas