Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 783 ggr
EmelieNorling
0

Honung på illerns mage?

Hejsan!

Det är så att jag har hört talas om att det finns speciella oljor eller honung man kan lägga på illerns mage, vilket ska vara väldigt uppskattat!

Är det någon som vet vad oljorna eller honungen heter och vart man kan köpa dem?

Väldigt tacksam för alla svar och tips! :)

Odis
0

Laxolja funkar utmärkt tänk bara på dosen ca 1 tesked 2-3 gg i veckan. Finns att köpa i välsorterade djuraffärer här hemma har vi salmopet laxolja. Vanlig matolja vet jag att man kan ge men hur nyttigt det är vet jag faktiskt inte. Laxoljan är uppskattad och bra för pälsen. Sedan finns det vitaminpasta som man kan köpa, tror ferretplanet.se har=)

Bogey
1

Sötsaker som honung bör man undvika då illrars insulinsystem lätt blir stressat av socker och andra kolhydrater vilket ökar risken markant för tumörer i deras bukspottkörtel.
Växtproteiner kan en iller inte tillgodogöra sig så det bör man också undvika så sträva efter att all mat och godis som du ger din iller är köttbaserat och har ett lågt innehåll av olika kolhydrater.

Vanlig olja att droppa på magen vid t.ex. kloklippning är vetegroddsolja och kan köpas i de flesta välsorterade zoo-butiker.

Laxolja kan man också ge som vitamintillskott fast illern luktar inte så gott efteråt om man droppar det på illern mage. Det brukar också gå att finna i olika zoo-butiker.

Kallpressad rapsolja är också ganska vitaminrik och kan ev. ges som godis vid t.ex. kloklippning. Det kan du använda i din egen matlagning också och det ger en god lite nötig smak som bl.a. passar i olika wok'er, och du hittar det i välsorterade mataffärer.

Vanlig matolja uppskattas säkert också men är inte så näringrik så det är nästan bara fett (=energi) för illern.

JossanH
1

Eller vitaminpasta- gimpet multivitsmin för katter.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
0

Vetegroddsolja från 4S är väldigt uppskattat :)

VeronicaKahlbäck
0

Onödigt socker är inte att rekommendera som redan är nämnt men tål att upprepas.

Här finns det vetegroddsolja men den klibbar bara runt på allt och är sjukt svår att få bort så bara det tar slut (drygt som attan) tänkte jag hålla mej till enbart Gimpets vitaminpasta.
Finns superbilligt på zooplus.dk :)

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Bogey
1

Fast Gimpet vitaminpasta är ganska sött det med, fast de små mängder man ska ta så gör nog vitaminerna i pastan mer nytta än det söta gör skada. Men det är nog bra att känna till att vitaminpastan är  ganska söt den med.

Ceciliaolucifer
0

#6 Finns det socker i vitaminpastan? Står inte i innehållsförteckningen. Men har alltid haft känslan av att den är söt och innehåller socker.

Bogey
0

#7 Tillsatt socker har de nog inte gjort men malt extrakt innehåller en hel del sockerarter. Man brukar använda maltextrakt istället för socker i ölbryggning för att få ett fylligare öl. http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=3785

Sen har de ett dervivat av laktos i, och laktos är också en sockerart även om jag i det här fallet inte vet hur mycket det är kvar av själva laktossockret i derivatet.

Innehåll:
Malt exstracts, oils and fats, yeasts, derivates of vegetable origin, lactose derivative with TGOS (1%)

Det framgår inte av innehållsförteckningen vad de vegetabiliska derivaten är heller, men om nån hittar en bättre innehållsförteckning så är jag tacksam.

Nu är ju inte pastan söt som honung eller socker men jag råkade ha lite kladd på ett finger som jag i ett obetänksamt ögonblick smakade på innan jag kom på att det var illrarnas vitaminpasta Skäms och det smakade sött. Inte sockersött men rätt sött ändå.

Och ja jag ger också våra illrar vitaminpasta men inte mer än en sträng på 5mm per dag och iller.

Ceciliaolucifer
0

#8 Jag har också smakat på den Tungan ute.

enbartmalin
0

Och jag med! ;D

Hälsningar Malin