Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 562 ggr
jessicanilsson
0

hjälp! nu!

idag har min lille kille varit jättetrött och seg, vill inte gå ut, busa etc. har tappat glansen i pälsen och vill inget alls! han har kräkts stora mängder, något oranget vattnigt! vad kan det vara?

skrellet
0

har han ätit nått olämpligt? går han på lådan? har du gett han vatten?

LinLin
0

Ring en veterinär iallafall??

jessicanilsson
0

nej inte vad jag vet!!!! han har druckit vatten men han är inge sugen på mat! har inte sett att han har gått på lådan, men han gick dit och spydde… han ligger och småskakar nu som om han skulle frysa ungefär.. blir så orolig!

jessicanilsson
0

får inte tag på nån nu!!!!!!! men vi åker i vilket fall i morgon! vill bara ha ett hum om vad det kan vara!

skrellet
0

dem brukar spy om det är stopp i tarmarna. då är det viktigt att kolla om den har bajsat. om den inte har det så bör du ge parafinolja snarast.

jessicanilsson
0

får panik här! någon som har nummer till en veterinär som man kan rådfråga nu?

skrellet
0

Universitetsdjursjukhuset

Jour

Smådjurskliniken tel 018-67 26 80
Alla dagar, dygnet runt

jessicanilsson
0

han har bajsat en liten klick och det var någon gummibit i det!!! så nogot måste ha fastnat!?! eller?

skrellet
0

har du tur så är den gummibiten det som var boven.

försök att tvångsmata honom, jag gav tess gegga blandat av vatten, illermat och vetegroddsolja när hon hade fått stopp i tarmen.

tvinga i vatten, det är viktigast. och kolla att han bajsar mera sen

Madde
0

Hmmm, vart bor du??

Om du vill och har msn så kan du skriva till mig. madde148@hotmail.com eller om du vill prata med någon över telefon så finns jag här, förstår hur orolig du är. 0581-10212

Min iller benjamin hade stopp i halsen och tarmen. Och det slutade tack och lov bra.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

jessicanilsson
0

nu har han bajsat mer och det kom en till stor gummibit. han har ätit och druckit och är mycket mycket piggare!

tack för hjälpen

Madde
0

Fortsätt och ha honom under uppsikt. Och att han inte blir uttorkad.

skrollan
0

och att ha  fortsätter att dricka :)

Stj3rnfallet
0

Kan det inte bara vara galla då? Mina hundar kräker ju orangeaktigt när de äter dåligt,, Galla alltså.. Men jag vet inte om det är det.. Han kanske har fått magsjuka eller nått annars..

Madde
0

fast det kom ut gummi med bajset så något har han ju helt klart fått i sig.

sarae
0

risken finns alltid att något mer sitter kvar i tarmen. illrar är oerhört duktiga på att dölja sina symptom, så när de väl visar att de mår dåligt är det ofta akut!

Sara
0

Bus sprang runt här och har spytt en hel del de 10 sista minuterna. Så jag har dissekerat alla spyor (halvsmält mat) och inte hittat ett jota.

Så jag gav en dos parafinolja med vetegroddsolja i (skitungen vägrar äta annat än vetegroddsolja som godis) och nu är han tipptopp igen. Dock har han inte bajsat så jag ska hålla kollen på det med.

Jag har heller inte hittat nåt som är tuggat på. Alla gummi lekisar är borttagna innan han kom.

# 0 Jag säger som Sarae, det kan finnas mer kvar!

Sara

Madde
0

oh ja det kan verkligen finnas mer. Usch ingen rolig historia om det finns mer. Det kan ju gå riktigt illa och det går så snabbt.

Stj3rnfallet
0

Oj, jag orkade inte läsa allt :P Om det kom gummi, så har den ju ätit ngt olämligt =/

Nettan
0

Har du paraffinolja hemma så föreslår jag att du ger en rejäl dos på 15 ml (1 msk). Då kan eventuella resterande gummibitar flyga med ut av bara farten.

jessicanilsson
0

idag är han helt som vanligt. han dricker och äter som vanligt och basjet ser ut som det ska! inge mer spya heller. behöver jag  fortfarande vara orolig eller räcker det med  uppsikt (som alltid)

ringde landets alla veterinärer igår…

skrollan
0

håll fortfarande uppsikt ! Lycka till :)