Iller iFokus

Iller

Etikettuppfödare
Läst 1597 ggr
fladdy
0

Illerjakt

Hej! Jag undrar om någon vet någon iller uppfödare i Stockholm (helst) som ska få en kull i sommar/höst/vinter? Jag vill ha en pastell valp och en viltfärgad valp men dock ska jag flytta om ca 1 månad och jag vill att dom ska ha lugn och ro därför vill jag köpa dom lite senare. :)

aaaaaaaaaaaangelina

JossanH
0

Man kan inte styra när kullarna föds så ingen planerar en sen kull utan om honan tex går tom så kan det hända att hon börjar löpa igen och att uppfödaren då tar en kull som föds senare på året.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Clementinbarn
0

Nu ska jag vara sådär trist och säga kolla uppfödarlistan och kontakta en eller flera uppfödare och prata med dem! :)

"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor

TottsiGirl
1

Skulle inte heller rekommendera att skaffa två valpar på en gång. Det kan vara mycket att ta hand om en busig illervalp och uppfostra den. Så jag hade rekommenderat att i så fall köpa en valp nu och så kanske hellre skaffa en kompis först när du känner att du fått ordning på och blivit vän med din första.

Men som #2 säger ta en kik på uppfödarlistan och fråga runt och fråga ut massa uppfödare. Välj inte första bästa uppfödare utan va noga med ditt val så du verkligen får en uppfödare du har förtroende för och där du känner att du får just den valpen du vill ha :)

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

fladdy
0

Okej tack så jättemycke alla! Jo #3 det är sant hon/han kan få leka med min lilla yorkshire vovve tills en ny valp anländer. :-P

aaaaaaaaaaaangelina

JossanH
0

#4 tänk bara på att illrar kan busa extremt hårt med varandra och de har mycket tjockare hud än tex hundar. Så lita inte på att det kommer funka bra mellan iller och din lilla vovve utan det kan bli så att du måste ha dem separerade.

Sajtvärd på Iller.ifokus

fladdy
0

Jadå, #5 hon kommer nog vara för blyg då hon även är rätt för mina råttbebisar. Men när jag skaffar illervalparna vill jag gärna ha en hona och en hane utan att avla, brukar det funka bra ihop om jag kastrerar hanen och om det nu funkar ska jag skaffa hanen eller honan först? Eller är det bäst att jag skaffar två av samma kön? :)

aaaaaaaaaaaangelina

JossanH
0

Kön på illrarna har mindre betydelse, kastreras dom så spelar det absolut ingen roll. Om hunden är blyg är det ännu större risk att den blir terroriserad av busiga illrar så se till att du kan ha det avspärrat så hunden kan vara ifred om det behövs.

Sajtvärd på Iller.ifokus

fladdy
0

Japp, det går nog att fixa :) tack för alla tips :)

aaaaaaaaaaaangelina

Ferret Girl
0

Kolla upp på Gotland. De har illrar där för jakt.

JossanH
0

-#9 fast nu sökes ju ingen jaktiller..

Sajtvärd på Iller.ifokus