Kostnader Iller
Hej!
Jag har funderat på att skaffa en iller och har läst runt lite här och där. Men jag undrar vad en iller kostar per år ungefär? Och vad är det för bas kostnader?
Försäkring - Agria (har för mig att de är de enda som har iller?) vet ej pris men lätt att kolla upp
Lådmaterial beror på vad du väljer att ha , har för mig att brännpellets är billigast i längden (ca 45kr /16kg och räckte i 3 månader för 1 iller har jag läst)
Du kan ju alltid jämföra olika iller torrfoder på nätet och det är svårt att säga hur mycket en iller äter då det är olika och sen äter de mer på vinter halvåret vad ja hört . Men ca 30-60g per dag , Eller har jag fel nu ? rätta mig isåfall !
(Vitalin, totally ferret. kattfoder som funkar för illrar: Carnia lynx & Orijen)
Resten får någon annan svara på då ja inte har någon iller men kollat runt bra länge ;)
Sen leksaker köper alla här inne hela tiden , verkar inte finnas något stopp när IKEA finns ;) Men leksaker + lådor + filtar m.m. de är ju en engångskostnad !
Okej tack för tipsen! :-)

Enligt mej är illrar ganska dyra i drift men det är också något relativt.
Försäkringen går numera på 650 kr år vilket jag aldrig skulle välja bort men ja den garanterar inte direkt ett smärtfritt vetbesök med ett tak på 10 000, fast självrisk på 700 samt en rörlig på 25%..
Oftast väljer du att göra en kemiskt kastrering vilket kostar runt 1500 per gång och görs ca varannat åt sen är det vaccinering årligen.
Lådmaterial beror på vad du väljer men eldningspellets är som ovan nämde både billigt och drygt medans det för mej gick åt en låda everclean per iller och månad á 199 kr före vi bytte.
Foder är väl den billigare biten om man bara ger torrfoder och går kanske i väldigt runda tal på runt hundringen i månaden men många kompletterar gärna med foderdjur osv vilket blir andra summor.
Ja leksaker, sovsaker och annat mer eller mindre nödvändigt brukar dra iväg en del men går att komma undan med mer eller mindre billigt beroende på vad man är ute efter.
Räknade på vad mina illrar kostat mej förra året någon gång, tre som jag hade haft ett helt kalenderår och en som kommit in senare men snittade på nämre 1000 lappen i månaden och vetkostnaderna hade då inte varit hutlösa och ovanstående kategori med saker var inte inräknat.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Iller är inte billig i drift direkt :P
Om jag räknar ut mina år med iller i månader så är det nog i snitt 3000:- i månaden.
Då räknar jag med alla mina iller kostnader, dvs även veterinär.
Jag har just nu 5 st, med har även haft "endast" en.
Jag skulle räkna på 1 iller ca 500kr/månad, det kan bli mer eller mindre beroende på månaden, man bör ju även spara för eventuella veterinär besök.
Hälsningar Malin
Grundkostnaden för en iller per månad skulle jag inte tro hamnar på mer än runt 300kr. Då är det förskring på ca 55kr/mån, Ett bra foder, och strö i lådan. Sen för stimulering behöver man leksaker och lite myssaker :)
Allt över det är ju lyx och bekvämligheter. Inköp i början kostar ju och det alltid kul att köpa nya saker.
Men illrar långsiktigt är dyra att äga med tanke på kastrering och kommande veterinär kostnader.
Jag har 5st illrar just nu och har inte räknat på vad dom kostar då dom har funnits med i bilden i 10 år :)