Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1220 ggr
Anneliearvidsson
0

Svarta prickar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Under en ganska lång tid har puni haft en mörk fläck på svansen. Vi trodde att det bara var smuts och har inte tittat på det så noga förns idag, Då vi såg att han har en kal fläck på svansen och en massa svarta prickar på huden. Ser ganska läskigt ut :/  Någon som vet vad det kan vara?

/Anne-Lie

Sara
0

Det där är sk black heads. En typ av pormasker som de flesta illrar får på svansen då och då. Det är inte speciellt ovanligt att de tappar päls på svansen i samband med det.

Det är inget farligt och försvinner efter ett tag.

Sara

Anneliearvidsson
0

Åh vad bra att det inte var något farligt :) Tack så mycket!

Marina
0

kan man trycka bort dem?

[Falo]
0

du ska nog låta dem vara så han slipper få obehagliga infektioner.

kakan
0

jag har en iller som har inte full muskelkontroll över svans (sedan födseln) så den släpar
ofta i marken. Det bidrar till att
svanstippen blir smutsigare än vanligt och han får
till slut pormaskar. Jag tvättar svanstoppen med
ett acnemedel varje månad eller vid behov. Det går nog bra
med vilket acnemedel som helst. Vanlig tvål är jag
dock osäker på om det funkar..

VeronicaKahlbäck
0

Jga läste på en amerikansk sida igår att man kunde ta en mjuk skrubb och skrubba lite varje dag tills det gick bort.
men helst skulle man ignorera det, för det försvinner för det mästa när vinterpälsen kommer ut!

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

skrollan
0

det ordnar sig nog =)

ViktorMarina
0

Annars kan man nog tvätta med någon mild tvål, typ lactacyd, bara för att hjälpa huden att andas.

JossanH
0

#8 precis vad man kan göra, men när mina illrar får sommarsvans låter jag det bara vara… :)

vet att katter kan få problem med svarta pormaskar på hakan.. kan det bero på liknande saker tro??

Sajtvärd på Iller.ifokus

skrollan
0

tror det ´kanske ska låtas vara ett tag ?!