Illerannons
Jag såg en annons på en iller i tidningen idag och det stog att illern var väldigt snäll och så men isåfall vf bortskänkes den då?
Här e ni bra roliga.- I ett annat inlägg får någon på huvet för att hon vill sälja/omplacera sin iller till "överpris" Här ifrågasätts en anons på en iller som bortskänkes. När är ni nöjda igentligen.
Ta inte de personligt #0
Men man börjar undra hur de funkar här inne 
Just #0 är ganska ny här och har inte varit inne i illersvängen innan så hon ställde helt enkelt en nyfiken fråga.
Sara
mm men jag bara tyckte att det var konstigt när många tar så himmla mycket för sina illrar
# 0 En del sätter hemmet före priset och ger bort djuret till ett gott hem.
Eller så kanske de måste bli av med illern snabbt.
Sara
det finns många anledningar till att folk omplacerar sin iller. det behöver inte vara för att den e bitig. det kan vara så att de blivit allergiska, måste flytta osv osv.
#4 tror samma sak..hade gladeligen skänkt bort alla mina djur om jag visste att de fick ett livslångt kärleksfullt hem, om jag skulle göra mig av med dem.

#6: Säger som dig.
#1: Allt är inte svart och vitt. Tyvärr är det svårt att få alla att förstå det. Men jag tror att du kanske hakar upp dig på att vi har lite olika åsikter i frågan. det finns de som tycker det är jättebra att ta massor för en omplacering och de som inte tycker man ska ta något om det inte går genom en förening. Och dessa olika röster hörs. Vi är i alla fall över 700 medlemmar här inne, klart inte alla tycker lika. Det är väl det som gör att vi får diskussioner. Alla kan inte tycka lika. Då vore det rätt trist dessutom. För tänk vad forumet lever upp då det blir det minsta lilla tjaffsande i en tråd. Då kommer alla de som bara skriver när det tjaffsas in och det blir verkligt liv i luckan. Så hipp hipp hurra vi tycker olika och forumet lever ;-)
Allt är inte svart och vitt, vi har massor med gråa nyanser med. Och många individer med egna åsikter.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag förstår inte åsa att du kan låta så glad när folk säger dins åsiker, och då tänker jag på lite dummare åsikter som man kanske kan ta illa upp på eller bli irreterad på och ändå svara bra på det. Syftar inte på någon speciell nu.

Det kanske är så att om jag inte svarar med ett leende så orkar jag inte alls.
För jag har börjat lära mig att oavsett vad och hur jag svarar så irriterar jag någon eller gör någon ledsen. Man kan aldrig göra alla nöjda. Och det kan ingen annan heller.
Så antingen lägger jag ner, eller försöker ta det med ett leende. ;-)
Audiatur et altera pars
Tyvärr är jag inte en av dom som ger mig in i tjaffs debatter.
Jag är tyvärr jävligt konflikt rädd vilket jag jobbar på.
Jag tycker och tänker en massa men yttrar de inte alltid :P
Sen har jag inga synpunkter på att folk har olika åsikter. Som du säger är de juh de som gör forumet.
Jag är medveten om att inte alla tycker lika.
Men även jag som hörs sällan har rätt att ha min åsikt eller hur?
När man är på ett forum får man självklart tänka på att allt alla skriver inte stämmer med vad jag tycker och vise versa.
Och jag anser inte att jag bara ser saker svart eller vitt.
Tycker bara de va kul/lustigt att i ena tråden bjäffsas de om för höga priser och sen kommer en annan där de ifrågasätts när en omplacering skänks bort.
Är man ute efter pengar när priset är för högt?
Jag vet att många sätter ett högre pris på omplaceringar för att inte dra till sig "skit köpare"
Som jag redan skrivit i de andra inlägget, men som ingen ser *förvånad *not** är att visst de e fördjävligt att en iller/djur sätts ut till högstbjudande, de säger jag inte emot. Men de jag reagerade på va att alla tjabbar om att priset är för högt. 2500 alltså. !!! De va någon snäll som erbjöd sig att låna Kitty 2500 så hon kunde köpa illern. Super snällt men de verkade ingen annan tycka för då stödde man minsann henes auktion i princip.
Sen skänks dom bort?
Ja då diskuteras de om dom är pålitliga som skänker bort djuret. Gör man de för att den är aggresiv? klarar dom inte av den osv osv.
När jag lämnade ifrån min Torkel hade jag satt 1000 kr i anonsen. Jag fick 200. Jag ville inte ha mer pengar för de viktigaste va att han fick de bra och de fick han vekligen.
Vi bestämmde 200 som en symbolisk summa.

Vad jag hakade upp mig på i den annonsen var att i det här fallet vardet inte frågan om att solla bort oseriösa. Det var till högstbjudande med ett startpris som var 1000:- högre än vad tjejen köpt illern för en månad tidigare.
Det är inte för djurets bästa. Det du gjorde med Torkel har jag aldrig sagt ett ord om. Men den här annonsne och fler med den som dykt upp tycker jag är vidriga.
Självklart får också du ha dina åsikter. Har inte sagt annat.
Dock känner jag kanske ofta att jag inte får ha mina eftersom jag råkar ha oturen att starta denna sajt. Jag har på senare tid enbart gått in och modererat. Förrutom att jag började skriva igår som privatperson igen. Känns lite trist faktiskt att hata att gå in på sajten man startat för att man inte törs skriva vad man tycker som privatperson. Allt jag skriver här inne skriver jag i egenskap av privatperson som skaffade min första päls för över 20 år sedan och uppfödare. Såvida jag inte skriver under med att jag är Sajtvärd. Jag ser skillnad på de olika tillfällena och hoppades i ett svagt ögonblick att även andra kan göra detta.
Med detta ville jag väl bara ha sagt att alla måste få skriva och alla måste få tycka.
Audiatur et altera pars

#10 Ingen har ens nämt i den här tråden att det är fel att skänka bort en iller. Det var bara en fråga som så många andra utan att välja sida över huvud taget.
#11 Du är uppskattad på forumet oavsett om du är Sajtvärd eller inte! Så det så! Och om ingen annan tycker det så tycker jag det för alla… för jag tycker då alltid en massa! :) Och det var superkul att spåra ur med dig (och de andra!) igår ska du veta! Uppskattades mycket från mitt håll. Så det så :D

Råkade bli så med min senaste iller "Rocky" att han behövde omplaceras. Hade inget alls med han att göra då han var det snällaste i illerpäls..var nog det som gjorde det så svårt. I det läget hade jag inte kunnat tänka på pengar…Tog en symbolisk summa på en krona per tass då det sägs att gratis för med sej otur..hört det nånsstans. I det läget efter många månaders vånda och jag bara råkade trilla över ett hem där jag såg han trivdes i så kändes det som det rätta att göra för att han skulle få leva bra sina sista år. Han var då redan 6år om jag inte minns fel. Hans kompis blev en lika gammal och lika lat herre..
Tror man ser stor skillnad på om man levt länge och älskat varelsen som sitt barn och sen om man haft den en kortare tid och märker det inte funkar av någon anledning. Är säkert annorlunda nu då man når varann så bra över internet..men då var jag mest glad för det.
kunde inte låta bli att lägga mej i här oxå..hehe
Du gjorde det bra för honom :)