Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 942 ggr
maijasjodin
2013-02-19 17:06
1

iller!

hur ska man övertyga mamma Att skaffa iller?

och jag har läst på om dem så jag vet hur krävande dem kan vara..

:) :(

Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~

http://www.smadjurspassning.n.nu/

JossanH
2013-02-19 17:24
0

Vill hon inte är det bara att vänta tills du bor i eget. Att tvingas bli illerägare utan att egentligen vilja det blir sällan bra- alla människor passar inte med iller. Eftersom du har andra djur och dessutom passar andras djur tycker jag att det låter långt ifrån som ett lämpligt tillfälle. Jag skulle tex aldrig våga passa andra människors gnagare eller kaniner om jag också hade iller i huset. För stor risk helt enkelt! Skulle heller aldrig lämna bort potentiella bytesdjur till någon som är nybliven illerägare. Olyckor har skett allt för ofta tyvärr. Det du kan göra om du vill att din mamma ska lära sig mer om iller är att hälsa på någon med iller och ta med din mamma :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

maijasjodin
2013-02-19 17:32
0

nej det du säger är helt rätt! jag kan inte ha iller just nu! men senare nån gång.. men då måste jag ha mamma på min sida! ;) 

jag ska såklart inte ha iller just nu!

Clementinbarn
2013-02-19 17:47
0

Jag har velat ha en iller sen jag var runt 5-6 år, det gick dock aldrig hem hos mina föräldrar så de blev ingen även om ja tjatade. 😮
Flyttade hemifrån strax efter jag fyllt 18 och har nu en liten söt pälsboll! Värt väntan även om de kändes som en väldigt lång tid! Hade dock andra djur att gosa med under alla år och det har du med förstår jag 🙂

"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor

JossanH
2013-02-19 18:27
1

För mig vändes mammas motvilja till välvilja efter att jag flyttade hemifrån och skaffade mig min första iller :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[kastrullfreak]
2013-02-20 07:02
1

Jag skulle också rekommendera dig att vänta tills du flyttat, låter som att även om du inte ska skaffa iller just nu vill du fortfarande göra det i framtiden medans du bor med föräldrarna, i och med att du vill ha din mor på din sida.

Föräldrar vet vad dom gör när dom säger nej, jag blev nekad att skaffa många djur när jag bodde hemma, och tur var nog det för jag var verkligen inte mogen för det, något jag inte märkte men mina kära föräldrar gjorde det.

Det är mycket ens föräldrar säger nej till som man inte uppskattar förens senare i livet :)

maijasjodin
2013-02-20 08:44
0

bara för att jag vill att mamma ska tycka om illrar betyder det inte att jag vill ha det nu? jag vet mycket väl att jag inte kan ha en iller just nu! jag har tex. inte frågat pappa vad han tycker om illrar. Jag är rätt så säker på att jag är mogen för djur, jag har ju haft massa djur..

det säger även mamma, men som det ser ut nu kan jag inte ha fler djur och det fattar jag själv!  #5

[kastrullfreak]
2013-02-20 09:35
0

Citerar mig själv. 

'' låter som att även om du inte ska skaffa iller just nu vill du fortfarande göra det i framtiden medans du bor med föräldrarna, i och med att du vill ha din mor på din sida.'' 

Om du läser det jag skrev så står det om att skaffar iller i framtiden, inte nu.

Jag menade bara att det är dina föräldrars du bor hos, dom har ansvar för dig och alla djuren tills du är vuxen, har ingen aning om vilken ålder du är men gissar på under 18?  Så dom har en hel del att säga till om i såna fall.

maijasjodin
2013-02-20 16:10
0

men när jag skrev "nu" menade jag under tiden jag bor hemma

[kastrullfreak]
2013-02-21 12:51
0

Det framgick ju inte så jätte tydligt.

Men nu undrar jag en sak, varför måste du ha din mamma på din sida om du ska skaffa iller när du flyttat hemifrån?

JossanH
2013-02-21 13:13
2

Jag förstår att man vill ha föräldrarna med sig på sina beslut. Trots att min mamma inte gillade illrar speciellt mycket så skjutsade hon mig för att hämta min första iller och där efter började hon vänja sig :) Tog många efter att jag fyllt 18 tills jag slutade berätta och hoppas på medgivande från mamma då jag piercat och tatuerat mig ;) jag är snart 29 och det är fortfarande jobbigt att visa saker för min mamma som jag vet att hon inte kommer tycka speciellt bra om..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ferret Girl
2013-02-22 05:11
1

Visst är de envisa men enligt mig och mina söner är de när man fått de tama så är de mer hos dig än en katt. Men det är våran uppfattning. Kräver dock mycket tid och tålamod för att uppfostra dem och många bit sår. Ju mindre rädd du är desto snabbare går det att få dem tama tycker jag. De testar en mycket bara tycker jag. Bor ni närheten av Malmö kan ni komma och hälsa på våra 5 annars kan ni ju hälsa på nån annan ju. Lycka till