Frågor.
Jag är lite fundersam.
Leiah har börjat sova väldigt mycket. Man skulle nästan kunna säga att hon sover 22 timmar om dygnet. Vad tror ni detta kan bero på?
Hon har ej heller fällt sin vinterpäls.. Har era gjort det än?
Har även sett att hon verkar ha blivit lite mera svullen i de nedre regionerna. Har bifogat en bild (inte så smickrande kanske..) men ni kanske kan titta på den och säga vad ni tycker?
Leiah äter, dricker, bajsar och kissar som hon ska. och när hon väl är uppe så kan hon börja leka och busa.
Så ja, vad tror ni om det hela?
hmm leiah e väl kastrerad? att hon svullnar upp kan bero på att det finns ovarierester kvar efter kastreringen. Eller så kan det vara någon form av cancer som påverkar hormonerna (binjuretumörer tex.) Men mest troligt är nog ovarierester. på sikt svullnar då vulvan upp som om hon vore brunstig. Och det är viktigt att ta henne till veterinären.
Eller så är det bara värmen som gör henne trött, mina sover mycket mer under varma dagar.

Okej. Kan sånt dyka upp i efterhand? För det var ett tag sen hon blev kastrerad. (över ett år skulle jag tippa på)
#2 ja det kan det..oftast dyker det upp året därpå under nästa "brunst säsong"

Okej. Vad innebär ovarierester? Vad kan det ställa till med?

Ovarierester är ett annat ord för rester av äggstockarna. Om de finns kvar så produceras hormon som gör att de går i brunst trots kastreringen.
Ovarierester kan oxå utveckla cancer.
Sara

Någon som har en bild på ett "normalt" underliv hos en illerhona?
#7 har ingen bild här- Men på en hona som inte är brunstig så ser man knappt vulvan när du tittar. man får nästan flytta på päls för att kunna hitta den.

Nu ska jag åka till veterinären med Leiah om cirka 2 timmar. Jag är nervös för vad som kommer att sägas eller "hittas". Usch..
Om det nu är ovarierester, hon har cancer och det visar sig att hon är äldre(Värsta tänkbara scenario), hur hade ni gjort då? Hade ni opererat eller inte?
Vid vilken ålder hade ni opererat och vid vilken ålder hade ni låtit bli?

beroende på hur svår operationen är och på om veterinären tror åp en god utsikt om man opererar (dvs de tror inte att ev cancer kommer tillbaka) så hade jag nog opererat i de flesta fall. Är illern under 4-5 år och i god kondition skulle jag nog inte tveka på att operera.
Är det däremot tex insulinom så skulle jag kanske inte operera, iom att de lever så länge med medicineringen (halvår till kanske 2 år). + att denna operation sällan hjälper mer än för stunden, då cancern ofta kommer tillbaka. Så har iaf jag resonerat när mina illrar varit sjuka. Har valt det som gett minst plåga i längden…
Förresten, vill de att hon ska fasta så räcker det med 4-5 h fasta innan operationen. Ju mer hon får fasta, destå svagare blir de, och destå svårare kan operationen bli. Inte alla veterinärer som ju har koll på att det räcker med några timmars fasta för en iller.
Kräv ultraljud och ev röntgen… men bered dig på att besöket kommer kosta några tusen (varav det mesta går på försäkringen). men det är det värt oavsett utgång. Jobbigt att inte veta att man gjort allt man kan, eller hur? Lycka till och oroa dig inte för mycket!

Ska jag kräva ultraljud och röntgen för att se ifall hon har cancer? Eller menar du ifall hon ska opereras?
Veterinärbesöket idag är bara en hälsoundersökning. Och det sa hon att det kommer att gå på 500 kr.

Nu är inte jag något proffs på ovarie-rester, men misstänkte man det så skulle jag kräva ett ultraljud.
ovarierester behöver inte innebära cancer. Det kan helt enkelt vara rester från en misslyckad kastrering. och då tar man bara bort resterna och sätter henne antagligen på en antibiotika kur.
Jag tycker du skall kräva ett ultraljud för att se om det finns rester eller möjligen tumörer på binjurarna. Om det oturligt nog skulle vara så,. så skulle jag personligen operera. En operation för att ta bort ena binjuren/ tumörer kan göra så att illerns liv förlängs mer än om de bara skulle få medicin.
lycka till!

Okej, nu har jag varit hos veterinären och det var inte en billig historia.
Dom tog blodprover, varav ena skickas till ett universitet i USA, men det andra fick jag svar på idag.
Detaljerna kanske är lite vaga, men jag har jobbat nattskift och borde egentligen inte fått det här samtalet idag (glömde nästan allt efter att samtalet var slut)
Men veterinären sa att blodprovet visade tecken på lymfom, men hon var inte säker, utan tyckte vi skulle vänta tills vi får svaret från USA, sen ska vi göra ett till blodprov..

Lymfom: förtydliga gärna, ni som vet?
Såg de det på antalet blodkroppar eller?

# Ja. Det gjorde dom.
Ursäkta att jag inte översätter, men det är så lätt att info försvinner då. Lämnar med länken, en rätt innehållsrik webbsida, skriven av en vetrerinär specialicerad på vilda och exotiska djur.
Lymphosarcoma (Jag tror det är det vi kallar Lymfom, kan ha fel)
Two different age groups are represented: young ferrets 10 mos - 1.5 years and older ferrets > 3 years. In older ferrets, lymphoma often follows a more chronic course associated with enlarged lymph nodes, although any orhgan can be involved. Diagnosis is based on biopsy. Prognosis depends on extent of disease at the time of diagnosis and response to treatment. Treatment varies between clinicians and hospitals; several chemotherapy protocols have been published.
http://www.heidihoefer.com/pages/ferrets/geriatric_ferret.htm
Lymfom är en cancer form. Finns lite att läsa på svenska under artiklar. men att man kunde diagnosera det med blod prov hade jag ingen aning om. Att man kan få fram värdens om tyder på fel i kroppen vet jag, men att det var så specifikt visste jag inte.

Som sagt så var hon inte säker, hon ville inte säga säkert att det kunde vara det, utan bara att det fanns en chans. Vi ska göra flera blodprover senare för att kolla.
#18 Då hade jag alltså gissat rätt :-) när jag trodde Lymphosarcoma, var samma sak som Lymfom?
#20 yup det är samma ;)