Illerns nya chans!
Hallå!
Som många andra illerägda människor här på iFokus och alla de som inte hänger här så är vi alla bekanta med alla de otaliga fördomar som finns om illern och att de har fått ett oförtjänt dåligt rykte av allmänheten pga av att media publicerat historier om spädbarn som fått upptuggade fingrar, klösta i ansiktet med mera där bakgrundshistorien till händelserna inte framgår.
Häromdagen så tänkte jag att det fick banne mig räcka för jag tycker det är så rackarns orättvist! Så jag skrev ett mejl till både Aftonbladet och Sydsvenskan om att det kanske är dags ge illern en upprättelse då de faktiskt är helt underbara husdjur!
Sydsvenskan gav mig svar senare under dagen att de gärna ville titta närmre på det och då kan det ju vara en bra idé att höra med er här på forumet om det är någon mer än jag som gärna ställer upp med en intervju osv och om någon av veteranerna kan komma med lite förslag på vad som är relevant (det känns inte helt okej att själv stå och domdera med faktum med mera ensam).
Sydsvenskan härrör ju i sydvästra Skåne så om någon i de trakterna är villiga att vara med om tidningen väljer att gå vidare (Jag kommer tjata lite grann på dem =) Haha!). Jag själv bor ju mitt i stan och har stadens parker som lekplats för grabbarna när de inte domderar i min lägenhet och det kan vara kul att visa hur någon har det utanför stan. Till exempel de som har utehägn m m.
Nu håller jag iaf tummarna att de kommer gå vidare med detta för det förtjänar illrarna!
Vilket initiativ, hoppas det blir något! :)
Paulina
Grymt bra intiativ!! 
Vore grymt om man kunde få en kedje-reaktion på artikeln och nå ut till resten av Sverige också.
Tweedlee tweedlee Tweedlee dum, I´m as Sweet as Bubble Gum.
Mercy mercy Puddin' pie, I've got Something that Money can't buy..!

Jag är ju negativ och tänker att då kommer ännu fler inkompetenta mäniskor köpa iller, ett djur som verkligen inte är för alla. Får illern ett mer mainstreamrykte kommer det fler som tar kullar för att deras iller är söt och fler och fler omplaceringar. Nej jag tycker att det är bra att illern har lite dåligt rykte.
#3 Jag tycker vi ska arbeta för att ge illern den respekt den förtjänar, punktera alla felaktiga fördomar och sprida illerkunskapen hos allmänheten. Jag kan inte se att det kommer ha något annat än en positiv inverkan på framtida illerköp.
Tweedlee tweedlee Tweedlee dum, I´m as Sweet as Bubble Gum.
Mercy mercy Puddin' pie, I've got Something that Money can't buy..!
Skulle man få bort alla dessa knasiga och idiotiska fördomar skulle det ju också leda till positiva saker eller hur?
Som tex kanske skulle fler flyglinjer faktiskt tillåta att man flyger med iller?
Men sen är ju inte illern det enda djur som människor impulsköper och inte borde ha! Katter är precis samma sak… Människor skaffar kattungar men vaccinerar, försäkrar eller kastrerar dem inte… Detta är ju nästan standard i sverige!
Det är väl bättre att sprida positiv information som är faktamässig och korrekt än att det ligger en hel hög med fördomar som gör människor mer inkompetenta än vad de redan är?
//Belinda aka Zandrama
Min tanke med ett reportage är som jag sa, att "ta död" på fördomar men även informera om vilket ansvar det är och vilka problem som finns med de som köper en söt valp men efter några månader omplacerar "ett bitande monster" eller att de helt enkelt tröttnat.
Självklart har jag tänkt på att det skall framgå att illern inte är som en annan "hamster" man köper och är "av" med efter 2-3 år, utan att det är ett djur som med rätt kost och ett f ö friskt liv kan leva nästan tio år.
Jag är lite mitt emellan i detta, dels vill jag inte att en massa pundhuven ska få upp ögonen för iller, dels vill jag att det ska finnas något vettigt när illern väl visas upp i tidnings osv.
Hälsningar Malin
Det var just därför jag vände mig hit till iFokus för att det är många här som är väldigt kunniga som kan komma med konstruktiv/a kritik och idéer med vad som är viktigt att förmedla. Men jag förstår dig till 100 %
Det är jättebra att få bort de fördommar som media skapar!
Har sett även att hemsidor, som ägs av illerägare ibland lyfter fram det negativa lite mer än det positiva med.
Vi, sitter och söker information om iller för att vi här hemma vill skaffa oss en eller fler i framtiden. Sidorna tenderar i att ha nästan mer mot dem än för dem.
Läser man här, så är det mycket positiva stycken, inlägg och trådar, så en fråga som uppkommer ofta är då varför det skrivs mycket gott här och mindre gott på hemsidorna, de är väldigt fakta rika likt som media men väldigt tunna i sin förklaring, till varför. Skulle uppfödare skriva lika gott om illler på sina hemsidor, som här skulle det även börja ändra folks syn på detta härliga husdjur.
vi här hemma uppfattar iaf illern, som väldigt tillgiven, dock pga iller.ifokus!.
Det är lite förmycket tillit på fakta och för lite erfarenhets inriktat på många av de privata hemsidorna!
Att vara en krigshärdad hjälte är som att vara förälder i en bruten allians.
#9 anledningen till det kan mycket väl vara att de som har hemsidor/uppfödning ofta får mängder av mail där alla möjliga "knasbollar" hör av sig och vill ha en iller. På detta vis minskas mailen och en del blir avskräckta. Det är också bättre att vara beredd på det värsta för de finns de också. #0 Jag är också väldigt kluven i frågan.. det viktigaste är väl att verkligen lyfta fram att iller INTE är ett djur för alla, men i rätt hem kan de vara underbara husdjur. Jag skulle trycka mycket på vikten av att köpa från en bra uppfödare och att de kan vara väldigt krävande.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Det är precis min tanke som jag försökt få fram men du satte rätt ord på det! Att förmedla vad som krävs, hur illern är som husdjur och allt som kommer till att bli "illerägd".
Jag bor ju som sagt mitt i centrala Malmö (då menar jag verkligen mitt i smeten) och det är otroligt många som charmas av killarna när vi är ute och går. Frågan som ofta dyker upp är var man kan skaffa iller om man vill ha en och vad de kostar. Priset brukar jag säga är att du får vad du betalar för varav det är otroligt viktigt att köpa av en seriös uppfödare (där uppfödaren kommer göra en bedömning av dig innan denne väljer att sälja en valp till dig eller inte) och att skaffa en iller är verkligen inte som att skaffa vilket djur som helst utan att det kommer uppoffringar med det som inte finns bland andra djur med mera. Det "avskräcker" många när man berättar vilken omställning det är att vara "illerägd" och man måste vara beredd att göra det för djurets skull.
En annan sak jag även vill ska belysas i artikeln/reportaget är hur många det är som skaffar en söt valp och sedan omplacerar det efter 4-6 månader och vad dessa illrar kan behöva utstå då många tyvärr får svängdörrar i rumpan!

Jag råkar inte ha några problem med vad andra har för negativa fördomar mot mina djur, det stora problemet enligt mej är ju dom som har motsatsen och tror att man har dom i bur och att dom som sköter sej själva..
I år har det drivit mej mot vansinne, alla omplaceringar och lalalatänkandet.
Jag tänker som Sarah här, tyvärr..
En välskriven artikel kan vara guld värd men bilder på söta illrar i media är lite förödande, jag tror enbart bilderna drar till sej "lalalaköparna"..
Sen i Skåne där det väl inte finns någon aktiv seriös uppfödare men tillgång till oändligt med oseriösa uppfödare, ytterligare ett problem för mej.
Jag vill verkligen inte vara negativ, jag tycker det är ett roligt initiativ men funderar på hur man får det att göra mer gott än ont..
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Jo det har du rätt i!
Jag får be dem ta en bild när Ossian hänger i min näsa, hihi! (Skämt å sido nu alltså!)
Jag blir jätteglad över all kritik ni har att komma med, för det är ju trots allt "vi aktiva" (även om det är en handfull som kan ta in som akuthem tills det finns ordentligt nytt hem) i illervärlden som får städa upp efter "lalalaköparna" och inget ska ju få dem att få upp ögonen ännu mer
#10, Jo klart man ska avskräcka "knasbollar", men det kan också avskräcka de som verkligen vill och kan ta hand om iller, trots att de är nybörjare. Tänkte att det måste finnas en lite finare linje mellan gott och ont för den/de som vill vara "illerägd".
Sen med tanke på det, kan fel slutsatser bli tagna som man ser ofta i media.
En tanke jag har med är, när det inte finns en ordentlig illerförenings hemsida, där alla seriösa uppfödare finns kan det säkert ifrågasättas vem som egentligen är seriös och inte?
Jag kan säga att vi här hemma, ser och läser, väldigt gott om vad uppfödaren skriver kunnande och erfarenhet, sen kollar man deras hemsida och blir lite ställd! Detta har dock inte avskräckt oss det minsta för ett djur är ett djur, skaffar man hem en/ett eller fler,måste man vara berädd på och vara inläst på djuret i fråga så man vet vad man ger sig in på, eller hur?
*Känner mig lite of topic, så jag avslutar inlägget* 
Det går väl alltid att ifrågasätta vad som är en seriös uppfödare eller inte och i många fall är det ändå en subjektiv bedömning. Menar, de flesta i hundvärlden anser att en SKK-reggad uppfödare är seriös eftersom det finns vissa stadgar de måste hålla sig till. Men sen finns det absolut de bland de reggade uppfödarna som jag ändå inte skulle kunna kalla för seriösa av andra skäl. Med det ville jag bara säga att man kanske inte ska stirra sig blind på om det finns uppfödare på en förenings sida eller liknande.
Paulina
Det är sant!
Det kanske har hänt mig i det syftet…
#14 visst förstår jag vad du menar men illrar är ändå ett så speciellt djur att även de med enorm vilja inte passar att ha iller och då är det bättre att avskräcka så att den eventuella nya ägaren får en positiv överraskning framför en negativ. Det är inte ett djur som passar alla så jag förstår att många väljer att lyfta fram det negativa framför det positiva. Är man genuint intresserad så brukar de flesta boka in ett besök hemma hos någon med iller och då ser man om djuret passar.. det är svårt att sätta ord på det positiva med illrar, det måste nästan upplevas :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#17 vi är lite inne på just det att hitta en, gärna fler, nära uppfödare, vi kan inte resa allt förlångt, så vi kollar lite mera iaf detta år och nästa kontaktar någon/några uppfödare i stockholm, uppsala län. Sen vore det kul att träffa en eller fler "illerägda". så man får olika syn på det som uppfödare och som ägare. Sen hänger det på om grabben kan hantera att de är lite naffsiga/bittande om man inte gör som andra till en början smörja in hans händer med var det olja och eller den där tubpastan???
Det är så mycket info jag tagit in senaste tiden att det blivigt ett virrvarr i knölen mellan axlarna.
Funderar på att sätta ihop iaf 10 - 15 frågor som man kan ställa när man träffar uppfödare/ägare…
jag hejar verkligen på dig .

Hur gick det med det här?
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
För ett par månader sedan så försökte hudiksvalls tidning få tag på oss, genom vår veterinär. Dom skulle ha ett nummer som handlade om husdjur och just illrar skulle få en egen artikel! Då jag inte svarar på nummer som jag inte har så missade vi dock chansen att vara med, men det blev iaf en artikel om ett annat par och deras illrar! :)