Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1025 ggr
NoraDede
0

Iller Träff!!!???

hej hej!

jag undrar lite om vilka som skulle vaar intresserad av en iller träff i sundsvall???

jag sitter och funderar och små planerar lite på en.

har aldrig haft eller vare på en men är ju lite fundersam om det finns några som vill komma, för finns det inte det känns det ju lite onödigt att planera. hoppas ni förstår hur jag tänker då=)

*vink*

Gasoline
0

Hade mer än gärna kommit ifall det inte var så längt bort =(

NoraDede
0

ja för mig blir ju alla träffar oxå långt borta så jag tänkte att varför inte göra en egen=)

Gasoline
0

Ja, precis ;) Vill oxå göra en egen typ i örebro eller ludvika, linde evt. Men jag vill inte ta på mig ett sådant stor ansvar, och det skulle säkert inte komma någon, precis som alla andra gånger jag ordnar något sådant för dom inte kan osv =P Lycka till iaf

NoraDede
0

Ja men vad är det igentligen som behöver finnas på en träff? som sagt har aldrig vare på en så man vill ju veta=)

Sara
0

Illrar och illermänniskor! Skrattande

Sen kan man ordna hur mkt som helst extra. Men om alla tar med lite egen fika så krävs bara en plats att vara på, inomhus eller utomhus, samt några illrar och deras ägare.

Sara

ThereseBergqvist
0

Jag och mina pälsisar Skorpan och Niima komma gärna! =)

NoraDede
0

#6 ja men jag hade redan räknat med din therese hehe=P

ronja
0

Vore skoj med en illerträff! Jag och Troja kommer gärna!Glad

NoraDede
0

ja jag tänkte som så att vara i en park i stan kanske inte är så bra om man tänker efter för då blir det så mycket trafik med mera så om jag kanske frågar min mor om vi får vara hemma hos henne när hon ändå är borta och jag vaktar hennes hus i timrå=) det ligger ju bara 1 mil från sundsvall

sezierra
0

Ett knytkalas! Dock på helt fel håll för mig.

NoraDede
0

ja om man har ett knytkalas behöver man ju inte betala för själva träffen=) och folk får fika precis vad dom vill.

#10 varför fel håll för dig? vart bor du?

NoraDede
0

och jag är väldigt säker på att SofiaBlomberg hakar på med sin evelina=)

Norrskenets
0

Ja jag kommer såklart också med min lilla Saga=) vi kanske skulle sätta upp lite plancher så dom som är intresserade också kan komma?Skrattande

NoraDede
0

Ja men det beror ju på om Saga är fri från alla skabb oxå. mina är ju helt rena och det är sofias oxå och jag vill att alla illrar som kommer är helt rena från skabb med mera.

har kanske någon en valp hage som dom kan ta med sog som dom kan vara i dom illrar som går ihop bra?

Norrskenets
0

Ja men vi skulle ju ha träffen efter hon blivit av med skabben, hon får sin andra spruta nu på tisdag och sen den sista får hon efter två veckor så de är inte så långt kvar.

sezierra
0

#11 Jag bor i halland/Halmstad och har planer på ett litet knytkalas både i Uppsala (har pojkvännen där) och något i halmstad eller mot skåne beroende på var det slutar med att vi bestämmer oss för…men Melbystrand har låtit lockande..men inget bestämt än

Norrskenets
0

#putt

NoraDede
0

#15 ja men nu är det ju så att mitt flyttlass börjar att gå nästa helg. sen kommer jag bo hos min mamma en vecka så jag vill ha det innan jag flyttar. tyvärr är det så.

NoraDede
0

*putt*

NoraDede
0

*putt*

Norrskenets
0

#18 jaha?! och jag som hade räknat med ifall dina skulle ha haft skabb att vi skulle vänta med träffen tills dina hade blivit av med skabben för din skull, men mig kan du/ni inte vänta på…*väldigt besviken nu juh*Ledsen

sezierra
0

När flyttar du då? Om en vecka? Månad? Finns säkert de som har lite närmare än jag men annars så hade jag gärna kommit. :/

Norrskenets
0

#putt

Norrskenets
0

#putt*

Norrskenets
0

Puttar igen dårå…

NoraDede
0

#21 det där tycker jag var extremt taskigt skrivet bara så du vet om det. det låter som du hoppats hela tiden på att även mina skulle ha skabb bara för att din lilla tuss hade det… och det är bara jag som planerar på att göra en träff nu och ingen hjälper mig. du och jag har pratat om att kanske göra en men nu är det så att jag tänker banne mig inte ändra mitt flyttnings datum bara för att du och din saga ska kunna vara med på träffen. jag tycker det är jätte tråkigt att hon har det men miilo får inte träffa saga fören 2 veckor efter tredje sprutan och det är ord från vetten. och det tycker jag är synd eftersom dom älskar att busa med varandra och jag gillar/gillade ditt sällskap.Men nu flyttar ju tyvärr vi och det är lättare för mig att hålla en träff här, en 10mil ut i skogen. och hade mina illrar haft skabb hade det inte blive någon träff för mig,för detta flytt datum har vare bestämt länge och det vet ju du om.

#22och jag flyttar mina saker nu till helgen som kommer sen bor jag hos min mor tills 2 augusti sen bor jag inte här längre.

sezierra
0

#26 Ok…ja, jag har inte vägarna förbi på ett tag…har ändå bott i Uppsala i ett par år men hade det varit senare så hade det nog gått bättre :S

#25 Du kan ju alltid utropa önskan om knytkalas sen när din lilla är frisk så behöver du inte stressa på läkning och riskera smitta. Tror du inte det skulle kännas bättre att veta att hon är helt frisk och inte smittar än att riskera att smitta finns kvar och att du kanske får komentarer på att Om nu olyckan skulle hända att det finns minsta lilla smitta kvar som kan gå vidare och den gör det. Ta det i stället lugnt och ta hand om din lilla :) Hoppas du förstår vad jag menar och inte tar det som neg. för det är inte tänkt som påhopp utan bara en tanke.

Norrskenets
0

#26 nu missuppfattade du verkligen mej. Jag trodde att Miilo hade skabb eftersom dom hade åkt med varann i samma transportbur och sen vart med varann efter det, du trodde ju också att han kunde ha haft det, och jag vill absolut inte att dina illrar skulle ha det men man hade lite tankar om det såklart eftersom saga varit hos dej m.m och jag planerade att ifall dom skulle ha haft det så skulle vi vänta med träffen tills deras öronskabbs behandling också var borta så att dom skulle kunna komma, så därför vart jag så besviken att inte du ville desamma och vänta på saga som jag skulle gjort för dej…

Men om du inte flyttar förns den 2 augusti så måste ju det funka..saga lär ha tagit sin sista spruta ca: den 24juli, går det inte att ha träffen efter där nån gång då?

Jag har inte ens fått chansen att hjälpt till mer och planera, visste inte ens förns du skrev den här tråden att du hade börjat planera riktigt, ja trodde att vi skulle hjälpas åt och planera den här träffen? eftersom vi har pratat om det så länge nu…och jag begär absolut inte att du ska ändra flyttnings datum.

Hoppas vi kan lösa det här, måste ju gå på nått sätt tycker ja. Jag har ju längtat efter den här träffen så länge nu och nu kanske man inte ens kan komma, verkligen botten måste ja få säga… Plus att det här inte skulle leda till att vi ska bli ovänner, men du har ju sagt själv att jag ska säga det direkt till dej istället för att du ska få höra det av min pojkvänn istället..eller hur?

Faxlin
0

Skabb behandling tre gånger?? Nu har ni satt mig på pottan i alla fall. Det finns veterinärer som säger en gång och de som säger två gånger. De som är iller kunniga brukar säga två gånger, bara för att vara riktigt säker. Även fast en gång oftast är nog. Att ge tre gånger låter otroligt onödigt och dumt.
Om man isolerar sin iller från andra under behandlingen de första två veckorna så ör det hur lungt som helst att de träffar andra sedan.
Tror ärligt talat inte att er veterinär är så illervan. Vad behandlas hon med för medel?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

NoraDede
0

#29 hon får tre sprutor med två veckors mellanrum. och vetten jag va till frågade jag om det där och efter tredje sprutan ska hellst saga vänta 2 veckor till men iller_tjejen säger att hon kan träffa andra direkt men då tycker jag ju att den sista sprutan oxå är onödig.

#28 svarar på ditt när jag kommer hem måste dra på jobbet.

Madde
0

Då får hon sprutan Ivomec, men den har mina illrar fått den en gång och det räckte. Sen är det bra om man har ett microskåp så man kan undersöka deras öron med jämna mellanrum.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Faxlin
0

Okej får hon sprutan ska den helst tas två gånger. Men det brukar bara vara döda skabbisar vid andra besöket. Så den andra sprutan är enbart för säkerhetsskull. Och de behöver absolut inte ta en tredje spruta.

Audiatur et altera pars

ThereseBergqvist
0

Men då kan vi ju ta träffen så fort du tagit sista sprutan då! =)

Faxlin
0

#30: Den tredje sprutan är bortkastade pengar. Dessutom ska man inte behandla i onödan.

Audiatur et altera pars

Norrskenets
0

#31 tyvärr har jag inget microskåp=/ 

#33 Japp=) längtar, så våra pälsar får busa

#34 ska prata med vetten om det imorn när hon får sin andra spruta, för om hon inte behöver ta fler sprutor än två så är det jätte bra=)

NoraDede
0

ja men ni som är intresserade vilka datum i slutet av juli kan ni?

NoraDede
0

#35 be om att få ett papper från vetten där det står att hon är frisk förklarad det kan alltid vara bra att ha.

Faxlin
0

#37: Risken att samma veterinär som sagt att hon ska ge tre sprutor säger att illern är skabbfri efter två är rätt minimal ;-)
Han eller hon vill säkert inte få smäll på fingrarna från vanligt lekmansfolk liksom.

Audiatur et altera pars

NoraDede
0

nej men dom kan ju ta mickroskåp med mera och kolla i öronen. en vett borde ju kunna säga om djuret är botat eller inte.

sezierra
0

Fins det inte någon annan vet som du kan kolla det hos, typ som oberoende part?

japiloup
0

för långt:(

skrollan
0

Ja, men då lär hon få betala ca 300 kr igen bara för att hon går hos en vetrinär som inte kan något =/ jag tror som åsa, behöver inte ta en tredje och att hon är firsk efter detta. INget att älta och hålla på sedan. för att hon kommer ju inte skriva friskintyg när hon själv säger att man ska ta en tredje spruta =/ 

hur mkt kostar en spruta iller_tjejen?

Norrskenets
0

110:- kostar en spruta, Jag åker dit imorn så då tänker jag be dom att ta och kolla öronen som kostar 120:- och vänta tills dom fått fram svaren..man vet ju aldrig, jag kanske inte ens behöver ta den andra sprutan om det visar sig att alla skabb monster har flyttat=)

vad tycker ni om det?

skrollan
0

får fram svaren, det får dom direkt. Oj, det var billigt. För mig fick jag göra en koll på 300 kr på ett djur, sedan skrev han ut åt alla iaf. Är det första sprutan du ska ta imorgon?

Norrskenets
0

#44 det va dyrt, det är andra sprutan hon ska få imorn, men frågan är om jag tar ett prov på öronen imorn och det visar sig att dom är borta, ska jag skippa den sndra spruta också då? måste veta för imorn kl.11 ska jag vara hos vetten

skrollan
0

nej, ta den andra också. För att det kan vara ägg som finna kvar även fast skabben har dött. Så att ta den andra, tror inte ens du ska behöva kolla om det finsn kvar eller inte. det ska räcka med två sprutor så är det klart. Sen kan du kola för säkerhetsskull. men inte imorgon eftersom du tar sprutan då, om du vill kolla en sista gång, så kolla det någon vecka efter du tagit andra sprutan.

Jag har gett mina stronghold och groggie är fortfarande lite kvar, förmodligen död skabb som håller på att försvinna, eller för att jag har tvättat honom för mycket i örat efter skabben med matolja =/

Lycka till, för att jag tycker absolut du ska på illerträffen din vän ordnar :)

Norrskenets
0

okej då gör jag så=) tack så mycketSkrattande

Ja man vill ju verkligen det, känns lite onödigt att gå utan henne för man går så hon får träffa nya illerkompisar och sen är det bara ett rejält plus för mej om jag själv träffar nya kompisarSkrattande

sezierra
0

… Blev fel…sorry

skrollan
0

Jo, men det är så otorligt svårt att se om det är skabb eller inte. Vet en som trodde hon var 100 % säker, men det var ändå inte skabb när hon kollade.

NoraDede
0

Jo det är ju bäst at vara på den säkra sidan att skabben är borta

NoraDede
0

men efter den andra sprutan iller_tjejen kan du ju gå till vetten i timrå och kolla skabben och få ett frisk intyg och då blir det ju absolute inte samma part som ger henne sprutorna inte ens samma mottagning och denna mottagning i timrå tar det ju 20minuter för dig att gå till…

skrollan
0

men hon ska inte ens behöva gå till en, för att doms ka vara borta som åsa säger.

SofiaBlomberg
0

Onödigt att göra av med pengar , om illerfolk säger att dom ska vara borta, Jag skulle känna mej säker om jag fick höra något sådand at illerfolk =)

MVH Sofia

Medarbetare Akvariefisk.ifokus

Norrskenets
0

#53 ja precis, man börjar undra om vetrinärerna bara vill tjäna pengar=/ ska dit imorn så då får hon sin andra spruta och sen bokar jag en ny tid en vecka efter för öronkoll igen=)

Hur blir det med den här träffen?nån som vet?

NoraDede
0

#54ja det är ju jag som annordnar träffen så men jag får ju inge svar när folk kan som jag frågade om så jag tar ett datum där jag kan bara…

och sen det med skabben tycker jag inte det är så farligt för iller_tjejen att gå och göra en koll hos en annan vett istället fär att ta en annan spruta det blir ju samma pengar som hon planerat att lägga ner.

skrollan
0

ja, men både att ta en tredje spruta och att ta en koll efter andra sprutan är ju lika onödigt. Kanske är bara du som tycker hon borde det? =/

NoraDede
0

#56 vad tycker vem?

ja nu har jag bestämt att det blir träff hos mig den 29juli… kommer att skriva en egen tråd om det ikväll när jag kommer hem.

Norrskenets
0

Jag va till vetrinärn idag och hon tyckte ändå att jag skulle ta sista sprutan ifall det skulle finnas ägg kvar, fick tid den 20/7 så jag och Saga kan komma på träffen=)*Happy*

SofiaBlomberg
0

Attans!! Då kan ju inte jag =( Men vi får hoppas på en träff senare i framtiden =)

MVH Sofia

Norrskenets
0

#59 varför kan inte du då?

vilka är det som kan komma på träffen?vore kul att veta vilka som kommer

SofiaBlomberg
0

60# Jag är i Hede då. blir borta 3 dagar =(

MVH Sofia

skrollan
0

men bara det inte är för starkt eller jobbigt eller helt enkelt negativt att ta den tredjde sprutan. Det är ändå många här inne som inte tycker du borde det. + att den vet verkar inte kunna mkt om iller sa ju någon, personen vill bara tjäna pengar. Grr

Norrskenets
0

#61 Jaha, ska du göra där då?=)

#62 Vet inte hur riktigt jag ska göra, hon reagerar inget på sprutorna men det är frågan om man ska ta sista sprutan eller ej. man vill inte riskera att hon ska ha skabbmonster ägg kvar så man sprider skabben till andra djur… svårt beslut=/

skrollan
0

nej, men jag kan nästan vara säker på att dom ska vara borta nu efter andra sprutan ! Dte var ju många som iinte tycker du ska ta denb tredje sprutan, och jag fick höra att man inte ska ge dom mer medel än vad dom behöver när det gäller skabb =/

Faxlin
0

Man vill inte få illrar som blir resistenta mog medel. Och det är aldrig bra att medicinera något djur i onödan. Att ge mer än de två sprutorna är onödigt.
Så jag håller på mina rekomendationer att inte ge mer än de två.

Audiatur et altera pars

skrollan
0

ja, det gör jag med. INte alls bra. Avbokade det ! :)