Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 600 ggr
EmelieNorling
2013-02-11 10:08
0

Kiwi bits!!

Jag vet att illrar gärna testar att bita sin nya ägare eller gillar att bitas när de leker eller busar! Och det hade jag absolut räknat med när jag skaffade iller.

Men Kiwi bits ibland utan anledning! Jag skulle bära upp henne, vilket jag gjort väldigt många gånger innan utan problem! När jag väl höll henne så bet hon mig. Jag släppte ner henne på golvet och då hoppade hon på mig och ville bitas igen och igen. Jag satte mig i soffan och efter kom hon för att bitas ännu en gång! Det slutade med tre fina bitmärken på handen och i foten. Detta var INTE på lek då jag vet hur hon leker…

Gjorde jag något fel? :S

Eller hur ska man få sin iller att sluta bitas när de väl biter?

FerretCrow
2013-02-11 11:11
0

Hon kanske helt enkelt inte ville att du skulle hålla i henne och sedan blev hon triggad av det och fortsatte

keewee90
2013-02-11 11:16
0

låter som vår alvin, men han lyckades vi inte tillrättavisa.

du får säga till henne. typ säga NEJ! eller FY! mkt högt så hon hör på dig att det inte är okej.

sokkertoppen
2013-02-11 13:24
0

min gjorde lika.
fötterna hela tiden, samma som du beskriver när man tog upp honom osv.
var vääldigt nära på att ge upp ett tag!

vi straffade med att sätta honom i transportburen när han blev för bitig och inte lyssnade. funkade bra.
hade även stora sockor, så när han bet, fick han bara tag i en socka (vilket va väldigt tråkigt) så han slutade :)

JossanH
2013-02-11 16:48
0

Nu får du börja om från början med träningen. Det som jag upplevt gett bäst resultat är att berömma varje gång du tar i henne och hon inte biter eller som hon kommer fram till dig utan att bita. Biter hon så kan du antingen ignorera eller säga ifrån med ett AAH AAH eller ett SSCCHH.

Sajtvärd på Iller.ifokus