Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 550 ggr
Zaria81
0

Extra tand?

Måste fråga…Mimmi har en extra tand bakom de små tänderna mitt fram i överkäken, den sitter i mitten bakom tandraden.

Är det en extra tand eller byter hon tänder?

Byter illrar tänder föresten?

Sara
0

Ja de byter tänder fast när de är ca 8 veckor har jag för mig.

Sara

Zaria81
0

Okej, Mimmi är ju 12 veckor så det borde redan vara klart, skall se om jag kan lyckas med konstycket att ta ett kort in i hennes mun sedan, har inte sett någon annan iller som har så. Hon verkar inte störas av tanden iaf.

Velsan
0

nä det behöver inte va klart, runt 12 veckor brukar de sista ramla ut :)

Zaria81
0

Aha kanske är en sådan då, frågan är ju om "extratanden" skall ut eller om det kommer nya…får hålla koll på det, ser lite lustigt ut. =)

Velsan
0

kan va en mjölktand som sitter kvar om den är minrde än de andra :)

Sara
0

Hmm, trodde det gick jättekvickt, typ en vecka, när de bytte tänder.

Sara

Zaria81
0

#5 Den är lika stor eller tom lite större/längre än de andra…hmm.

Försökte få ett kort men det gick inte fröken med på =)

Faxlin
0

Låter som om en av dem kan vara en mjölkis. men hon kan också vara född med att en av de bakre tänderna har hamnat fel. Svårt att säga utan att rotat i munnen på henne dock :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Zaria81
0

#8 Får hålla koll som sagt, det fastar lite mat och sånt mellan framtänderna och extratanden så det vore kanske bra om den trillade ut. Har bara haft Mimmi i knappt 2 veckor, men tanden har suttit där sedan dess.

Faxlin
0

Vart bor du? Finns det någon illervan i närheten som kan hjälpa dig kika på det där med tanden? eller har du möjlighet att komma till träffen i HC då är vi många som kan kika. hihi

Audiatur et altera pars

skrollan
0

det är ju valptänderna :D

Zaria81
0

#10: Bor i Stenungsund (norr om gbg), bor granne med en kille som är illervan så jag kan be honom ta en kik imorgon eller så och se vad han tror.

Faxlin
0

#12: Låter bra. Gör det. ;-) Så skvallrar du sedan när du vet. Jag är ju så nyfiken av mig vet du.

Audiatur et altera pars

Zaria81
0

12# Lovar att skvallra vettu =)

skrollan
0

det e bra, jag vill också veta :D

Faxlin
0

#14: Vad bra. ;-)

Audiatur et altera pars

Zaria81
0

Om inte annat skall hon vaccineras så fort som möjligt så om tanden sitter kvar då kanske man kan be veterinären att ta en liten kik också.

Faxlin
0

Det är också ett bra alternativ ;-)

Audiatur et altera pars

sarae
0

extra tänder är absolut inget ovanligt. många illrar har dem. Oftast kan man kolla hur nära släktingar ser ut i munnen, eftersom det är ärftligt ;)

skrollan
0

#19 det tror jag också på. Stenhårt ;)

Zaria81
0

Sare: Jag vet tyvärr inte ens vem uppfödaren är, fd ägaren har försökt få tag i henne men denne har gjort sig onåbar så det verkar inte finnas en chans att få veta vilka föräldrar och syskon är,har bara ett förnamn på uppfödaren.

Köpte henne som omplacering när hon var 11 veckor.

Tycker dock att tanden sitter för långt bak för att jag skall kunna tänka mig att hon skall ha haft en hel radda tänder där.

sarae
0

#21 en hel rad behöver det inte vara. Många illrar får en eller ett par extra tänder. Rickie har tex 2 extra i underkäken..ser ut som om han skulle behöva tandställning ;) Även Molle har lite väl mycket tänder. Men det är inget farligt. och Så länge inte tanden verkar orsaka problem eller obehag kan det gott få sitta kvar ;)

Zaria81
0

"22: det fastnar lite mat där ibland, tänkte bara så den inte ruttnar bort eller något =)

Känns skönt att veta att det är ok med en extratand utifall den tänker sitta kvar.

sarae
0

#23 håll i så fall koll på den, så att, precis som du säger, ingen mat sitter å ruttnar. Om det visar sig bli ett problem, kan det ju bli aktuellt att dra ut den.

Zaria81
0

"24; hade tänkt så =)

Skall till veterinären och vaccinera snarast möjligt, tänkte be honom/henne att ta en titt också.

[Falo]
0

Tengil har en extra över/fram och har inte haft några problem med det

Zaria81
0

#26 Var sitter den *nyf* och hur?

[Falo]
0

#24: svårt att säga om det är en tand eller två. Det kan vara två tänder som sitter inklämda på en trång yta eller så är det en tand som delar sig ovanför tandköttet.

Marina
0

Hmm jag vet inte, hundar kan ju me få det så att den riktiga tanden växer ut bakom mjölktanden och att mjölktanden inte vill lossna och då får veterinären dra bort mjölktanden så den riktiga tanden får plats. Lär ju göra ganska ont annars kan jag tänka mig så jag tycker inte att det är nåt man bara ska låta vara faktiskt :S