Älskade katter märker man
Tänkte tipsa er illerälskare att skriva under namnlistan som Djurskydet Sverige har på www.djurskyddet.se för att få igenom en lag om obligatorisk id-märkning och registering av katter. En lag som redan finns för hundar, men med katter verkar politikerna inte tycka är lika viktigt. Fastän det är det djur som används som en slit och slängprodukt av sällan skådat slag. Om denna lag drivs igenom så kommer katter att få bättre status och de som råkar gå vilse kan komma hem igen, och de som vanvårdas eller dumpas kan åtalas. Så hjälp gärna till. Namninsamlingen är nu uppe i 44 000 underskrifter! Då den ska lämnas in personligen till jordbruksministern, så vore det kul om det är så många underskrifter att de inte kan säga nej till detta lagförslag. Tack på förhand. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Klart man skriver på. Är ju lika viktigt vare sig det är hundar, katter eller illrar.
Önskar att det var obligatorsiskt på illrar oxå.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Ursäkta, men jag tänker inte skriva på. Min anledning? jag tror säkert dessa märkningar är hur bra som helst för stadskatter. Men det funkar inte på landet.
Jag är uppvuxen på en bondgård där katterna lever ett fritt, men rätt hårt liv. De bor i ladugården, kommer ibland in till husen där de får extra mat. Annars försörjer de sig på råttor, precis som "riktiga" katter ska. En bra katt lever 10-15 år på landet, men de flesta försvinner efter kanske 5 år. Vi har mellan 7-13 katter på gården som bor där. Anledningen till att det skiftar är att katter på landet har en tendens att flytta. Plötsligt flyttar en ny katt in hos oss, bor hos oss på gården ett halvår kanske, ibland stannar de, annars flyttar de vidare till nästa gård. Allteftersom de lyckas skapa sig ett revir.
Vad skulle denna lag göra för nytta för alla bondkatter som lever på detta sätt, på en bondgård? Den skulle bara kosta en massa, samt skapa konflikter mellan grannarna, ni vet "din katt, min katt". katterna skulle inte bli mer omhändertagna för det… Såhär har katterna levt i hundratals år på bondgårdarna!
Det är nog en extremt stor mängd katter i landet som lever på detta sätt. De umgås med människan, men bara för extra mat. Annars lever de som "vilda" gårdskatter och mår alldeles prima av det. Då är det bättre att alla stadskatter blir märkta, det skulle lixom inte funka på landet.