Ihopsättning?
Hej. Har en iller kille på snart 3 år och har fått kontakt med en kille som behöver nytt hem åt sin lika gamla iller . Jag öppnar gärna mitt hem åt en till iller och har massor av tid. Men hur gör jag ihopsättningen bäst? Jag har ingen tillgång till nya ytor :s
Jag brukar ta mina illrar på en promenad och då en lååång promenad innan nya illern kommer, sen låter jag alla sniffa på varandra genom transportbur. När mina illrar somnar så släpper jag ut nya illern så att den får lära sig känna ny miljö utan andra som hoppar på den. Jag lämnar de så så de får lära känna varandra och vid bråk särar jag inte på de, om det rinner inget blod och det har aldrig hänt. De kan bajsa och kissa på sig och det är ok. Om man låter de vara så tar det kortare tid för de att bli sams. Jag hellre städar 2 ggr extra än har 2 läger med illrar hemma. Om de skulle bråka väldigt mycket hemma så kan du prova att ta de ut på en promenad.
Välkommen till ferretplanet.se :)
Smidigast brukar vara att ta med både ny och gammal iller på promenad och då märken man oftast direkt på vilken nivå de ligger om det går att ha dom ihop inne på en gång eller om det finns risk för slagsmål. #1 skulle det bara innebära städ 2 ggr extra vore jag glad ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Det är inte säkert att det blir problem med ihopsättningen :)
Tack . Bra tips . . Spännande :)
Nu är det nära..
på fredag beger jag mig iväg för att hämta hem vår nya familjemedlem.
sen ska ihopsättning påbörjas.
har kaffat två neutrala platser som jag kommer kunna låta dem träffas på. massor med distraherande leksaker och godis.
spännande och pirrigt =)
I fredags skulle vi hämtat nya illerfluffet med öppna armar men åkte hem tomhänta . Chicco och jag. Manen vi skulle möt upp hade fått familjetrassel ännu en gång och vi har nu inte haft nån mer kontakt. Tråkigt att det blir så. Hoppas att det löser sig för dem.
Jag är ledsen att behöva säga det; men det är inte ovanligt! Ett tag kunde man banne mig inte lita på att man skulle få något djur oavsett vad man bestämt tidigare. Jättetråkigt när man ser fram emot att få hem en ny familjemedlem :(
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ja. Det tog hårt. Hade förberett allt i minsta detalj .. Tråkigt men sant. Hoppas på att vi hittar en ny fluff snart