Chip priser
Fridolf har hamnat i brunst så vi ska chippa och priserna är helt hutlösa! uppemot 2000.. var cjippar ni era illrar som tycker 1000 börjar bli dyrt, vi bor i uppsala trakten..

Sist jag chippade var nästan två år sen och då kostade det 1500kr på Blå Stjärnan i Göteborg. Jag antar att det inte är billigare nu.
Känns så där lagom kul när man vet att man har tre tjejer och eventuellt en kille som kommer att behöva nya chip när som helst.
På blå stjärnan kostade det 1875 för ½ års chip och 2400 för helårs..
har ett svagt minne av nån tråd om chip kastering som jag inte hittar nu>.< där folk pratar om priser på mellan 800 till max 1200 och att 1200 skulle vara jätte dyrt…
Har preliminärt bokat tid hos marianne där det kostar 1350 och eventuellt 500 till för lugnande om det skulel behövas..

Hur menar du halvårs chip och helårschip?
Finns det flera chip nu?
De jag har chippat är för två år sedan så de håller ännu.
Det jag har hört olika längder på är för hund.
Möjligt att Blå stjärnan hade noll koll då, för hon sa att man chippar iller som hund och då hade de bara ett halvårs eller helårs chip..
När jag ringde till marianne thornvalls klinik visste de exakt vad jag skulle ha när jag sa chipkastrering för iller ingen aning om hur länge de håller dock, men där verkade som att de bara hade ett.

Tror definitivt inte stjärnan har noll koll på chippning. Det är någonting de gör ganska ofta.
Visst är det samma chip för hund som för iller, det är ju därför det håller såpass mycket längre på iller än hund för de har mindre kroppshydda.
Men att det skulle vara olika priser på olika chip har jag aldrig hört, men det är ju möjligt att de gör så nån annanstans.
Här finns ett pris även på den andra kliniken som jag går till med illrarna. De tog däremot 1700 sist, därför jag valde Blå Stjärnan istället för de var biligare.
Jag har tre tjejer och en kille som jag chippade för två år sen till våren. Och alla håller ännu.
Tror att billigaste chippningen var Fågelkliniken i Skåne. Men det är ju en bit att åka:)
På Valle höll det nästan i två år sen blev det till att åka till Marianne för nytt chip. Försök utan lugnande, ta med massa godis som han kan slicka på under tiden så kommer han nog inte märka nånting :)
Sala veterinär tar 1049kr
Halvårs chippet är det som används på iller och brukar räcka ca 2 år, helårs är det som varar längre men skulle inte våga satsa på det i ett så här tidigt skede. Vill se att de går i brunst mellan varven och att kroppen fungerar som den ska. I Linköping tar de 1400:- för chippning (rutinunfersökning + chipp). Jag chippar i Väderstad (liten klinik) och där tar de 1100:- tror jag det var för samma sak. Så länge du erbjuder illern godis och har ett stadigt tag brukar inte lugnande behövas. Är det en duktig veterinär säger inte illrarna ett pip trots nålens storlek.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Okej ganska normalt pris hos marianne då. Jag har tänkt köra utan lugnande Fridolf har ju lyckats klara att få ett dropp på 100 ml injicerat i nacken utan lugnande. Kan ju knappast vara värre:P
Bra tips med godiset dock det hade jag inte tänkt på alls^^
Vad jag dock blir lite hmm över är varför det är så dyrt med chip ändå..vanlig kasterring kostar ju runt 700 måste väl ändå vara dyrare med OP-tid än ett litet chip:S knasigt det där.

Hehe tror jag ska vara nöjd att sundsvall tar 1000kr och nästa gång blir det billigare för då får illern rabatt för sina nästkommande behandlingar =)
Jag fick själv precis svar från Enköpings djurklinik om chipkastrering och dom tar 1250:- första gången och sen 850:- för att fylla på. Dom har även vaccin inne hela tiden nu :)
Föressten vetrinär besöks hyfs. Är det okej att ta med sig en till iller för sällskapet. Jag har ju Dande som är omplacerad till oss. Han är därför inte riktigt 100% trygg än, och jag har märkt de gånger som jag bara tagit ut illrarna var för sig att den tiden som Dande är ensam hemma mår han inte bra av, han är liksom extra kläning och stissig resten av dagen som om han är orolig föratt bli lämnad när både jag och Fridolf försvinner.
Så för dandes skull är det okej att ha med sig honom i buren när jag ska åka och chippa Fridolf så att Dande slipper vara ensam hemma?
#11 Åh det var ju shysst får fråga marianne om hon också har lägre pris på påfyllnad.
Föressten när man chippar kollar vetrinären igenom illern grundligt? Dvs inga prover eller så men får man en bra hälsoundersökning på köpet? eller bara sticker dem och hejdå?
Jag brukar ta med den andra illern som sällskap just för att jag tror dom mår bättre av att vara tillsammans :) Jag tror Marianne brukar lyssna på hjärta och lungor men inget annat. Men passa på att fråga om det är något du funderar på när du är där. Jag frågade tex om Valles analkörtlar såg ut som dom skulle :)
=) Får passa på och fråga om hans dubell etta till tand. Och hans vikt, jag tror jämnt att han inte äter ordentligt föratt han är en så liten hane och min förra iller var en bjässe och Dande är riktigt redig han med så jag är lite sådär men sötnöt fridolf äter du?:P Och ja jag är världens ankmamma:P
#8 "Så länge du erbjuder illern godis och har ett stadigt tag brukar inte lugnande behövas. Är det en duktig veterinär säger inte illrarna ett pip trots nålens storlek."
Det är ju högst individuellt skulle jag säga.
Jag har varit med 11ggr då illrar fått ett implantat och det som jag kan se så här efteråt är att illrar med lite extra hull ofta tar det lättare än tunna illrar.
Sen har jag inte varit med om att en veterinär har satt in implantatet. Utan det har varit djursjukvårdarna som har gjort det.
#15 På en del kliniker så måste man träffa en veterinär vid första gången man sätter in chippet för att veterinären ska gå igenom illern. När det är dags för nytt implantat brukar man kunna boka ett "vanligt" besök.
Jag tycker att det alltid lönar sig att vända sig till en klinik där det finns ilervana veterinärer och djursjukvårdare. För dom kan oftast se saker på djuret som andra okunniga inte kan se.
#16 vid de 6 tillfällen jag varit med har det aldrig varit några problem, varken med smala eller tjockare illrar. Det enda var att det var svårt att sätta chippet på Sanji då han hade extremt stram hud, men aldrig att han sa ett pip! Det gjorde däremot vicente (mycket hull ;)) sist vi var i en och vaccinerade. På de små klinikerna chippar veterinären själv. #9 chipningen kostar mer pga att chippet i sig är så dyrt att ta hem.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Någon som vet vad priset för själva chippet är?
Här i stan ligger priset runt 1000-1400:- beroende på vart man gör det. Vi har flera djurkliniker att välja mellan. Själv vänder jag mej till stans djursjukhus numera. De kanske inte har så mycket erfarenhet ännu men deras intresse för illrarna brinner starkt. Och då de engagerar sej och vill lära sej mer om illrarna så har jag valt dem före de andra ställena.
#15 Fridolf kommer nog inte bli någon bjässe, han har ju genetiken emot sej när det gäller den fysiska storleken.
Tweedlee tweedlee Tweedlee dum, I´m as Sweet as Bubble Gum.
Mercy mercy Puddin' pie, I've got Something that Money can't buy..!
Yepp han har ju det^^ Fortfarande rätt ovant att ha en hane som bara väger 1.8 kg han är så liten och fluffig:P Sen att Dande är ett jäkla matvrak gör att jag ibland blir sådär hmmm får Fridolf verkligen nån mat:P
Men som sagt jag är rejäl ankmamma för hade Fridolf på riktigt varit hungrig så hade han väl börjat äta av sina små förråd och inte lagt dit mer:P
Satte in ett chip för två dagar sen. 1300:- kostade det. Någon som har koll på hur lång tid tar det innan man börjar märka förändring i vikt m.m.? :)
Vi har alltid med hela högen till Marianne, Lillstrumpa har varit med sen 10 veckors ålder och hon är nu så trygg där så hon rullar ihop sig på stolen och somnar i undersökningsrummet :) sen brukar vi låta dom nosa runt ordentligt kolla sortimentet med mat i väntrummet osv så det liksom blir lite spännande. En och annan pipis inköps också.
Marianne lyssnar på hjärta och lungor och känner igenom lllern och väger den. Om man vill väga de andra illrarna finns det en stor hundvåg som funkar kanoon i väntrummet vi dubbelkollade och jämförde sist vi var där :)
Vi såg den grova nålen till cippet och bestämde oss för att illrarna alltid ska få lugnande spruta. Jag frågade en gång (under Hobbes OP) om inte jag också kunde få en spruta men dom hade bara kattpest spruta att erbjuda till mig , snåljåpar 

#21 Vikt ska du inte märka någon förändring av. Det är ju en av fördelarna med chip att de får behålla sin storlek och vikt fastän de blir kastrerade.
Har aldrig chippat en hane annat än mot binjuretumörer, men chippat en hona som var brunstig och det gick ner väldigt snabbt.
Eller så har man hanar som tappar ganska kraftigt i vikt oavsett kastreringsmetod, men det bästa är att dom iaf får tillbaka det mesta av vikten till vintern igen… ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Tror jag fick betala 780 på Annalysen i Örebro sist, billigt är det med chippen där iaf :)
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Jag har Gunnar som efter implant blev kastrerad kirurgiskt och han tappade inget i vikt eller muskelmassa
Välkommen till ferretplanet.se :)
Ja i vilket fall så får jag stå ut med en brunstig hane en eller två månader till fick en saftig räkning på bilen som fick för sig att sluta fngera så där försvann den här månadens pengar så ett icke nödvändigt vettis besök får vänta tills vi få pengar igen nästa månad eller månaden efter..
Chippade Chevy idag och det kostade 995:- här på Ekens djurklinik i Skövde. Det gick jättebra att muta honom under tiden med vitaminpasta. Tydligen hade han inte sagt ett pip när vetten sprutade honom
.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Jag har betalat 1600kr år 2010 i Väsbys djurklinik och 1500kr år 2011 i Roslagstull. Vi får se hur nycket ska det kosta när det är dags för Ingvar vilket lär bli ganska snart känns det som…
Välkommen till ferretplanet.se :)
Bokade tid idag på roslagstull och det skulle gå på sammanlagt 1796 för chip och vetrinärsbesiktning. Om jag räknade rätt.
På kliniken jag jobbar på i Stockholm (alvik) så tar vi 1040 för implantatet (då 4,7 mg - dvs det som varar ca 2 år på iller). Om djuret inte haft implantat tidigare tillkommer en poliklinikavgift vid första besöket, dvs. en veterinärundersökning. På smådjur är det 480 kr. Har de haft implantat förr betalas bara kostnaden för implantatet.
9,4 mg implantatet är nyligen godkänt för användning på iller, och ska då hålla i upp till 4 år.
Det är SAMMA implantat för alla djur, det som varierar är hur länge det håller per djurslag. Mindre djur håller det längre än på större - som redan nämnts.
Faktum är att hanar som kastreras kemiskt verkar många gånger tappa sig i vikt de med, inte fullt lika mycket som vid kirurgisk kastrering, men det kan vara värt att veta. De får många gånger även en rubbning i "pälsbytescykeln".