Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1295 ggr
Clementinbarn
2013-02-17 13:51
0

Hosta?

Hejsan! För 2 veckor sedan tog jag och min pojkvän hem den underbara lilla illern Totte :) Under dessa 2 veckor så har han hostat en hel del, det vi inte riktigt kan få ihop är att han vaknar till när han sover och får hostattacker, men annars är pigg, äter, dricker, går på lådan och leker utan att hosta alls. Vi tänkte att det kanske satt något hårstrå som irriterade så vi testade att ge lite paraffinolja men det blev ingen förbättring. Vi åkte till veterinären för 1 vecka sedan och veterinären kände, klämde & lyssnade på honom och sa att allt lät bra men vi fick ändå metacam att ge i 5 dagar mot hostan, ingen förbättring av den heller tyvärr. Vi har även testat att ge honom lite bisolvon utspätt i vatten och jag tror att det kan ha hjälpt lite grann för stunden iaf men han börjar fortfarande hosta ibland när han sover. När han väl hostar så låter det lite som rethosta och varar i typ 10-20 sekunder. Vi håller självklart koll på honom hela tiden! Så jag undrar vad ni tror att det kan bero på? Enligt veterinär ska det inte vara något brådskande problem! Det var inte fel på hans hjärta eller lungor sa han som tur är. Men om det verkligen inte tänker ge sig snart så får det väl ändå bli en röntgen och ett blodprov.

"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor

UlrikaD
2013-02-17 14:53
0

Hostade han även i sitt förra hem? Det är ganska viktigt att veta. Gjorde han inte det så kan det ju vara någonting han inte tål. Sköljmedel på filtar eller liknande.

Clementinbarn
2013-02-17 16:46
0

Det vi vet är att han tydligen hade haft en "hostattack" dagen innan vi hämtade honom och att han hade varit förkyld några veckor tidigare. Hur länge kan en förkylning hålla i eller så? :o

"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor