råttsvans!?
hej! någon som vet lite mer om fenomenet "råttsvans" på illrar? Misstänker att vår hane hade det i vintras. Vi var till vet. som inte visste något om vad som kunde vara fel. Det vi hittade var ytterst lite information på någon sida på internet som gjorde att det vad det vi misstänkte. Nu syns ingentin av de svarta prickarna som kom upp ur huden längs ryggraden. Men eftersom det fanns så lite information om det så tänkte jag att det kan ju vara bra att hitta något om det, för det såg verkligen hemskt ut! Så skulle vara bra om någon som vet något kan skriva några rader om det!
ha en bra helg:)

Vad? undra du vad som menas med råttsvans eller? De är när illern har bristande päls på svansen. Dels kan de bero på sommaren eller hormoner ….
texten försvann från början:S men nu har jag fått till det:P
min första iller hade en sån svans… pälsen ramlade av, svansen blev väldigt kal och hårrötterna blev svarta (tror det var de som var de svarta prickarna)… jag frågade illerexperter och veterinärer men fick inget svar… jo, en illerexpert trodde det kunde tyda på någon form av cancer… illern dog i en olycka och jag fick aldrig reda på vad det var med hans svans - detta är ca 15 år sedan
hm… det vi fick av vet. var schampo för mycket smutsiga hundar. vet inte om det var det som fick det att försvinna, men nu är det borta. vår iller tappade inen päls. utan skulle få sig ett bad. och när jag spolade lite vatten med duschen på honom så han fick mittbena och då höll jag på att ramla baklänges. FULLT av svarta runda små saker som såg ut att komma upp ur skinnet. jag trodde han fått ohyra först. men så var inte fallet. när vi började undersöka de så såg vi att det började vid frambenen och var ca 1cm brett och gick ända ut på svansen. fullt av dessa svarta saker var det. vissa satt kvar under skinnet och andra hade som krupit upp och gick "plocka" loss. jätte rädda blev vi. och fredag kväll var det. måndag skolkade jag från jobbet och ringde vet. tjatade till mig en tid samma dag.dom gjorde hudsrkapningar,blod prov, allt.var där i nästan 2 timmar. men ingen hade en aning om vad det var. fick bara schampot. (vet ju inte 100 om det var råttsvans men det var det enda som såg ut att kunna stämma) så för att andra ska kunna hitta lättare info om de råkar ut för samma sak så tänkte jag att detta kan vara bra att ta upp. riktig orolig och förjävlig helg.
men som sagt nu mår han prima:)
okej, vanlig råttsvans eller "sommarvsans" brukar komma runt sommaren. antingen i början av sommaren, men jag har sett det fler gånger i slutet av sommaren, precis innan pälsbyte.
Illern får små svarta pormaskar (blackheads) som täpper igen hårsäckarna så att pälsen lätt faller av. Ibland bara så den blir lite glesare, ibland så att det verkligen ser ut som en råttsvans.
Har illern problem med binjurarna så brukar den tappa päls på svansen och ofta även en bit upp på ryggen. Ibland växer pälsen ut till pälsbytet, men om den tappar mer päls än bara på svansen så bör det absolut kollas upp hos veterinär.
En råttsvans finns det inget att göra åt. Man kan dock tvätta svansen lite med lactasyd, oparfyrmerad tvål, bara för att huden ska få andas lite, men mina illrar har jag alltid låtit vara när de haft råttsvans.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Upptäckte nyss att våran puni tappat hår på svansen och att han har en massa svarta prickar på huden! Det låter som att det är samma. Bör vi gå till en veterinär`??
Låter som om de bara kan vara en sommarsvans.. det är ganska vanligt att illrar tappar pälsen på svansen under sommaren. Oftast växer pälsen ut igen när dom byter till vinterpäls. #5 har skrvit en bra beskrivning på fenomenet och vad dom svart prickarna är..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."