För stor mjälte..
Någon som har opererat sin iller som hade för stor mjälte? som kan berätta hur det gick på operationen och hur mådde illern efteråt?
kan vara bra att veta! Då jag ska ringa tid på måndag åt min iller sammy.
Jag är livrädd att det kommer hända nått med sammy på operationen
så jag vill gärna höra hur det har gått för er när eran iller blev opererade..
Min iller Dollar hade en förstorad mjälte som Marianne Tornvall på mälarens smådjursklinik opererade bort. Jag har inte märkt nån skillnad på honom alls efter den operationen, det tog ett tag för honom att återhämta sig(några dagar extra) han var sövd länge för att han hade binjuretumör samt mastcella tumörer med som plockades bort. Men 2 år senare nu mår han än bra o är en glad herre
Gör du det hos en duktig veterinär ska det inte vara några större problem. Det är ju dock alltid en viss risk när man söver ett djur men mjälten bör ju tas bort så det är en risk man får ta. Det du bör tänka på är att illern får vila i ca 5-7 dagar för att inte stygnen och såret ska belastas i onödan. Stäng in honom i en bur utan klättermöjligheter eller i en hage. Se till att han har möjlighet till varma bäddar att sova i. Inget bus eller klättrande första dagarna. Sedan kan du börja låta honom vara ute i huset på lite övervakad promenad om han blir frustrerad av att vara instängd. De brukar ofta föredra att sova ändå de första dagarna efter operation.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Sist jag var hos veterinären så hade sammy en liten mjälte men nu vill jag boka om en ny tid för att se ifall den har förstorat upp eller om den är liten fortfarande då marianne sa att när den var liten så behövdes ingen operation men nu vill jag vara på säkra sidan liksom så. Alltid bra med tips ifrån andra iller ägare som oxå har opererat bort mjälten på sina illrar så man kan vara lite förberedd!