Vansinnig iller
Jag skulle duscha imorse och min iller var på irrietat humör och bet mig flera gånger, så skrek fy, vilket hon inte brukar göra. Hon brukar inte bitas alls. Sen när jag gick till toan följde hon efter mig så blev irriterad och satte upp ett plank eller något vid duschen så hon inte skulle kunna komma till mig så jag får duscha ifred. Då blev hon vansinning, började hoppa runt som en galning, göra pipande ljud, gjorde allt för att riva ner planket, lyckades och då ville jag inte duscha längre. (Dörren kan hon öppna själv för den är halv konstig) så skulle inte göra någon nytta att stänga den då hon öppnar den iallafall. Varför beter hon sig så?
Om hon hoppar runt och poppar (?) så vill hon ju busa! Illrar har väldigt tjock hud så de är vana att kunna brottas och bitas ganska hårt utan att det gör ont på sina kompisar.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Direkt efter dusch luktar du inte matte heller.
Våran Bogey har haft en förkärlek i att bita nyduschade fötter.
Hur gammal är hon? Hur länge har du haft henne?
Gick beteenden över eller har hon gjort så fler gånger sen igår?
#1 Jag vet inte riktigt jag tror det var en blandning mellan ilska då hon fluffade upp svansen och vifta på den upp och ned och såg arg ut ett tag. Men kan mycket väl varit bus.. men hon är fortfarande bitig nu…
#2 Jahaja jo så kan de mycket väl vara :)
#3 Hon är snart ett år, vet inte hur länge jag har haft henne men hon har inte gjort så innan, och hon är lite bitig efter det fortfarande… men har sagt fy och sånt så hon blir bara mindre och mindre bitig.. hon kanske blev rädd eller nåt.. jag vet inte riktigt faktiskt då det är nytt :o
Kan också vara någon sorts hormonstorm? Min kille innan jag kasterrade honom med chip hade en hel del skumma beteenden för sig om dagrna som gjorde honom helt bäng i huvudet när han vakna med liiiiite för mycket testosteron en morgon:P
Är hon kastrerad ännu? Hon kan ju ha gått in i löp och då blir de jobbiga. Min yngsta blev dessutom skendräktig efter vi satte in chippet och då var hon extremt jobbig. Men det går över :)
Ja de kan de mycket väl vara… hon är förövrigt väldigt nyfiken och lugn, men ibland får hon sina små "ryck" fast aldrig som denna gången haha =)
Om hennes vulva är svullen och luktar, då är hon i löp och du måste snarast kastrera henne. Annars är det ändå en bra idé att kastrera, det är okej att göra innan de går i löp.
Kanske brunstig,avis på killen eller annat djur eller så kanske bara vaknat på fel sida av buren haha.