härryda?
hejsan. har försökt få fram ***** i härryda som han kallas här på hemsidan. någon som vet hur man kommer i kontakt med honom eller någon besöks adress så man kan kolla om han har några valpar på gång. tacksam för svar. Mvh Martin
*redigerat av Medarbetare då vi inte gör reklam för farmare på denna sida
Hej! Jag har redigerat ditt inlägg då vi inte gör någon reklam för farmare här på sidan. Ska man köpa en valp bör man i första hand fundera över hur valpens föräldrar lever hela sina liv i små nätburar. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med kontaktuppgifter. Tänk en extra gång på vad du stöder innan du köper en valp. Du får vad du betalar för (ingen veterinärsbesiktning, vaccination, valpen tas för tidigt från mamman, är inte toatränad eller hanterad).
Sajtvärd på Iller.ifokus
okej. jag är väl medveten om risker och vad folk skrivit på sidan vilket har gett mig en delad uppfatttning om denna uppfödare. därför ville jag ta tillfälle att tala vid honom själv och hälsa på för att se hur dem har det. då jag bor inte långt från härryda. säger inte att jag ska köpa en iller när jag åker dit men vill utforska alternativen. Mvh Martin
#2 Kolla då på hur dom lever en iller är inget burdjur alltså det räcker inte med att om han säger att han släpper ut illrarna en gång om dagen. Givetvis kommer denna uppfödare bara prata positivt om sin uppfödning så gör gärna ett studiebesök hos en uppfödare som inte föder upp i stor skala och inte använder sig av burar.
Varför inte köpa valp hos tex Murgrönans Illeruppfödning?
jo jag hade gärna åkt och kollat dock är de lite väl långt så vill undersöka i härryda först då jag läst att det är oerhört många här inne som har ilrar från den farmen och de verkar nöjda därför vill jag åka och kolla. tacksam för någon kontakt information så jag kan få kontakt med honom.
Tror att de flesta som har iller dr ifrån har köpt omplaceringar då vem som helst får köpa av honom och det är oftast de illrar som senare omplaceras då ägaren inte vet vad en iller är för typ av djur och vad de kräver.
Sajtvärd på Iller.ifokus
jo jag är mycket väl medveten om vad det är för djur vi pratar om men förstår inte varför ni inte kan låta mig bilda en egen uppfattning om denna. har läst igenom nästan vajre inlägg på denna sida och mer en hälfen vet nog inte själva va det är för djur dem har. vill ej låta otrevlig på något vis men vill bara ha någon kontakt uppgift till denna farmare i härryda så jag kan åka på besök. tack Mvh Martin
fick tag på numret genom lite efterforskning på nätet. är det bara att ringa till honom eller hur har ni andra gjort'? Mvh martin
#7 Klart du får bilda dig en egen uppfattning. Det var därför jag föreslog att du skulle kolla med en annan uppfödare också.
Jag kan bara skriva vad jag skulle ha gjort och jag kommer aldrig att stödja uppfödare som håller sina djur i olagliga burar. och i mitt tycke så är det inte försvarbart att någon annan heller stödjer olaglig verksamhet (små burar alltså) det är djurplågeri.
Att köpa en iller på en farm är för mig som om man köper en hundvalp ur bakluckan på en bil eller på Puppy Mills.
Attans vad jag tog i nu . Men bara tanken på att fina underbara kloka illrar sitter i olagligt små burar och mår dåligt gör mig ledsen :(
Det jag skrivit ovan är alltså bara min åsikt och bygger på att jag hört att farmare har olagligt små burar.

När jag var där 2004 så satt illrarna i minkburar, med nätgolv då såklart. Valparna såldes vid 6 veckors ålder och hanterades 1 ggr per dag då tydligen honan inte ville att valparna skulle ta sig ut till vattnet. Han har ingen koll på färger och kallar ljusa viltfärgade för pasteller. Jag vet, för jag köpte valp där då. Hade aldrig fått den informationen du får nu utan hade en helt annan uppfattning än det jag möttes av. Dum som jag var vände jag inte ryggen till och gick utan jag köpte mig en valp. Självklart en älskad familjemedlem men vetskapen om att honorna satt där år ut och år in gör mig ledsen än idag och jag vill aldrig mer stödja en så dum sak! Tror dock inte det är lätt att hitta valpar så här års. Fick han en sen kull så borde valparna vara ganska gamla nu och har suttit länge i bur utan att blivit lådtränade eller hanterade..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag har illrar med släkt från Härryda och enligt min erfarenhet ligger hjärtfel nära tillhands i dessa linjer.
Jag har själv en iller med hjärtfel och livet blir lite annorlunda.
Stöd istället de som föder upp sina valpar hemma, med daglig kontakt och kärlek. Där man med gott samvete vet att djuren har det bra.
Det ligger hjärtfel i dessa linjer, min älskade familjemedlem togs ifrån mig. Och jag var precis somJossan när jag var där köpte en valp föratt det inte fanns information jag trodde det var normalt att ha djuren så. Han i sig ärväldigt trevlig som person så du kommer inte hitta något negativt så. Men ju fler som köper dessto längre kan han hålla på. Varför egentligen ens bilda sig en egen uppfattning? Djuren sitter i bur punkt slut stöd inte bur djur!
Jag ser liksom ingen mening med att åka dit och titta bara föratt han är nära det låter i min uppfattning snarare som att du vill åka dit och tittta föratt se om djuren är trevliga och om dom är de ta risken med att köpa ett farmardjur för hade du verkligen brytt dig om miljön så hade du inte behövt åka dit utan valt bort farmare direkt och lagt din energi på att leta bra uppfödare och skriva upp dig på väntelistor istället.

Jag tänker faktiskt inte räkna upp dom många anledningarna till varför det finns bättre vägar att gå, några av dom för ens egen skull men dom flesta för djurens - däremot vill jag gärna lägga ett gott ord för omplaceringar, en god gärning och en underbar vän i en smäll :)
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus