Ny här
Hejsan jag är ny på Iller iFokus och undrar lite om illrar då jag vill skaffa en i framtiden.
Vad kostar en iller ?
Hur mycket äter en iller om dagen ?
Sover den på något speciellt ?
Hur stor poopoo låda ska man ha ?
Behöver man klippa klor på dom ?
Bits dom mycket?
Är dom lätt lärda ?
Lyssnar dom på sitt namn?
Luktar dom något ?
Fäller dom ?
När ska man utfodra en iller ? Morgon och kväll ?
Är det lätt att göra dom rumsrena ?
Funkar dom ihop med hundar ?
Hur märker man att dom är glada ?
Tack på förhand :) !
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Hej! Kul att du hittat hit :) Läs gärna artikeln "skaffa iller" högst upp på sidan. Vad kostar en iller ? Rekommenderar att köpa från seriös uppfödare och då kostar de oftast runt 3000:- Hur mycket äter en iller om dagen ? Det är väldigt individuellt då det kan skilja så mycket som 2 kg mellan olika illrar och beroende på vad den får att äta. Högre kvalitet innebär mindre mängd mat. Det beror också på årstiden och ålder. Valpar äter massor när dom växer o h illrar äter mer under vintern än sommaren. Svårt att uppskatta, finns andra som har total koll på hur mycket deras äter. Sover den på något speciellt ? Lite var stans. Ibland i en hink, bakom dörren eller under skohyllan men vanligast är att dom vill ha en mysig sovplats med en filt som de kan krypa in i. Hur stor poopoo låda ska man ha ? Frågan är inte hur stor den bör vara utan hur många man bör ha. Gärna flera i varje rum. Behöver man klippa klor på dom ? Ja Bits dom mycket? Individuellt och hör till personlighet och hur de blir hanterade. Många illrar kanske har någon kroppsdel de inte kan låta bli att tugga på.. Är dom lätt lärda ? Om de känner för att lära sig det och belöningen är tillräckligt lockande så är dom det. Det är lättare att lära dem saker än att få dem att sluta med saker. Lyssnar dom på sitt namn? Alla mina har gjort det (7st) Luktar dom något ? Dom luktar iller ;) inte alla gillar den lukten och brunstiga djur luktar förfärligt. Fäller dom ? Ja, 2 ggr per år. När ska man utfodra en iller ? Morgon och kväll ? Torrfoder ska dom alltid ha framme. Ger man kött kan man ge vid vissa tidpunkter eller se till att de alltid har av det också. Är det lätt att göra dom rumsrena ? Ja, om man är riktigt j*vla envis ;) En del illrar går på lådan direkt och en del kräver mycket träning och blir kanske aldrig speciellt rumsrena. Funkar dom ihop med hundar ? Otroligt individuellt. Ofta funkar illern ihop med hunden betydligt bättre än hunden ihop med illern. Illrar kan vara så väldigt på och envisA. Hur märker man att dom är glada ? Det märker man genom att de är pigga, alerta, sover bra och vill busa. En mycket glad iller poppar när den busar :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tack för ett bra svar ! Hur kan man få dom att sluta bitas ?
Hur märker man att en iller är tjock ? är det som med hundar ? att man ska känna revbenen ? Var använder du som poopoo låda ? Vanlig katt låda ? eller kartong med sand i ? ska man ha sand eller sågspån eller tidningspapper ??
Hur får man tag på en bra uppfödare, finns det någon här på iFokus ?
Haha förlåt om jag är jobbig
Hur kan man få dom att sluta bitas ? En iller bits oftast av en anledning. Är det för att den är rädd eller ohanterbar? Du tränar en iller genom att ge beröm och kanske godis varje gång den gör framsteg. Man kan säga ifrån med rösten eller helt ignorera dåligt beteende. Vissa illrar får dock för sig att bita vissa kroppsdelar.. Hur märker man att en iller är tjock ? är det som med hundar ? att man ska känna revbenen ? En iller blir inte tjock i den bemärkelsen så länge den går på ett bra foder. En iller lägger på sig under vintern och blir smalare under sommaren. Illrar är individuella och bör hålla sig till sin egen kurva. Om illern börjar magra av och kanske har tappat mycket muskler men fått en rund och stor mage bör man kolla upp så den inte är sjuk. Var använder du som poopoo låda ? Vanlig katt låda ? eller kartong med sand i ? ska man ha sand eller sågspån eller tidningspapper ?? Kattlådor i plast eller billiga plastlådor från IKEA. Sågspån är inte bra för luftvägarna. Jag använder träpellets som man annars eldar med medan vissa föredrar kattsand. Hur får man tag på en bra uppfödare, finns det någon här på iFokus ? Finns flera uppfödare här inne. Kolla runt så hittar du några. Finns en tråd högst upp som heter uppfödarlista.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Det du måste tänka extra mycket på är just det här med att ha iller och hamster. Illrar är smarta djur som kan göra vad som helst för att komma åt ett skrovmål. Har du även 2 hundar så kan det vara så att hund och iller aldrig kommer fungera ihop och då måste du ha en plan för hur du ska lösa detta.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tack för svar. !
4# Hur skulle man kunna prova så att dom funkar ihop ? känner ingen som har iller eller så som bor nära Göteborg..
Jag har 2 hamstrar och 2 möss, och dom har öppna burar…..kanske får bli ett senare projekt. Men alltid bra att vara förberedd !
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det finns några illerägare i och runt Göteborg.
Kolla tråden "Täffa andra illerägare". I den tråden finner du personer som öppnar sina hem för illerintresserade så du kan få träffa illrar i hemmiljö och få klämma och känna lite :-)
När det gäller läraktighet så har jag ett filmklipp på våra illrar när de gör trick. Imie som fortfarande var valp när detta filmades är numera lika duktig som sin sambo Bogey.
Gud vad roligt att se ! Vad duktiga dom är :D Och otroligt söta förstås ! Ska kolla in den tråden :)
en till fråga, hur ska man göra så att inte illern bits ? närden biter ska man ta tag i illern och säga fy ? eller bara ignorera ? hur gör ni ?
#8 jag brukar säga ifrån med ett Nej, Aj eller Schhh. Hur jag gör beror mycket på illern också. Jag säger till mycket försiktigt eller inte alls om illern är osäker. Biter den för att den är exalterad säger jag ifrån lite högre med rösten och ibland tar upp illern för att den ska lugna sig. Är illern bitig för att den inte vet bättre brukar jag ge massor med beröm varje gång illern inte biter i situationer som skulle kunna vara lätt för illern att bita. Bits den tex vid minsta beröring/kontakt med händer ger jag beröm varje gång den är i närheten av händerna utan att bita :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Massor av bra svar Jossan! :)
Hälsningar Malin
Tack för bra svar ! Hur berömmer man en iller? Godis ? Har positiv röst ? klappa ? förlåt omjag är besvärlig haha :P
Precis så :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#11 Stryka över öron och mungipor simulerar illermammans sätt att visa omsorg när de slickar sina valpar. Ett sätt att bonda med din iller.
Tack för alla svar ! Om ni har fler tips så tveka inte på att skriva, behöver alla tips jag kan få ^-^ *är lite nördig och läser på*