Ekologisk barf
Här får ni gärna ge tips på ekologiska eller bra uppfödda djur som går till barf. Vet ni vart man kan köpa: *ekologiska dagsgamla kycklingar *frysta möss som levt ett bra liv *ekologiska kycklingskrov eller halsar Har ni fler tips så dela gärna med er!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Sätter en tass här, ekologisk barf vill vi också ha:)
Just det här är ju inte hela foderdjur men det är ekologiskt. http://barf.bengalkatt.nu/nyheter/till_iller/gr%C3%B6na_g%C3%A5rdar_n%C3%B6tk%C3%B6tt
#2 det är bara den produkten som är ekologisk va? Är ju mest ute. Efter kyckling.. Men jättebra om andra söker ekologiskt nötkött!! :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#3 ja det är den enda jag hittat där. Men om det finns efterfrågan så kanske hon kan försöka få in annat också.
Jipotimas säljer ju kycklinghalsar från majskyckling men inget ekologiskt. Skulle gärna se ekologiska halsar eller skrov.
Sajtvärd på Iller.ifokus
När vi ändå är inne på ekologiska saker. Dom här kan jag tipsa om, väldigt smart. http://webbutik.kattprodukter.se/index.php?route=product/category&path=132 Dom kommer att ha butik på Mälarillern om man är intresserad av nånting.
Finns det ens ekologiska dagsgamla kycklingar (annat än hos privatpersoner)?

Om någon bonde sålde dagsgamla kycklingar så borde väl priset bli väldigt högt.
Anledningen till att dagsgamla kycklingar är så billiga som de är, beror väl på att de kastas bort (levande) och bara anses som avfall. Inte värda någonting.
För någon som säljer kött ekologiskt så borde väl alla djur betyda någonting. Alltså kosta massa mer.
Huruvida det finns ekologiska dagsgamla kycklingar har jag ingen aning om och jag betalar gärna lite mer för att någon privatperson lägger ned lite mer på dessa och hönsen. Ulrika- kommer de från kläckerier då menar du? Vet att oönskade, för tidigt födda kycklingar eller kycklingar med missbildningar dödas av handkraft på kläckerier innan de antingen mals eller fryses ned.
Sajtvärd på Iller.ifokus

De flesta svenska kläckerier gasar ihjäl tupparna, det är de vi köper sen.
Jag har hittat slaktrens från en ekologisk går med hemmaslakteri, det är nör och fläsk, men illrarna gillar inte nöt och det är inget ben, så det är mest katterna som äter det.
Kände att jag är dåligt insatt i det här med ekologisk mat så satt och googlade lite och hittade då på KRAVs hemsida att det inte finns några ekologiska kläckerier. Därmed inga ekologiska dagsgamla kycklingar då tyvärr (om man avser de kommersiella kläckerierna).
Verkar inte finnas gott om ekologisk kyckling överhuvudtaget. Trist. Bosarps KRAV-märkta kan man ju dock köpa i diverse livsmedelsbutiker.
#11 trist :( kycklingarna har det inte lätt dom..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Har förresten för mig att det egentligen inte är lagligt för kläckerierna att sälja tuppkycklingarna till djurfoder? De tycks inte dierkt skylta med det. Det har talats om att de dock gärna skulle vilja sälja kommersiellt till djurfoder och vill ha en lagändring. Fast vet inte riktigt hur det förhåller sig, kanske har jag fel.
Så länge systemet är sådant att tupparna gasas så kan jag ju tycka att det vore bättre om det blev till gagn för andra djur så det blev någon mening med deras korta miserabla existens, än bara förbränning eller destruktion.
Majskycklingar, har de det lite bättre än vanliga kycklingar?
#14 de växer lite långsammare och lever lite längre.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#9 Ja, det var kläckerier jag tänkte på. De flesta tuppkycklingar dödas ju direkt. Hur de dödas vet jag inte, men vet att det inte är alltid alla är döda innan de kastas på sophögen. Det är levande kycklingar som ligger bland alla de andra döda ibland.
Huruvida det är lagligt eller inte vet jag inte, men Borås tropikhus annonserar emellanåt på sin hemsida om dagsgamla kycklingar till salu. Vet inte var de får sina ifrån.
#16 har en kompis som jobbade på kläckeri och där tryckte de in bröstkorgen på kycklingarna som var underutvecklade så de dog innan de maldes ner.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#17 Kul jobb…
Vad är egentligen en ekologisk kyckling? Vad för kriterier ska uppfyllas för att få kallas det? Ser att Jipotimas produkter tycks komma från Bjärekyckling som tycks ha något som är bättre men inte helt ekologisk produktion?
Jag vet faktiskt inte exakta kriterier men de lever ett friskare liv då växer betydligt saktare, och lever där med längre. Sedan brukar det finnas krav på utevistelse (iaf när det gäller andra djurslag), vad de får för foder etc. Läste skillnader mellan vanlig kyckling, majskyckling och ekologisk kyckling för inte så länge sedan men minnet är fasen inte det bästa ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#18 eller hur.. Det gjordes med tummen..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag läste för nån vecka sen på barf forum för hundar att ekologiska kycklingar har tydligen hårdare ben och flisar sig värre så folk undviker att ge sina hundar ben från ekologiska kycklingar - hur bra stämmer detta vet jag inte riktigt. Vet att i Polen köper folk ekologiska kycklingar från speciella gårdar - min mamma kom med ekologiska kyckling vingar till mig och gjorde soppa på de , de var mindre än vanliga kycklingvingar från butiken hade ljusare kött och mildare smak.
Välkommen till ferretplanet.se :)
Det du skriver känns logiskt kredka. Benen borde väl teoretiskt bli något hårdare om djuret växer långsammare och får leva lite längre. Som nykläckt är ju benen ganska mjuka. Att de har annat utseende och smak känns också lågiskt pga samma orsaker som jag redan nämnt. Undra dock hur stor skillnad det är på benen.. Det känns ju ändå som att djuren är anpassade att äta sådana ben då de är närmre en riktig kost än de uppfödda, snabbväxande djuren..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag får ibland höns och i synnerhet tuppar från privatpersoner. Det är både unga fåglaroch äldre, samtliga betydligt äldre än kommersiella kycklingar och inte av köttras. Kan intyga att benen är absolut stenhårda, som diamant! Benen är också mycket smalare. Man kommer knappt igenom dem ens med rejäla verktyg. Flisorna blir vassa som knivar. Benen påminner starkt om kaninben som har ungefär samma kvalitet.
Det är en enorm skillnad mot de juvenila sönderavlade babyfåglar som ju kommersiella broilers är. Deras ben är dels genetiskt dåliga och sköra (många fåglar i den värsta produktionen kan inte ens stå upp mot slutet), dels ännu outvecklade och i stark växtfas pga av deras låga ålder. Det är lätt att klippa upp deras ben till illrarna, och mina illrar kan i princip äta alla ben med lite hjälp. Medans på "privatfåglarna" så kan de bara äta ett fåtal mindre ben.
Smaken är också mycket stor på fåglar beroende på ålder och diet. Majskycklingar t ex är mycket godare, tycker för det mesta både illrar och människor ;). Fåglar som slaktas när de är äldre brukar allmänt anses ha bättre smak.
#24 kan tänka mig att det är så.. Mina är också mycket mer förtjusta i majskyckling än vanlig kyckling.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ang kycklingar så tar det 35st dagar från att en köttkyckling föds till att den blir fullvuxen och väger 2kg + och därmed slaktas. För varje år lyckas man avla ner den tiden med en dag.
Urhönan tar över 80st dagar på sig för att bli färdigvuxen.
Tyvärr är köttkycklingarna så hårt avlade att även om man skulle erbjuda dom längre livslängd än till när dom är färdigvuxna så skulle deras leder inte klara av den snabba tillväxten och belastningen.
Fick infon från en biolog (?) på ett radioprogram.

Gick in i tråden och tänkte; bra initiativ! Nu funderar jag på om vi verkligen måste vara överrens kring huruvida illrar klarar sej på sallad eller inte..:/
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
#27 ?
#28 tror hon syftar på vad alla "matdjur" utsätts för..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#29 Aha… fattade ingenting :)

#28 Jossan är på rätt spår! :)
Äter fortfarande kött själv även om jag dragit ner det en hel del, äter kött ute och hos andra men inte hemma så kan hända att jag kastade sten i glashus..
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
#31 då kanske det inte är illrarna som i första hand ska börja äta sallad :P
Sajtvärd på Iller.ifokus

#31 Jag känner lite som du. Här hemma är det bara illrarna som äter kött. Och det får de ju fortsätta med. Jag och hamstrarna knaprar sallad:)
Här finns ekologisk, KRAVmärkt kyckling, tyvärr mald:
http://barf.bengalkatt.nu/barf_till_iller/kyckling/KRAV_kycklingkorv
samma produkter i olika mängd:
http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=3643&grp=123624
Vingar:
http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=3643&grp=967512
Kanske kan man få det omalt om man säger till?
Ser att EMMZOs BARFprodukter med KRAVmärkt kyckling säljs i alla möjliga butiker.