Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 1017 ggr
zox
2013-02-14 01:40
0

Frågor.

Så här ligger det till, jag är 15 år och jag är mogen för min ålder och jag har velat haft en iller sen jag var 13 och satt bara och läste om illrar såg på videos och läste forum osv nästan varje dag i ett år.
Men när jag ber min mamma så säger hon bara att dom stinker biter och river på allt, att dom aldrig blir helt rumsrena, att mitt rum skulle vara för litet (det är MINST 6 m längd och ca.3-4 m brett) och att dom bara kostar massa pengar.

Då är mina frågor följade:

Stinker ALLA illrar verkligen så mycket som hon påstår? Eller är det bara okastrerade hanar?

Kan dom bli helt rumsrena?

Biter och river verkligen alla illrar på saker?

Skulle mitt rum vara för litet ? Då jag även tänkt att ha dörren öppen ibland så den skulle kunna springa i hallen med och även fixa minst 5km ute plats till den som den kan vara i då jag är ute med den.

Och sist men inte minst, Ca. hur mycket kostar en iller när man köper den (omplasering och från uppfödning) och i månaden? 

Vet att det kan vara svårt att svara exakt på mina frågor förstår att priser varierar och att beteendena varierar men skulle uppskatta eran åsikt om illrar.

För min uppfattning är att allt det där (dock inte priserna) har med uppfostran och göra och hur sträng man är från början då den är valp. Jag kanske har helt fel där, rätta mig om jag har fel.

VeronicaKahlbäck
2013-02-14 11:13
2

Stinker ALLA illrar verkligen så mycket som hon påstår? Eller är det bara okastrerade hanar?
Jag har själv tre (kastrerade) illrar och har haft illrar ett tag, jag vänjer mej inte med lukten och tycker trots min städmani att det ofta luktar illa. Nu är det så det är och jag värderar illrarna högre än lukten men har man inte intresset så skulle lukten nog kunna driva en till vansinne.
Är de inte kastrerade luktar de mer och det är även individuellt, personligen tycker jag hannar luktar väsentligt mycket mer.
Mina illerlösa vänner och familj ser lite olika på saken; vissa tycker det luktar gott, andra känner ingenting och en del klarar knappt lukten..

Kan dom bli helt rumsrena?
Med konsekvent träning men det är ganska få som faktiskt har helt rumsrena illrar.
Det tar tid och kan kräva enormt tålamod.

Biter och river verkligen alla illrar på saker?
Illrar är generellt intresserade av gummi och liknande, eftersom det lätt fastnar i tarmen får man hålla allt sådant borta.
Mina har rivit sönder en madrass men det är väl det ända, tror jag.
De är ofta bra på att klättra och hoppa, duktiga och villiga att putta ner och runt saker.
Att illersäkring är ett hett ämne har sin förklaring liksom :)

Skulle mitt rum vara för litet ? Då jag även tänkt att ha dörren öppen ibland så den skulle kunna springa i hallen med och även fixa minst 5km ute plats till den som den kan vara i då jag är ute med den.
Jag skulle självinte  vilja ha illrar på en så begränsad yta och har nyligen gjort en stor förändring pga det, en så liten yta kräver en hel del aktivering från dej om illern ska vara lycklig.

Och sist men inte minst, Ca. hur mycket kostar en iller när man köper den (omplasering och från uppfödning) och i månaden? 
Seriös uppfödare ca 3000:-, omplacering ca 0-2500:-

Oj vad klockan sprang iväg, kan utveckla lite mer senare :)

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

JossanH
2013-02-14 12:32
0

Om inte din mamma vill ha Iller så kommer det inte bli bra om du tjatar dig till en. Illrar är så speciella djur att de verkligen inte passar alla och då kan det vara mycket svårt att ha illern i ett hem där någon inte vill ha den. Jag har nu illrarna i ett illerrum och har dom i en utegård några timmar varje dag. Jag har det så nu enbart för att vi bor i ett litet hus och har en liten bebis som jag inte vill ha ihop med illrarna. Tycker inte att det är optimalt och det luktar mycket mer när man har illrarna på en mindre yta! Det du borde göra är att ta med dig din mamma och hälsa på någon med Iller så ni båda får en uppfattning om vad det verkligen är för djur. Tyvärr kan kostnaderna lätt springa iväg då de ofta blir sjuka så fort de blir några år eller för att de äter något olämpligt. Jag ville ha en Iller från det att jag var 10 år! Men mina föräldrar sa nig så skaffade det när jag flyttade hemifrån 19 år gammal och såhär i efterhand var det verkligen tur att jag inte fick någon innan, det hade aldrig funkat..

Sajtvärd på Iller.ifokus

P4go
2013-02-17 11:57
0

Hemma hos mig blev det ju tyvärr så att vi fick flytta hem.              Mina föräldrar ville inte ha iller och det märks på Rora (illern) att hon inte alls trivs i deras närhet. Iaf inte min pappas. Alla måste verkligen vara med på det om det ska funka. 

Jag har henne i mitt rum och det är runt 19 kvadrat och det tycker jag är för litet för henne så hon får oftast vara ute i 3 andra rum också så blir väl 40 kvadrat yta hon är på och det känns även det litet då hon älskar att springa och busa. 

Så som dom flesta säger. Vänta tills du flyttat hemifrån. Och verkligen tänk över det. Finns så mycket som man inte kan göra för att man är så bunden.

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

JossanH
2013-02-17 15:56
0

Hehe, min pappa var totalt trakasserad av en av mina illrar. Det gick inte alls! Han bet honom vid varje tillfälle som gavs. Snäll pappa som var illervakt, som mitt i sommaren klädde sig i kängor och handskar innan han gick in till mig och ändå lyckades han bli biten i armen ;) Som sagt, alla är inte illermänniskor och då ska de inte tvingas vara det heller.

Sajtvärd på Iller.ifokus

P4go
2013-02-17 16:11
0

Precis samma här hemma. Så fort pappa kommer in på Roras område jagar hon honom. Dock lite bättre nu om pappa inte vet att hon är lös ute. Då reagerar han inte på henne och hon låter honom oftast vara. :)

Fast ah, alla är ju inte illermänniskor tyvärr.

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

catchic
2013-02-18 12:52
0

Är det illrarna som luktar eller är de lådan… Alltså deras avföring/kiss? Lägger mej i lite här 😃

JossanH
2013-02-18 13:00
0

Skulle sägs både och. Lådorna luktar om de är på en mindre och instängd yta (har mina illrar i ett illerrum och där känner jag av lådorna) men om de bor stort och man rengör lådorna typ en gång om dagen så brukar dessa inte lukta alls (hade dom på 100kvm innan och då kände jag inte sv lådorna). Men det som luktar mest är illerns kroppslukt skulle jag säga, förutsatt att lådorna hålls efter och inte är på en mindre/instängd yta.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Bogey
2013-02-19 19:51
0

Personligen tycker jag själva illern luktar gott (om de inte är i brunst) och min dotter tycker detsamma. Dock ansamlas deras doft i deras sovsaker och annat tyg de vistas i och då kan doften bli lite för mycket men tvättar man det regelbundet och man städar huset hyfsat regelbundet så tycker inte jag att det luktar speciellt.

Visst, de kan skunkfjärta ibland och det luktar illa men det går över ganska fort så jag ser inte det som ett stort problem.

Toalåda med träpellets luktar inte heller speciellt mycket så när som en och annan skunkfjärt i samband med besöket. Jag tycker kattlådor generellt luktar mycket mer.

När det kommer till pricksäkerheten på lådan så har vi en liten tös som är i princip 100% på lådan och en liten herre som är ca 90% pricksäker och som då och då sätter sig alldeles bredvid lådan, speciellt om det redan ligger en hög i lådan. Med en tidning runt lådan är det inget stort problem om än lite irriterande.

Men som nån skrev. Passa på och besök någon med iller och skapa dig en egen uppfattning. Själva kommer vi ev. att få besök nästa vecka.