Sanering...
Fan. Trodde verkligen inte att det skulle gå så här långt…
Jag och min dåvarande sambo hyrde en lägenhet tillf för en månad sen ungefär. Vi hade då en överenskommelse med hyresvärden att jag skulle få komma tillbaka till lägenheten och bo där efter sommaren, då han behövde sängplatserna i den (hyrde möblerat).
När vi flyttade dit så frågade jag honom om det var ok att ta med min iller och han sa att det skulle gå bra. Han har själv jagat med iller och så, så han hade kunskap om dom. Tyvärr så präntades detta aldrig ner på papper…
Nu när han har kommit upp i lägenheten igen så tycker han att det stinker iller och enligt hans ord är lägenheten "obebolig". Okej, tyckte jag. Det sitter troligtvis i mina saker som jag hade kvar ändå. Så jag fixar en ny lägenhet och åker till Visby (bor i Värnamo över sommaren) tillsammans med min föräldrar och verkligen rengör lägenheten med luktsaneringsvätskor m.m, så lägenheten blir tipp-topp!
Trots detta så tar han in en sanerare i bilden och påbörjar en sanering utan min vetskap. Hade kännts bättre att ta in en vi fått välja, då han känner denna sanerare. Detta kommer troligtvis att bli en kostnad på 5000:- eller mer… Pengar som inte känns så kul att lägga på det, då jag vet att all lukt försvunnit. Tror att det bara är inbillning nu… Trots detta har de kontaktat "expertis" och de menar att illern är som ett skunkdjur och är nästan omöjligt att få bort.
Frågan är nu om någon har erfarenhet av detta? Hur gör jag nu? Och är kostnaden något som ens hemförsäkring kan täcka?
Fan! Orkar inte med mycket mer.

Skämtar de`?
Jag har bott i riktigt små lägenehter, och visst, nog kan det lukta lite iller när man bodde där och inte haft möjlighet att vädra. Speciellt i ettan. I e1,5:an jag bodde i blev det inte alls lika instängt, och luktade knappt alls. Lite djur kanske, men inte specifikt iller. och absolut inte skunk. Efter en vardagsstädning (dammsuga, torka golv, rensa lådor och vädra) så luktade det knappt något heller. Och efter vi flyttstädat luktade det absolut inget alls. Så det låter mer som inbillning…
Såvidare du inte har en brunstig okastrerad haniller, då kanske det luktar detså mer…?
Att det skulle vara omöjligt att få bort? Mja, om illern stod och gnuggade skunkkörtlarna och skunkade direkt på tapeten kanske det skulle kunna tänkas sitta kvar lite skunk-doft. Men hur troligt är det? Sanerarna hade nog ingen erfarenhet av illrar… Inte direkt en skunk… *arg* Iom att de tillkalladesanerare utan din vetskap känns det som svårt att de skulle ha rätt att kräva dessa pengar av dig. Tycker du ska kontakta *tänker tänker* hyresgästföreningen, heter de va? De kan ge dig rättsliga råd om vad de har rätt eller inte att göra.
Jag tror att man först alltid får tillfälle att ordna det själv, hur sen om man gör det själv eller hyr in är upp till mig. Sen ska det besiktas innan han får kalla in sanering hur som helst.
Men tyvärr så är det ju inte så mycket du kan göra åt den saken då det redan är gjort. Men jag skulle göra som AlbaStiffler föreslår, ta kontakt med hyresgästföreningen och hör dig för hur du ska ta nästa steg.

Vi fick betala golv i våran förra lägenhet på 2500:- då vi kom i olag med nya hyresgästen som ångrade sig och vill ha kvar sin lägenhet vid bytet. Han försökte verkligen allt!
Min svärmor hade illrarna hos sig och hon städade och vädrade ut eftersom de skulle flytta, det tog 14 dagar innan illerlukten försvann sa hon.
Guu men va tråkigt pitya, ni som städade och slet midsommarhelgen och dina föräldrar som kostade på resa och allt! *suckar*
KRAM
#0 Det stank det inte iller, när jag hälsade på hos er. Alla djur avger lukter, även vi människor. Låter mer som om han vill ha en betald rust av lägenheten. Kolla med hyresgästföreningen (ring även om du inte är medlem) och fråga om hyresvärden har rätt att ta in en sanerare, när du redan sanerat, utan att ge dig en möjlighet att själv ta dit en för utlåtande.
Har ni använt saneringsvätskor, så borde det inte finnas någon lukt kvar, möjligtvis saneringsvätskan som behöver vädras ut, vilket kan ta några dagar. Enligt samtal jag haft med Anticimex, så är det lättare att sanera efter iller, än efter katt. Lukt av kattkiss är nästan omöjligt att få bort till 100%, den kommer oftast tillbaka.
Lycka till! Ammi
Där jag bodde innan i Billesholm, ville Bjuvsbostäder förbjuda mig att ha iller, jag kontaktade då hyresgästföreningen hur jag skulle göra då jag inte ville göra mig av med mina pälsar. Dom sa då att dom inte kan förbjuda mig att vilket husdjur som jag väljer att ha, inte så länge som det är godtjänt av jordbruksverket att ha illern som husdjur i en lägenhet. Och nu i vintras när vi flyttade in till HBG så frågade jag igen, men det ända dom sa var att jag fick ha iller/illrar bara det inte blev en sannitär olägenhet som dom kallade det. D.v.s att det inte får lov att vara skit och kisshögar på golvet eller i trapphuset. Och det får dom inte en chans på, man torkar ju upp dom ev olyckor som sker utanför lådan, och det tar man ju på en gång. Men för säkerhets skull, så hör med hgf lokalkontor hur du ska göra.
Det är riktigt jobbigt det här. Man blir så jävla liten och maktlös i ett sånt här fall.
Jag har pratat endel med min farbror som är fastighetsmäklare och han säger detatt skulle det bli en rättslig sak av allt detta så förlorar vi stort.
Ska ta kontakt med hyresgästföreningen, trots att jag inte är medlem… Hoppas bara på att det här ska ta slut snart!
#6 Det låter ju inte trevligt! Din farbror bör ju ha rätt bra koll på läget :-( Jo, visst känner man sig maktlös ibland. Vi ses när du får tid och ork! Lycka till, kram Ammi
men hur är det om man är med i hyresgästföreningen? Då har man väl större chans och få hjälp av de ifall det skulle bli en rättsak??
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
#8 Jo, men tyvärr så är hon inte medlem och kan inte få den hjälpen :-(
nej det är sant att hon inte är medlem nu. Men jag undrade om man inte fick hjälp om man var medlem. Men jag har fått mitt svar i alla fall.
Jag är medlem och fick hjälp när hyresvärden ville att jag skulle betala ca 20 000:- för att illrarna hade kissat sönder ett trägolv.
De ansåg att illrarna hade kissat så mkt att de var tvugna att byta allt under golvet oxå. Till saken hör att golvet endast var ett undergolv som slipats och det var upp till ½ cm stora glipor mellan brädorna.
Tack vare Hyresgästföreningen slapp jag betala.
20 000:- är 22 år medlemsavgift och jag har fått hjälp med många fler saker.
Sara
Ja du det är verkligen värt och vara med i hyresgästföreningen när det väl händer något. Har själv varit med i 5 år nu och har inte behövt använda det men tur är ju det, inte något man vill behöva utnyttja.
Fick mailet från saneringsfirman idag (vidarebefodrat från hyresvärden). De jämställer saneringen med en brandsanering!
Vi har nu sanerat eran lgh på Tunnbindaregatan 18. Luktsmittan har minskat avsevärt. Vi har utfört Jonisering 4 dygn. Ozon behandling 2 dygn. avslutning av saneringen med kem-medel (Bio-One) ett medel som neutraliserar lukt som stör. Vid tex en brandskada har denna sanering räckt till. Men entrerummet är så pass smittat att samtliga inredningsdetaljer som innehåller textilier bör bytas ut eller kläs om. Vi har enbart goda erfarenheter av ozon mot lukt, men er Lgh är så pass luktsmittad att det ej går att sanera delar av inredning (beskrivet ovan). Vid contact med Ocab regionalt så rekommenderas dessa åtgärder.
oj då, lät ju inte positivt.
#13 Företaget är ju specialicerat på "brand- och vattenskador", enligt deras egen hemsida! När det gällde sanering, fanns följande länkar:
Asbestsanering - Brandsanering
Elektroniksanering
Klottersanering
PCB-sanering
Radonsanering
Rörisolering
Visst dom kan säkert ha kunskap om sanering efter husdjur.
Jag tycker det hade varit lämpligare att anlita Anticimex, som är specialicerade på skadedjur, och har stor erfarenhet av sanering efter husdjur. Speciellt när man tänker skicka räkningen till någon annan!
Men det är ju mitt tyckande *suck, sicken smet*
Fått ett till mail… Nu tycker han att jag ska ersätta en bäddsoffa för 8500:-. Som de knappt ens varit i! Det börjar gå till överdrift nu… Min pappa tycker samma sak och skrev ett halvsurt mail till min hyresvärd nu, så vi får väl se vart det tar vägen härifrån…
Han påpekade också detta med saneringsfirman… Och det att de troligtvis är partiska. Anticimex hade känts mycket bättre.
Fan vad jag ogillar detta…. suck.
Usch, fy va hemskt. lider med dig.
Ja du, en orsak till att man ska vara med i hyresgästföreningen.
Hoppas det löser sig till det bättre för dig.

Min mamma jobbar inne fpå hyresgästföreningen i Örebro ska prata med henne när jag får tag på henne..
Om du inte är medlem nu så gå med dom nu omedelbart dom hjälper dej även ifall du blir medlem när du redan har problem!
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
#18: oj, ja de vore ju bra och bli medlem i såna fall.