Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 1649 ggr
Blueshift
0

Dagsgamla kycklingar

Sitter just och försöker få tag i dagsgamla klycklingar och hittade en som skickar. Men som vanligt känns priset lite surt.

De kostar 2 kr (vilket för övrigt tycks vara det vanligaste priset) och med frakt skulle jag få betala ca 1400 för 500 kycklingar.

För att sätta detta i perspektiv så kan jag berätta att det kostar nästan ingenting att hämta kycklingar på ett kläckeri. I maj fick man betala 25 kronor per 700 kycklingar på Gimranäs. Så då kanske ni förstår varför jag tycker 2 kr per kyckling är dyrt ;). Att sälja kycklingar i andra hand är en lönsam affär ;)

Den som vill göra ett kap ska alltså åka och hämta själv.

Min tanke är, om det finns någon (eller några som slår sig ihop kanske?) som bor i trakterna av Herrljunga som skulle vara villig att hämta kycklingar på Gimranäs och sedan skicka till oss behövande runt om i landet till ett mer humant pris. Eller om det går att distribuera på annat lämpligt sätt.

Ceciliaolucifer
0

Jag ska nog inom en snar framtid till Hedemora och hälsa på släkt. Om jag har fyllt frysen då med kyckling kan jag eventuellt ta med mig till dig. Men när vet jag inte just nu. Jag är också intresserad av kycklingar direkt från kläckeriet men vill helst inte råka ut för att några av kycklingarna lever som några andra illerägare råkade ut för.

Blueshift
0

Tack snälla Cecilia, vi får se om det blir aktuellt!

Det är synd att man inte kan köpa på distans direkt från kläckerierna! Alltså lägga en order som skickas fryst. Med företagsfrakt så skulle dessutom frakten bli mycket billigare. Inbillar jag mig iaf.

FerretCrow
0

Ja det är frakten som blir dyr =(

Blueshift
0

Jag tycker väl iofs att frakten är lättare att svälja än priset på kycklingarna ;)

Fick förresten bekräftat att kläckerierna får väl egentligen inte att sälja men att det finns en vilja att börja sälja till djurfoder om lagen ändras. Jag hoppas på en ändring :)

FerretCrow
0

ja då hoppas jag oxå på ändring.

Bogey
0

#1 Hedemora! Det var som tusan!
Mina föräldrar bor där och jag är mer eller mindre uppvuxen där då vi flyttade dit -71 (jag var 7 då). Där ser man, ännu ett bevis på att världen är liten.

Ceciliaolucifer
0

#6 Vad trevligt! :)
Jag spenderade många somrar i Hedemora när jag växte upp.

Silvestris
0

Om vi utgår ifrån att återförsäljare köper in kycklingarna till samma pris kan vi göra ett tankeexperiment.

De köper in 700 kycklingar för 25 kr. De måste ta minst samma summa för att gå plus minus noll (vilket är en dålig affär för den som vill tjäna pengar). Gör ett påslag på 100% dvs. ta 50 kr för 700 kycklingar (ca 70 öre/kyckling) så får de efter alla skatter och sociala avgifter (drygt 50% av påslaget) en vinst på ca 12,50 kr. 12,5 kr är inte så himla fet förtjänst.

Så ta då 2 kr/kyckling=1400 kr för 700 kycklingar. 1400-25=1375. Räkna bort hälften i skatter och sociala avgifter=687,50 kr i förtjänst=98 öre/kyckling. Eller nej, det blir inte ens det eftersom återförsäjaren står för frakten…

Kalla mig vad ni vill, men jag tycker inte att det är en orimlig förtjänst. Tänk då också på att företag ofta har andra utgifter än bara skatter och sociala avgifter: PR, försäkringar (som egen har du inte samma trygghet som anställd utan du behöver lösa egna försäkringar), kontorsvaror, bokföringsprogram (många bokföringsprogram kräver abonnemang dvs. du betalar per månad istället för en engångssumma), kanske hyra för en affärslokal, företagskonto, kostnader kopplade till kassaregister (det enklaste kostar 15000 kr) osv.

enbartmalin
0

Det lättaste är ju kanske om någon köper lagom till utställningen i mars, tar med sig dit och säljer, dom som itne ska dit men vill ha kycklingar kanske kan hitta någon annan som ska och som bor i närheten och kan ta med sig hem.

Hälsningar Malin

Blueshift
0

#8 Silvestris, tror du har missuppfattat det här helt.

Blueshift
0

#9 Jag skulle föreslå  Erik i Örebro i samband med utställningen. Han är ju inte alltför långt ifrån Enköping och hörde av sig till mig på annons och hade kycklingar att sälja, och det har ju även annonserats här på forumet (se inlägg nyligen). Om man inte handlar direkt av kläckeriet då.

Förhoppningsvis så har jag fått tag på kycklingar till mina om det går som planerat! :)

Blueshift
0

Kan tillägga att det tydligen kan finnas andra möjligheter till hjälp med frakt om man handlar av Erik. Helst ska man då gå ihop flera stycken så det blir en större sändning. Kan vara värt att höra med honom.

Silvestris
0

Det tror inte jag. Det lät som att du tyckte att det var dyrt med 2 kr/kyckling. Satt i sitt sammanhang är det inte alls det. Knappast något man gör big business på.

Blueshift
0

Klart att det är dyrt med 2 kr styck plus frakt! Och det är inte företag utan vanliga privatpersoner vi diskuterar här. Ditt räkneexempel passar inte alls in på situationen. Den här tråden handlar för övrigt om att tipsa illerägare om att man  kan göra en väldigt bra affär genom att handla själv direkt från kläckeriet. Inte helt orimligt att det kan gynna en hel del eftersom det finns en del illerfolk därnere i trakterna.

Om du vill diskutera eller munhuggas om något annat får du gärna göra det, men det får du göra med någon annan än mig Silvestris ;).

Silvestris
0

Det är inte dyrt sett till vilka kostnader återförsäljaren antagligen har. Därför ville jag förtydliga att ditt påstående om att det är en lönsam affär inte riktigt stämmer med verkligheten.

Att du tipsar om hur man kommer billigare undan gör mig ingenting. Att du får det att låta som att återförsäljaren tjänar på att ta nidpriser är lite fult.

Jag tror inte att du är insatt i vilka kostnader en egen näringsverksamhet faktiskt innebär.

Självklart är det alltid billigare att köpa direkt från källan än via återförsäljare, det gör inte återförsäljare till giriga eller gnidna på något sätt.

Jag ville ställa priset i förhållande till vad det kostar att driva eget. Då brukar folk ha lättare att förstå varför återförsäljare är dyrare. De ska ju inte bara täcka leverantörens produktionskostnader (och vinst) utan även sina egna kostnader och få en vinst.

Blueshift
0

Som sagt, det är vanliga privatpersoner som råkar ha fått fina möjligheter… knappast ingen som skattar heller för detta. Du missförstår helt Silvestris. Läs igenom tråden noga får du se.

Blueshift
3

Och NU blir det inget mer svar från mig haha ;) Vet hur det blir när du sätter igång Silvestris ;).