Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 864 ggr
catchic
2013-02-14 16:06
0

En annons....

Hej! Jag undrar om det är någon som köpt iller av en som har annons på blocket nu. Han bor i Sjöbo. Ja vet att man inte får skriva negativt om nån å sånt men jag undrar om han har en seriös uppfödning då jag inte vill stödja någon som föder upp i små burar. På bilderna ser de ju jättebra ut iaf. Tack på förhand ❤

Grodan
2013-02-14 16:14
1

Också nyfiken…

Vad jag vet är de illrarna från de här "jakt-uppfödarna" lite mer aktiva, ev mer vilda. Har träffat några. Men hälsomässigt osv vet jag ingenting. Har besökt en gård där illrarna hade stora burar, men just han som annonserar nu känner jag inte till.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

JossanH
2013-02-14 16:52
3

De föds upp i små burar och det är inte helt ovanligt att de säljs med ohyra. Jag skulle säga att det inte är någon skillnad mellan jakt och "vanlig tamiller", många tamillrar är avlade från jaktlinjer. Att de ska vara mer vilda eller mer aktiva stämmer till viss del, men inte pga att de är sk jaktillrar utan för att de är dåligt hanterade av människor och illrar som levt längre tid på väldigt lite yta kan bli lite "hyper" och knappt vilja sova alls pga att plötsligt ha fått yta att röra sig på. Detta enligt egna erfarenheter av att ha tagit illrar som fötts upp under dåliga förhållanden och sedan levt instängda i sitt nya hem innan de omplacerats till mig. Ska väl även nämna att båda av dessa illrar jag tagit har varit från denna uppfödare och att de idag är som vilken tamiller som helst, efter mycket träning och kärlek. Jag hade aldrig velat stödja en sådan uppfödning.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Grodan
2013-02-14 17:01
1

#2 Men man avlar inte på sällskapsegenskaper, så jag skulle säga att de illrarna har ganska primitiva beteenden när man ser hur sällskapsilleraveln utvecklats de senaste 20 åren.

Jag kan tänka mig att dessa är ganska lik hur illrarna från farmar och zoobutiker var på åttio och nittiotalet.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

JossanH
2013-02-14 17:11
1

#3 en Iller som ska handskas med behöver vara snäll och lätt att hantera, och när det blev populärt med olika teckningar började även många farmare få fram fler tecknade illrar och dessa kommer i stort sett från samma grund. Jaktilleruppfödsrna upptäckte att de kunde sälja jaktillrar som sällskap och plötsligt blev annat än att jaga viktigt hos illrarna. Detta ser du iaf bland många större farmer (finns tom farmer i Norge som avlivar bitiga illrar för att endast snälla illrar ska lämna farmen) som funnit en stor marknad som tamillerförsäljare.

Sajtvärd på Iller.ifokus

sotlynx
2013-02-14 21:12
1

Sist jag var hos honom var för fyra år sedan. Min iller Irma som kommer från honom ursprungligen är den mest tillgivna varelse man kan tänka sig och 100 på lådan! Visserligen är hon på rymmen för tillfället, men det är inte hennes fel. Hans burar höll då lagliga mått men var ganska gamla och äckliga. Hanns illrar gillade honom, det märktes i alla fall. Han har i alla fall varit väldigt hjälpsam i jakten på Irma! Han är gammal men jag tror egentligen han menar väl. Tror inte han föder upp så mycket. Finns betydligt värre uppfödare då som säljer illrar på marknader som är både sjuka och alldeles för unga. Tror inte det är en bra idé att börja med en iller från honom i alla fall….

catchic
2013-02-14 21:13
0

Då blir de ingen iller därifrån 😞 jag vill ha från ett ställe där de inte handlar om pengar. Utan från någon som älskar sina illrar!

sotlynx
2013-02-14 21:14
1

Kan tillägga att det är burar utomhus!! Illrarma har inte varit inomhus alls!!! Kanske kan ge dig en bild om var man får handskas med om man köper av honom!

sotlynx
2013-02-14 21:16
0

Tror knappast det handlar om pengar när dom kostar 600kr… Han har nog inte lyckats sälja alla till jägare, det är nog bara så att han vill hitta nya hem till dom snabbt…

[pontusflicka]
2013-02-15 17:01
1

Min iller Abelynn kommer därifrån. Han har illrar i alla åldrar och är väldigt duktig. Jag tycker han är jätteduktig inom illrar, man kan fråga han och få svar på väldigt mycket. Min iller var gosig direkt. Dock så blev hon väldigt bitig när hon kom till mig, men det tränade vi bort. Han är jättesnäll och ingen iller är elak mot honom.. han hade flera stycken… säkert 20 vars ungefär hälften var hans egna. Kan inte säga exakt. Illrarna var i burar utanför, inte lagliga mått… men jag hade åkt 4 timmar om inte mer för att hämta min iller. Han tog ut alla illrar men ingen rymde, ingen bet honom… alla tyckte om honom. Han är väldigt gammal men har haft iller sen han var 15.

JossanH
2013-02-15 19:39
2

#8 ett stort problem är de som säljer för att bli av med illrarna så fort som möjligt då vem som helst får köpa oavsett hur mycket eller lite dom vet om djuret och det är därför vi har ett så stort problem med mycket omplaceringar.. Köper man en Iller vars föräldrar sitter i en liten bur så ska man vara medveten om att man just då hjälper till för farmaren att fortsätta hålla illrar på det viset. Jag har gjort det misstaget en gång, men aldrig mer! Jag vill helt enkelt inte att några illrar ska leva sina liv i alldeles för små burar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

catchic
2013-02-15 22:52
0

Så ja tänker åxå… Å därför vill ha från nån som har dem inne å bryr sej mycket om dem… Eller tänker ja fel då? För ja vet inte mycket om illrar men ja tycker inte om Burar åt några djur helst 😞

JossanH
2013-02-15 23:17
1

#11 tycker du tänker helt rätt! Vi har alla ett ansvar för att djur ska ha det bra :) har du inte träffat illrar innan så åk gärna och hälsa på någon med Iller!

Sajtvärd på Iller.ifokus

sotlynx
2013-02-16 00:10
0

Hälsa gärna på någon med en sjövild okastrerad hane, så du VERKLIGEN får ett smakprov på hur första månaderna med eller kan vara! :P

catchic
2013-02-16 10:53
0

Haha.. Ja har hälsat på några illrar, men ingen okastrerad hane dock 😜 Ganska lugna då… Fast dom verkar vara lika fulla med bus oavsett ålder.?? Vad heter färgen ljusbeige… Bara pastell eller? Jag längtar till den dagen ja får hem en liten älskling, å de är svårt att inte ta första bästa!!! Tur man har ett ställe att fråga om råd! Tack för bra svar alla 😃

JossanH
2013-02-16 11:24
1

#14 pastell kan vara allt från ljust beige/kola till mörkare.

Sajtvärd på Iller.ifokus

catchic
2013-02-16 14:30
0

Har planerat i flera månader Att skaffa iller och suger åt mej all kunskap ja kan…. Vet någon om en som föder upp pasteller? Eller en pastell hona som behöver nytt hem? När är de oftast kullar föds? Månad typ?

Clementinbarn
2013-02-16 14:40
1

#16 OM jag inte minns fel så planerar illernettan i närheten av Skövde att föda upp en kull med pasteller. Du kanske kan kolla med henne? Dock kan jag inget lova 🙂

"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor

catchic
2013-02-17 12:29
0

Skulle inte kunna åka bara för att kolla för enkel resa är ca 60 mil för mej till Sjöbo… Undrar hur långt de är till illernettan från mej…

catchic
2013-02-17 12:31
0

Till skövde är de ca 23 mil enkel resa för mej… Mycket bättre!!! 😃